Az ESR-112 megvalósításáért felelős vállalatok, hatóságok, szervezetek konzorciumának vezetői hangoztatták: napjaink legkorszerűbb segélyhívó rendszere – amelyen a mentők, a tűzoltók, a katasztrófa-elhárítók, a rendőrség elérhető – különösen hatékonnyá és gyorssá teszi az ember- és értékmentést. A 112-es telefon-hívószámmal elérhető segélyhívó-rendszer létesítését 2010-ben határozta el a kormányzat azzal a céllal, hogy a hívást követő 15 percen belül biztosan megérkezzék a segítség. A ma legkorszerűbbnek számító informatikai és távközlési rendszeren nyugvó hívásfogadás és a kéréseknek az illetékesekhez irányítása az ESR-112 speciálisan kiképzett, kitűnő idegzetű, a legnehezebb körülmények között is biztonsággal helytálló, szükség szerint idegen nyelveket is beszélő mintegy 850 munkatársának összehangolt, (ön)fegyelmezett szolgálatán alapul.
A sajtóesemény részvevői megtudhatták a többi között, hogy a szolgálatnál dolgozók számítanak a segélyt kérők (az állampolgárok) komoly, felelős és segítőkész magatartására. Ahhoz ugyanis, hogy a segítség a lehető leggyorsabban a helyszínre érkezzék, szükség van a történtek hiteles, rövid elmondására, a helyszín lehető legpontosabb meghatározására, az esetleges sérültek számának közlésére… Ha a bajba jutott személy kér segítséget, mindig egyenesen és határozottan és az igazat válaszolja a vonal túlsó végén szolgálatot teljesítő kérdéseire, hogy a hívását fogadók a lehető legpontosabban továbbíthassák a kérést a készenléti szolgálatokhoz, azaz a mentőkhöz, a tűzoltókhoz, a katasztrófa-elhárítókhoz, a rendőrökhöz.
Az ország két hívásfogadó központja máris elkészült Szombathelyen és Miskolcon. Az Infovilág – a hiteles hírportál tudósítójának kérdésére adott válaszból kiderül, hogy e központok nem az ország nyugati, illetve keleti felét szolgálják ki területi elkülönítésben, hanem az egész országot. A hívások a forgalom függvényében futnak be egyik vagy másik központba intézkedés céljából. A 112-es vonal végén ülőket elsősorban munkanélküliek, hátrányos helyzetűek közül toborozzák – természetesen, miként már említtetett – szigorú követelmények szerint, tudás, állóképesség, nyelvismeret stb. alapján.
A segítségre siető szolgálatok munkatársait a lehető legkorszerűbb mobil informatikai, távközlési, helymeghatározó stb. felszerelésekkel látják el, miáltal nem csupán a bajba jutottakkal, a segítséget kérőkkel, hanem egymás között is folyamatos kapcsolatot tarthatnak.
Ugyancsak újságírói kérdésre adott válaszból kiderült, hogy a 112-es segélyhívó-rendszer végleges üzembe helyezése után sem szűnik meg azonnal a ma széles körben ismert három segélyhívó telefonszám, a 104 (mentők), a 105 (tűzoltók) és a 107 (rendőrség). Előbb – az összes média közreműködésével – tudatosítják a lakosságban az új hívószámot és hivatását, és ha már mindenki megtanulta a felelős használatát, csak azután döntenek a hagyományos hívószámok megszüntetéséről.
Részletesen a 112-es segélyhívó-rendszerről; tessék kattintani!