Biztosíték vagy felelősségbiztosítás: miből finanszírozható a környezeti helyreállítás?

A környezetvédelmi  törvény hatályos rendelkezése szerint környezethasználó külön kormányrendeletben 
meghatározott tevékenységéhez környezetvédelmi biztosíték adására köteles, továbbá a tevékenységével okozható 
előre nem látható környezetkárosodások felszámolása finanszírozásának biztosítása végett – külön jogszabályban 
meghatározott feltételek esetén – környezetvédelmi biztosítás kötésére kötelezhető. A környezethasználó a külön 
kormányrendeletben meghatározottak szerint környezetvédelmi céltartalékot képezhet a jövőben valószínűleg vagy 
bizonyosan felvetődő környezetvédelmi kötelezettségeire. 

Mivel a környezetvédelmi törvényben hivatkozott kormányrendelet még nem született meg, így nem tudható, hogy 
mely tevékenységek esetén írja elő a jogalkotó a kockázathoz mérten a felelősségbiztosítás megkötését, vagy a 
biztosíték nyújtását (pénzletét formájában). A kötelező előírások hiányának ellenére is sok cég elgondolkodhat azon, 
hogy miből finanszírozná, például, vörösiszap-áradat által okozott helyzethez hasonló katasztrófa elhárítását, hiszen 
nem mindegy, miként biztosítják be magukata vállalatok a katasztrófák utáni kárrendezés költségeire. 

„A biztosítások általában olcsóbbak és hatékonyabbak, mint más biztosítékok, hiszen ilyenkor a biztosító fizet, míg 
más biztosítéknál valójában a cég által előre (és remélhetőleg elegendő mértékben) félretett összegből kerül sor a 
kármentesítésre” – tette hozzá a szakjogász Nádasdy Zoltán.