A Genertel, Magyarország első direktbiztosítója által megkérdezett ügyfelek 46 százalékának volt már hasonló tapasztalata, elsősorban a mosógéppel és a tévével. A kockázat fedezetére egyre több biztosító kínál lakásszerviz-biztosítási csomagjában kiterjesztett garanciát.
Szerelők és fogyasztóvédő oldalak szerint szinte minden műszaki eszköz tartalmaz olyan alkatrészt vagy beállítást, amely látványosan rövidítheti az adott berendezés élettartamát. A túl hamar, de már a garanciális idő lejártát követően előforduló hibát okozhatja például túlmelegedő, rossz helyen elhelyezett kondenzátor, silány anyagból készült kapcsoló – a lehetőségek palettája szinte végtelen. Az eredmény sokszor az, hogy a drága vagy néhány év múlva már elérhetetlen pótalkatrész miatt a tulajdonos kénytelen lesz új terméket vásárolni.
Az ily módon megkárosított fogyasztó a következő vásárláskor is ugyanolyan kiszolgáltatott marad: szakemberek szerint a legnagyobb márkák termékeinek megvásárlása sem feltétlenül garancia a tartósságra. A megoldás a háztartási eszköz hétéves koráig kiterjesztett garanciabiztosítás lehet, amelyet a biztosítók általában komplex lakásbiztosítások részeként, de sokszor önálló lakásszervizcsomagokban is kínálnak.
A kiterjesztett garancia iránti piaci igényt mutatja, hogy a Genertel által megkérdezett háztartások 46 százalékában már előfordult, hogy valamelyik elektromos készülék a garancia lejárta után röviddel romlott el. Azok, akik ilyent tapasztaltak, 37 százalékban a mosógépet jelölték meg, 27 százalékban a tévé, 16 százalékban a hűtőgép mondta föl idő előtt a szolgálatot; a csupán minden harmadik háztartásban előforduló mosogatógépre is 14 százalékban panaszkodtak.
A röviddel a garancia lejárta után meghibásodott készülékek 17 százalékát a tulajdonosok nem javíttatták meg, elsősorban arra hivatkozva, hogy nem érte volna meg a reparálásra fordítandó pénz és utánjárás. Kétharmadnyian ugyanakkor éltek a javíttatás lehetőségével, 39 százalék a javításért legalább ötezer forintot fizetett ki; emellett 43 százaléktól még kiszállási díjat is követelt a szerelő.
„Mindezek tudatában elmondható, hogy egy havi néhány száz forintos, a háztartási eszközök széles körére kiterjedő, az eszközök hétéves koráig is kiterjedő garancia a legtöbb háztartás számára ésszerű biztosítási lehetőség – mondja Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Egyre több biztosító termékválasztékának része a kiterjesztett garancia. A feltételek között azonban lényeges eltérések lehetnek, ezért célszerű, ha a szerződés megkötése a leendő ügyfél alaposan tanulmányozza a fedezetbe bevont eszközök körét, a térítési maximumra vonatkozó feltételeket.”