Ericsson-díjat kaptak a természettudományos oktatás kiválóságai

Hosszú út vezet a Nobel-díjig, de a legjobbak sorában ott vannak azok a nem kevés számban munkálkodó szakemberek is, akiknek nem a tudomány élvonalában, hanem a gyakorlati, üzleti életben kell bizonyítaniuk rátermettségüket. Az Ericsson Magyarország már tizenhárom évvel ezelőtt fölismerte, hogy érdemes felkarolni a hazai természettudományos alapképzést. Az újításokban és fejlesztésekben kitűnő, majdani meghatározó egyéniségek felkészítése ugyanis már az általános iskolában elkezdődik, tudásuk megalapozásához nagymértékben hozzájárulnak a közoktatás 5–12. osztályában tanító pedagógusok.

Az idei Ericsson-díjasok.
Megszerettetni a matematikát és a fizikát az irántuk kevésbé érdeklődő diákokkal ugyancsak kemény kihívás. A matematika és a fizika népszerűsítéséért járó díjjal az Ericsson ezt a pedagógusi munkát honorálja. A múlt csaknem másfél évtizedhez hasonlóan az idén is két-két matematika-, illetve fizikatanár kapta meg ezt az elismerést. Az előbbieknél nem kisebb feladat az említett tantárgyakban tehetséges fiatalok felkészítése a hazai és külföldi tanulmányi versenyekre. A matematikában és fizikában tehetséges tanulók gondozásáért járó díjjal az Ericsson ezt a pedagógusi munkát dicséri. A kiemelkedő eredményeket elérő diákokból lesznek ugyanis később a világhírű tudósok és mérnökök, akik kiemelkedő színvonalú kutatással-fejlesztéssel gazdagíthatják hazájukat. Ebben a kategóriában is két-két matematika- és fizikatanárt részesítettek elismerésben.

Mint a mai díjátadón elhangzott: sajnos, napjainkban háttérbe szorult a műszaki és természettudományok oktatása, ezért is üdvözlendő az Ericsson szerepvállalása. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára úgy fogalmazott: „A legjobbkor van a legjobb helyen az, aki a természettudományok oktatásáért kész áldozni”. Halász János szerint a kormány erőfeszítései arra irányulnak, hogy az oktatási rendszer mindinkább a társadalmi igényekhez igazodjék. Az Ericsson vezetője, Charlotte Karlsson hozzáfűzte: „Ha az emberiség nem tanult volna meg számolni, még mindig kőkorszaki szinten élnénk”.

A díjátadón jelen volt Svédország magyarországi nagykövete is. Karin Olofsdotter azt hangsúlyozta, hogy a tanárok talán a társadalom legfontosabb csoportja. Nélkülük elképzelhetetlen a gazdaság jövője, nem léteznék fejlődés. A számokra nemcsak a mindennapi életben és a matematikában van szükség, hanem a zenében is – az ütemek kiszámolásához és a versek ritmusának megszerkesztéséhez. Svédország és Magyarország a nemzetközi PISA-fölmérésben egyaránt a középmezőnyhöz tartozik, de a műszaki-természettudományos képzés területén, a tanári erőfeszítéseknek köszönhetően kiemelkedő teljesítményt nyújt a tehetségek ébresztésében és gondozásában – mondta a nagykövet asszony.

ERICSSON-DÍJ, 2012

A fizika tehetségeinek gondozásáért díjazottak:
dr. Wagner Éva (Budapest)
Tóth Károly (Szeged)

A fizika népszerűsítéséért díjazottak:
Janóczki József (Debrecen)
Moróné Tapody Éva (Szeged)

A matematika tehetségeinek gondozásáért díjazottak:
Árváné Doba Mária (Budapest)
Varga József (Debrecen)

A matematika népszerűsítéséért díjazottak:
Egyed László (Baja)
Hábori Veronika (Budapest)

Az elismerést – a benyújtott pályázatok alapján – minden évben a díjbizottság bírálja el. Tagjait az Eötvös Loránd Fizikai és a Bolyai János Matematikai Társulat, illetve a MATFUND Alapítvány delegálja. A kitüntetés 250 ezer forintos pénzdíjjal jár.