Februártól egyszerűsödnek a hatósági céges eljárások

A könnyítésre egy tavalyi jogszabály-módosítás alapján kerülhet sor. A változtatás eredményeként a közfeladatot ellátó szervek ingyenesen férhetnek a vállalkozások cégjegyzéki adataihoz. Az eljáró hatóságok a cégiratokat a jövő hónaptól elektronikus úton szerzik be a cégnyilvántartásból, ezt azonban csak akkor tudják megtenni, ha a vállalkozások az iratokat a változásbejegyzési eljárások során az előírásoknak megfelelően benyújtották.

Hegedüs Márton, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálat technikai szolgáltatójaként ismert Microsec Zrt. fejlesztési igazgatója szerint a jogszabályváltozás egy nehezen indokolható gyakorlatnak vetett véget: a módosítást megelőzően az állam olyan adatokról kért igazoló okiratokat a vállalkozásoktól, amelyeket egy szerve közhitelesen nyilvántartott.

A céges ügyekben eljáró hatóságoknak a módosítás hatályba lépésének időpontjáig mindenképpen be kell szerezniük az elektronikus adatlekéréshez szükséges informatikai eszközöket is – figyelmeztet a szakember.

2012. évi LXXXV. Törvény 21. § (3a)


„Ha a közigazgatási szerv előtti, kérelemre induló hatósági eljárásban a kérelem elbírálásához annak hatóság általi megismerése szükséges, a közigazgatási hatóság a közigazgatási hatósági eljárás szabályai szerint, a céginformációs szolgálaton keresztül, elektronikus úton, közvetlen lekérdezéssel szerzi be a cég – közokirati vagy nem közokirati formában rendelkezésre bocsátott – cégkivonatát, valamint a cégjegyzésre jogosult közjegyzői aláírás-hitelesítéssel ellátott címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-mintáját, ha az a cégbejegyzési (változásbejegyzési) eljárásban benyújtásra került és ezt a tényt a cégjegyzék tartalmazza. A közigazgatási szerv hatósági eljárásában a céget ezen iratok csatolására nem kötelezheti. […]”