A kiállítást megnyitja: Artner Sisso újságíró, tánckritikus. Előadók: Ladjánszki Márta, tánc és Koroknai Zsolt, hang. Kortárs elmozdulás: Katarina Šević képzőművész és a Tehnica Schweiz művészcsoport. Kurátor: Csatlós Judit. A kiállítás szeptember 30-ig megtekinthető szerdától vasárnapig 10-17 óra között.
A Kassák Múzeum új sorozatának holnap nyíló első része (Elmozdulás. Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar-iskolában) az intézmény modernitás kutatási programjába illeszkedik, célja, hogy társadalmi kontextusba helyezze a művészeti törekvéseket, újragondolás tárgyává tegye az avantgárd és a munkáskultúra kapcsolatát. A címben az elmozdulás szó egyszerre utal Madzsar Alice-nak a mozdulatművészetben kifejtett tevékenységére, valamint a hagyományoktól való eltávolodásra, a társadalmi és női szerepekről kialakított képének újszerűségére. A bemutatandó történeti anyagra kortárs művészek, Katarina Šević és a Tehnica Schweiz csoport reflektálnak. Augusztus három vasárnapján pedig a Tánc mindenkinek! szabadtéri táncórái mozgatják meg a látogatókat.
A 19. század végén a modernitás eszméje áthatotta az élet minden területét. Akkor született meg a „társadalmi” fogalma, mint a gazdasági és politikai szférától elkülönülő önálló kategória, amely megteremtette a szociológiai gondolkodás alapjait. A szociológia kérdései iránti élénk érdeklődés a korszak haladó szellemű csoportosulásainál figyelhető meg, elsősorban a munkáskultúra szervezeteiben és a polgári értelmiség köreiben. E körök tagjai elkötelezték magukat a demokratikus reformok mellett, és célul tűzték ki a munkásság szociális helyzetének javítását is. A „társadalmi” fogalmával együtt megváltozott az emberről, az egyénről való gondolkodásmód is.
A kiállítás Madzsar Józsefné Jászi Alice (1877–1935) budapesti mozdulatművészeti iskoláját mutatja be. Ezen belül is az ott zajló tevékenységnek a 20. század elején kibontakozó életmódreformhoz és a munkáskultúrához köthető szálait fejti ki. Madzsar Alice érdeklődése a testkultúra iránt részben családi indíttatású, de módszerére a németországi és norvégiai tanulmányútjain elsajátított női torna is hatott. Hazatérve, éppen 100 évvel ezelőtt, 1912-ben nyitott saját iskolát Budapesten, ahol kidolgozta saját mozgásrendszerét.
A női, a kismama-, a gyermek- és a munkahelyi torna kifejlesztése mellett Madzsar Alice mozdulatművészeti munkássága is egyedülálló. Tanítványaival közreműködött Palasovszky Ödön avantgárd színházi előadásaiban, majd 1928-ban megalakult a Madzsar Művészcsoport is. Korának nagy művészeivel dolgozott együtt, a többi közt Bortnyik Sándorral, Molnár Farkassal, Szelényi Istvánnal, Kozma Józseffel.
Madzsar tornarendszerét A női testkultúra új útjai címmel 1926-ban megjelent könyvében összegezte. Szerinte a női testkultúra a női egyenjogúság egyik fontos eszköze lehet.
Iskolája olyan szellemi műhellyé formálódott, amely a nők emancipációjáért is sokat tett. Szociálisan érzékeny, nyitott szemléletű művészek és tudósok sora – a többi között Kálmán Kata és Sugár Kata szociofotósok, Liebermann Lucy pszichoanalitikus – indult útjára a korszakban kiemelkedő jelentőségű iskolából.
A Madzsar-iskola és tanítványai 1922-től részt vettek a munkás kultúrotthonok rendezvényein, együtt dolgoztak a 100% körével, közreműködtek a Munkás Testedző Egyesület tevékenységében is. Ezzel riválisai lettek más hasonló csoportoknak, egyebek között a Kassák Lajos vezette Munka-körnek is.
A kiállítás kortárs reflexiójaként Katarina Šević és a Tehnica Schweiz (László Gergely, Rákosi Péter) művészcsoport erre az alkalomra készült képzőművészeti munkáját is bemutatják. Érdeklődésük középpontjában a modernitás utópiái állnak, kezdve az államilag tervezett városoktól a kibucok közösségi projektjéig. A Tárna hőseivel (2011) színházukban elmélyülő, közösségi tevékenységként értelmezik az alkotófolyamatot: valós történeteket alkotnak újra és értelmeznek át egyszerű színpadi eszközökkel. A kiállításon egy videóművet mutatnak be, amelyben a színház lehetséges tereit vizsgálják. A Madzsar Alice színpadi munkásságában is fontos szerepet játszó közösség fogalmát járják körül.
A kiállításhoz kapcsolódó program:
A kiállítás kísérő rendezvénye a Body Moving – Tánc mindenkinek! szabadtéri táncóra-sorozat a Kassák Múzeum (Zichy Kastély) udvarán.
A 2009-ben kezdődött táncnépszerűsítő program részeként a kiállítás ideje alatt három alkalommal lehet kipróbálni a modern- és kortárs tánctechnikákat, valamint a kortárstáncot inspiráló mozgásformákat. Az ingyenes órákhoz előképzettségtől függetlenül minden érdeklődő csatlakozhat.
A program a Parallel Alapítvány és a Kassák Múzeum együttműködésében valósul meg. Tervezett időpontok: augusztus 5-én, 19-én, 26-án 16–20 óra között.