E-útdíj: bizalom a flottakövetőkben

Szász János, Secret Control GPS Kft.kereskedelmi vezetője közölte: eddig az útdíj-köteles járművekkel rendelkező ügyfeleik 40 százaléka már fedélzeti egységgel számolja el útdíját. A szakember szerint rohamosan nő majd azok száma, akik GPS-eszközzel (on board unit – OBU) teljesítik a díjfizetési kötelezettségüket, az Állami Autópálya-kezelő (AÁK) információja szerint a hét közepén már tízezernél is többen voltak, akik bevallási közreműködőkön keresztül fizetnek.

Ahhoz, hogy az ÁAK elfogadja a bevallási közreműködő adatait, hitelesíteni kell a flottakövető cégeket. Ez a folyamat jelenleg is tart, a 38 szerződött társaságból 14 már megkapta az engedélyt. Szász elmondta: társaságának rendszerét két fordulóban tesztelte az autópálya-kezelő. Az ÁAK azt vizsgálta, hogy a flottakövető cég mikor, hogyan állapította meg az útdíjat, az megfelelt-e az adott szakasz kategóriájának, pontos volt-e a számítás.

A Secret Control éppen egy héttel ezelőtt kapta meg a csatlakozási engedélyt, majd a céggel szerződött fuvarozóknak ezután elküldte azt a regisztrációs kódot, amellyel rögzíthetik autóikat az e-útdíj rendszerében, ugyanis nemcsak a jármű, valamint az üzembentartó adatait, de a fedélzeti egység kódját is be kell vinni a rendszerbe annak, aki a kényelmetlen és sok esetben többlet költséggel járó viszonylati jegy helyett fedélzeti egységgel szeretne fizetni.

Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy nem kell megszakítani az utat a jegyvásárlás miatt, ráadásul rugalmasan változtathat az útirányon a járművezető. A külföldi tapasztalatok is azt mutatják, sokkal könnyebb az elektronikus útdíj-számítás, már csak azért is, mert a nagyobb flottát működtető vállalkozások korábban is szerződtek flottakövetési, illetve biztonsági feladatokra GPS-nyomkövetőkkel. E tevékenységeket kiegészíthetik az útdíjak elszámolásával. Ha például valaki több teherautót üzemeltet, akkor a viszonylati jegyek alapján utólag nem tudja, melyik, mikor merre járt, de a flottakövető program bármikor megmutatja a kocsik útvonalát.

 

A hétvégétől a nyár végéig hosszabb a kamionstop

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya közli: július első szombatján lép életbe és augusztus végéig tart a nehéz tehergépjárművek meghosszabbított forgalomkorlátozása. A nyári kamionstop szombaton este 22 óra helyett már délután 3 órakor elkezdődik.

A 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik (mezőgazdasági és egyéb vontatók, lassú járművek, e járművekből és pótkocsikból álló járműszerelvények) forgalmának korlátozását közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontok indokolják. A kamionstop időtartamának nyári kiterjesztését a csökkenő szállítási igények teszik lehetővé.

A tehergépkocsik júliusban és augusztusban a fő szabály szerint szombat délután 3 óra és vasárnap este 10 óra között nem közlekedhetnek a magyarországi utakon. A korlátozás időszakos meghosszabbítása augusztus 31-ig tart. A tehergépjárműveknek az ősztől jövő júliusig újra szombat estétől vasárnap estig kell majd parkolókban időzniük.