A Bizottság jóváhagyta a magyar bankok értékvesztett eszközeinek kezelésére irányuló intézkedéseket

A Bizottság úgy határozott továbbá, hogy az olasz hatóságok által bevezetett állami garanciaprogram részeként az állam a piaci feltételeknek megfelelő díjazást kap az értékpapírosított nem teljesítő hitelekkel kapcsolatos garancianyújtás kockázatáért. A határozat a Vestager biztos és Padoan miniszter között január 26-án létrejött megállapodást önti hivatalos formába.

Ha egy tagállam magánbefektető módjára segít ki egy bankot, és a vállalt kockázatért a magánbefeketetők számára is elfogadható mértékű díjazást kap, akkor a beavatkozás nem minősül állami támogatásnak. A Bizottság ez alapján megállapította, hogy sem a magyar, sem az olasz intézkedés nem tartalmaz az uniós szabályok értelmében vett állami támogatást.

A magyar „rossz bank”

Magyarországon a fizetőképes pénzügyi intézmények – önkéntes alapon – a MARK magyar eszközkezelő társaságnak piaci áron értékesíthetik kereskedelmi ingatlannal fedezett nem teljesítő hiteleik egy részét. A MARK a piaci árat egy speciális értékelési módszerrel fogja meghatározni. A tervek szerint ez a megoldás megadja a kezdő lökést a magyar bankok mérlegében tartott nem teljesítő hitelek egy részének szanálásához. A MARK induló költségvetése 1 milliárd euró, amely a későbbiekben növelhető.

Konkrétan: a MARK olyan nem teljesítő hiteleket fog vásárolni, amelyek fedezetéül kereskedelmi ingatlanok szolgálnak, például irodaépületek, hotelek, kiskereskedelmi ingatlanok (pl. bevásárlóközpontok), telkek vagy ipari ingatlanok (pl. raktárak). A Bizottság értékelése szerint a MARK által a transzferár meghatározására alkalmazott módszer piackonform értékelést fog biztosítani:

  • Először is, a Bizottság megállapította, hogy a MARK által minden egyes eszközkategória tekintetében kidolgozott aprólékos értékelési modellek a piaci feltételeknek megfelelő árakat határoznak meg. E modellek prudens paramétereken és általánosan elfogadott értékelési módszereken alapulnak. A szóban forgó modelleket emellett a legfrissebb rendelkezésre álló piaci ügyletek árai alapján aktualizálták.
  • Másodszor, a MARK az értékelési modelleken alapuló értékeléseket független értékbecslővel fogja elvégeztetni, és az eredményeket szakellenőr fogja felülvizsgálni.
  • Harmadszor, további óvintézkedésekkel, például a transzferár felső korlátjával és az ügyletek utólagos ellenőrzésével biztosítani fogják, hogy az ügyletek ne tartalmazzanak állami támogatást.

A Bizottság ezért megállapította, hogy az intézkedés nem tartalmaz az uniós szabályok értelmében vett állami támogatást. A határozat a MARK felépítésével, finanszírozásával és irányításával kapcsolatos egyéb jogi szempontoknak való megfelelés tekintetében nem foglal állást.

 

A tagállamok az uniós jog keretében állami támogatás nyújtásával és állami támogatás nyújtása nélkül is hozhatnak intézkedéseket a nemteljesítő hitelek értékvesztett eszközeivel kapcsolatos problémák megoldására. A beavatkozás jellegéről a tagállam dönt, és az állami támogatás esetleges nyújtása is mindig a tagállam döntésének függvénye. A Bizottságnak – mint az állami támogatások uniós ellenőrzéséért felelős szervnek – biztosítania kell, hogy a végrehajtott intézkedések megfeleljenek az uniós szabályoknak.

Ha egy tagállam magánbefektető módjára segít ki egy bankot, a beavatkozás nem minősül állami támogatásnak, és nem tartozik az állami támogatások uniós ellenőrzése alá. A Bizottság ilyen esetben azt ellenőrzi, hogy az állam ne vállaljon több kockázatot annál, mint amit egy magánbefektető vállalna.

Ha az állam ezzel szemben a piaci áron felül fizet a nemteljesítő hitelért, vagy a magánszereplők által elvártnál alacsonyabb garanciadíjjal elégszik meg, akkor a beavatkozás állami támogatásnak minősül, és csak akkor hajtható végre, ha a bankot az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályoknak és a vonatkozó helyreállítási és szanálási szabályoknak megfelelően szanálják.

A bizalmas adatokkal kapcsolatos kérdések rendezése után a határozat betekinthető változatát a Bizottság SA.38843 (Magyarország) és SA.43390 (Olaszország) ügyszám alatt teszi majd közzé az állami támogatásoknak a Versenypolitikai Főigazgatóság honlapján található nyilvántartásában (State Aid Register). Az interneten és az Európai Unió Hivatalos Lapjában közzétett állami támogatásokról szóló határozatok legfrissebb jegyzéke megtalálható a State Aid Weekly e-News internetes hírlevélben.