Az újságíró archívumából – Ellopták Lauda autóját

Felejthetetlen lovagja, mi több, királya, hőse volt az autóversenyzésnek az osztrák Niki Lauda (Bécs, 1949. február 22. – Zürich, 2019. május 20.), akinek nevét (nem túlzást ezt állítani) aranybetűkkel vésték be a Formula–1-es versenyek krónikájába. Háromszor (1975, 1977, 1984) nyerte meg Formula–1 világbajnokságot, versenyzett a Ferrari és a McLaren színeiben is. Másfél hónappal azután, hogy nem sok választotta el a haláltól – Lauda 1976-ban a Nürburgringen rendezett német nagydíjon egy ütközés miatt életveszélyes égési sérüléseket szenvedett, rengeteg mérgesgázt lélegzett be, mígnem kimentették a lángoló Ferrarijából – újra kocsiba ült, hogy részt vehessen az olasz nagydíjon futamán. – Miután visszavonult, megalapította a Lauda Air és a Niki légitársaságot, üzletemberként visszatért a Formula–1-be, a Jaguar csapatát két évig vezette, 10 százalék részesedést szerzett a Mercedesben, a német RTL televízió tekintélyes szakkommentátoraként szerepelt. Arról viszont már nemigen beszélnek, amiről a Mai Nap című, nagy példányszámú, országosan terjesztett „komoly bulvárlap” 1993. április 8-i számában írtam. A kissé szenzációhajhász cím némi magyarázatra szorul: amikor a Ferrari a visszatérést tervezte a raliversenyzésbe, megalkotta a GTO-t (Gran Turismo Omologato), amiből legalább 200-at kellett előállítania, hogy megkapja az engedélyt a B csoportos ralira. Az olaszok 1985 végére 272 közúti GTO-t gyártottak, majd egy másik, tudtunkkal utolsó GTO-sorozatból 288-at építettek 1986-ban. Ebből kapott egyet ajándékba Niki Lauda, amit 1993 tavaszán elloptak a garázsából… (A nyitó képen egy Ferrari GTO.)

«Már most tudja az osztrák rendőrség, hogy az idén 4000-nél is több személygépkocsit fognak ellopni az alpesi köztársaságban. Az elkötött négykerekűeknek a felét soha többé nem fogják megtalálni.

Tavaly 600 millió schilling (ne feledjük: harminc évvel ezelőtt – 2002-ig – még a schilling volt az Osztrák Köztársaság nemzeti valutája; akkor 13,70 schillingért adtak 1 eurót) kárt okoztak az ellopott autókkal a biztosítóknak, amelyek most fölemelték a megtalált járművekért kifizethető jutalom összegét. Az olasz és a kelet-európai gépkocsitolvaj-maffia mindenekelőtt a drága és kiváló állapotú limuzinokra specializálódott. Ezeket az országúti cirkálókat ugyanis jó pénzért el tudja adni a közel-keleti, főként Öböl menti pénzeszsákoknak. Az abban a térségben is státuszszimbólumnak számító méregdrága négykerekűekre nemegyszer két esztendőt is kell várni, mire a gyárak eleget tesznek a rendeléseknek. Az osztrák bűnügyi rendőrség megpróbál mindent elkövetni azért, hogy elejét vegye az egyre szaporodó autó-elkötéseknek. A szakemberek szerint ellophatatlan Audin mutatják be a rendőrök, mire képes a technika a tolvajok ellen. Ausztria a lopott autók csempészeinek kedvelt tartózkodási helye.

Repülő autók

Védje is a tulajdonát! – javasolják az osztrák rendőrök az állampolgároknak, hogy legalább megnehezítsék a gépkocsitolvajok és -feltörök dolgát. A múlt öt évben például csupán Bécsben 2,2-szeresére nőtt az autólopások száma. Nyugati szomszédságunkban 1987-ben „csak” 1411 közúti jármű tűnt el mindörökre, tavaly már 3314. A feltört négykerekűek száma az 1987. évi 12 ezerről 31-re nőtt. Két éve 419, tavaly már 673 millió schillinget fizettek a biztosítók a károsultaknak.

Egy stájer cég által kifejlesztett, rádióhullámokkal működő lopásgátló azt hivatott megakadályozni, hogy az elkötött autó közúton elhagyhassa az országot. Mintegy 30 millió schillingbe kerülne, ha fölszerelnék vele Ausztria 140 közúti határátkelőjét. Működésének feltétele, hogy az osztrák autósok is áldozzanak járművük védelmére fejenként 2000 schillinget. A határátkelőkön működő elmés szerkezet minden áthaladó osztrák gépkocsit automatikusan igazoltatna. A lopott autó előtt lecsukódna a sorompó.

A Mai Napnak többször is nyilatkozott bécsi rendőr-főkapitány, dr. Günther Bögl és munkatársai szerint „minden kétséget kizáróan” szervezett autótolvajlással állnak szemben. Még két évvel ezelőtt is sikerült az eltűnt kocsik kétharmadát megtalálni; manapság a felét is alig. Az utcáról elkötött járműveket nemegyszer repülőgéppel, hajón csempészik ki Ausztriából.

Más osztrák károsultak külföldön, mindenekelőtt Itáliában és Kelet- Európa országaiban járnak pórul. Az osztrák rádió, tévé, a lapok ezért is szentelnek nagy teret a helyi rendőrség új akciójának, amelynek főszereplője a bűnügyi rendőrségi tanácsadó szolgálat, a Kriminalpolizeilicher Beratungsdienst, a KBD (nem tévesztendő össze a KGB-vel!) Audi 80-asa. (Ezt a típusú gépkocsit kedvelik a leginkább a maffiózók.) „A bemutatóra szánt autót szakembereink fölszerelték minden olyan ravaszsággal, amellyel megakadályozható az ellopása” – állítja Bögl főkapitány.

Bemérhető autóhívó

Az elkötésbiztos Audi máris megkezdte országjáró útját; népszerűsítésében az autóklubok is segítenek. Van benne az idegenkezűség ellen rádió-távvezérlés, szabotázs, elvontatás ellen külső és belső riasztókészülék, gyújtás- és indításgátló automatika. A szakemberek szerint az egyik leghatásosabb védelem a személyhívóelven alapuló, mintegy 25 ezer schillingbe kerülő „autóhívó”, ami segít bemérni az ellopott drága jármű pontos helyét.

A „Védje a tulajdonát!”-mozgalomról beszámoló írásában a bécsi Kurier közzéteszi a rendőrség azon telefonszámait, amelyek közlik a megbízható biztonsági szakemberek nevét és címét. A biztosítóintézetek is csatlakoztak a bűnügyi rendőrség akciójához: azoknak az autósoknak, akik korszerű riasztóval látják el járművüket,. olcsóbban számítják meg a cascodíjat.»

Legutóbb egy osztrák híresség, a sokszoros Formula-1 -bajnok és újabban légiforgalmivállalat-tulajdo- nos Niki Lauda méregdrága gépkocsiját kötötték el. Igen kicsi a valószínűsége, hogy valaha is visszakapja. Az Ausztriában ez évre jósolt mintegy 4000 gépkocsilopás csupán töredéke a nagy-britanniainak. A sziget- országban félmillió, Itáliában 400 ezer, Franciaországban 300 ezer személygépkocsi tűnik el évente. Németországban 87, Dániában 80 ezer autósnak térítettek a biztosítók tavaly lopáskárt. Csehszlovákiában húszezer négykerekű tűnt el szőrén-szálán 1992-ben. Osztrák statisztikák szerint a legtöbb gépkocsitolvajt a burgenlandi magyar határátkelőkön fülelik le.

(„Az újságíró archívumából” rovatunkban közölt írások az Arcanum Adatbázis Kiadó Digitális Tudománytárának gyűjteményében őrzött cikkek felhasználásával készülnek. Köszönet illeti érte az Arcanum ADT-t.)