Rekordszámú, 954,2 millió utasa volt tavaly a bécsi tömegközlekedési vállalatnak, a Wiener Liniennek. A személyszállító cég ezzel egymás után harmadik éve dönti meg a saját rekordját, ráadásul végre sikerült átlépnie a 950 milliós álomküszöböt is. A következő nagy mérföldkövet 2020-ra tervezi, addigra évi akár egymilliárd utast szeretnének szállítani a járatain.
A másik nagy eredmény – ami szintén rekordnak számít –, hogy 2017 elején 733 ezer érvényes éves bérletet használtak Bécsben, ami több, mint a forgalomban lévő személyautók száma. A Statistik Austria legfrissebb adatai szerint ugyanis 2015 végén 685 ezer személygépkocsinak volt érvényes forgalmi engedélye az osztrák fővárosban. Évtizeddel ezelőtt ez még éppen fordítva volt: kétszer akkora volt az autók száma, mint az éves tömegközlekedési bérleteké.
Noha a bécsieknél egyértelműen a tömegközlekedés vezet – útjaik 39 százalékát teszik meg busszal, metróval vagy villamossal, autóval csupán 27 százalékot –, a Wiener Linien tovább szeretné növelni a népszerűségét. Evégett folyamatosan fejleszti a közlekedési hálózatát és modernizálja a járműparkját. Az idén összesen 413 millió eurót fordít ilyen célra.
Előreláthatólag szeptember 2-től vehetik például birtokba az utasok az U1-es metró új, 4600 méteres szakaszát és további öt megállóját. Azzal, hogy a bécsiek már Oberlaaig utazhatnak a metróval, évente 14 ezer tonnányi szén-dioxidtól kímélik meg a levegőt. Ennyi károsanyag megkötéséhez további ezer fasori fát kellene elültetni a városban.
Ugyancsak az idén folytatják az U4-es metró felújítását, és várhatóan kiírják a pályázatot az U2/U5 új megállóira. Nem marad abba a járműpark megújítása sem. Az eddig forgalomba állított 240 új busz mellé idén további 26 hagyományos, 12 csuklós és 17 extra hosszú csuklós busz érkezik. Ezen kívül hat alacsonypadlós villamos- és két metrószerelvénnyel bővül az idén a Wiener Linien járműparkja, összesen 55 millió euró értékben.
Mivel az emberek egyre több közlekedési eszközt kombinálnak útjaik során, a Wiener Linien olyan mobiltelefonos alkalmazást fejleszt, amely a legkülönfélébb helyváltoztatási módozatokat kombinálja az útvonaltervezéskor. Így a kínálatában a busz, metró, villamos mellett már a közösségi kerékpár, a taxi és a carsharing autó is szerepel, ráadásul ezek rögtön bérbe is vehetők az alkalmazáson keresztül. Az ingyenes WienMobil alkalmazást az idén mutatják be a bécsieknek és minden hasonló mobiltelefonos alkalmazás helyébe lép majd.
Nem csupán az utasok és az éves bérletek számában könyvelhetett el jó eredményeket a Wiener Linien, hiszen tavaly tovább csökkent a bliccelők száma. A jegyellenőrök 6,6 millió utast ellenőriztek, akik közül csupán 113 ezer, vagyis 1,7 százalék nem tudott felmutatni érvényes jegyet vagy bérletet. Tavalyelőtt ez az arány még 1,8 százalék volt – igaz, akkor 7,9 millió utas jegyét ellenőrizték. A múlt évben egyébként éppen az U4-es metró felújítása miatt csökkent az ellenőrzések száma, mivel a jegyellenőrök egy részét inkább információs személyzetként állították szolgálatba.