Ciki a cigi – kampány a dohányfüst nélküli életért

Az EU kormányának számító brüsszeli bizottság 2005-ben vágott bele közegészségügyi, figyelemfelkeltő programjába, amelynek az volt a célja, hogy felhívja az európai fiatalok figyelmét a dohányzás veszélyeire. Főként a 15–34 év közöttieket célozták meg, s közülük is elsősorban azokat, akik hátrányos körülmények között élnek. A kampány kiterjedt az Európai Unió valamennyi tagországára.

Eredetileg 2008-ban zárult volna a program, ám a nagy sikerre való tekintettel a szervezők a hosszabbítás mellett döntöttek. A magyar nyelvű oldalra mintegy 410 ezren kattintottak rá, és a HELP-kampány munkatársai megyeszékhelyeken, kisebb településeken, oktatási intézményekben és másutt összesen 83 rendezvényen vettek részt.

Azt a kérdést természetesen lehetetlen megválaszolni, hogy vajon a kampánynak köszönhetően hányan mondtak le a füstölésről. Ugyanakkor viszont kétségtelen tény, hogy a megelőzésre fogékonyabbak az emberek. Facebook-közösségek jöttek létre, és a siker jele az is, hogy a televíziós reklámfilmek nagy népszerűségnek örvendtek. A weboldalon tájékozódhatunk a dohányzás veszélyeiről, kapcsolatba léphetünk – 22 nyelven – külföldi ifjúsági szervezetekkel, és megtalálhatjuk a különböző dohányzásellenes programokat, közöttük több magyar honlapot

A honlapokra látogató fiatalokat érdekes játékok várják, és az érdeklődők elmondhatják a leszokást segítő ötleteiket is. (Szerkesztőségünk ötlete meglehetősen radikális, ám megvalósítható: nem kell rágyújtani a következő cigarettára…) Fiatal művészek rajzfilmeket készítették, amelyek a fiatalok nyelvén, szórakoztatóan mutatnak rá a dohányzás veszélyeire. A webes sorozat tavaly évvége óta havonta sugározta online epizódjait, melyeket napjainkig 3,3 millióan néztek meg. A HELP kampány alatt nyolcféle reklámfilmet sugároztak az országos tévécsatornák. A filmeket azok az ötletek ihlették, melyeket a fiatal európaiak tettek közzé a kezdeményezés honlapján. 

Az Európa-szerte tartott rendezvényeken a jelenlevők tanácsokat kaphattak a dohányzásról való leszokással, a dohányzásra való rászokás és a passzív dohányzás elkerülésével kapcsolatban. Ezenkívül ingyenesen megmérhették a tüdejük szén-monoxid-szintjét, hogy lássák milyen hatással van a dohányzás a szervezetükre. 

A HELP kampányához számos graffiti-művész csatlakozott Európa-szerte. Az Európai Unió tagállamaiban megrendezett eseményeken a Street Art művészei egy sor alkotásban jelenítették meg a HELP-kampány üzenetét. Két magyar művész a múzeumok éjszakáján a budapesti Hősök terén egy hatalmas graffitival hívta fel a figyelmet a dohányzás elleni küzdelem fontosságára. 

This entry was posted in Egyéb kategória. Bookmark the permalink.