Hálózatba kapcsolt okos autók

Ma már jóformán elképzelhetetlen az életünk az internet nélkül, ami nemsokára az autózásra, a közlekedésre is igaz lesz, mert a Bosch az autót is az internet aktív résztvevőjévé alakítja át. A hálózatba kapcsolt autó azt jelenti, hogy a vezető például hozzáfér a torlódásokkal, jegesedéssel, vagy balesetekkel kapcsolatos információkhoz, és a világháló azt is „megmondja” neki, hogy hol talál megfelelő parkolóhelyet vagy elektromos töltőállomást, amit azonnal le is foglalhat és ki is fizethet. Az autók egyúttal digitális szórakoztató-központokká is válnak, hiszen a Bosch segítségével egyre könnyebb a folyamatos hálózati hozzáférés, és a zenei szolgáltatások, a közösségi hálók, az okostelefonokra írt számos alkalmazás elérése. A hálózatba kapcsolt járművek minden eddiginél biztonságosabbak, kényelmesebbek és hatékonyabbak, funkcióik és működésük optimalizálása révén hozzájárulnak a világ energiafelhasználásának a csökkentéséhez, s így a fenntartható környezethez, élethez.

Digitális szórakoztató központ a műszerfalon.

A Bosch szerint az autók néhány éven belül a felhajtótól a lehajtóig önjáróak lesznek az autópályákon, a közlekedési, valamint a forgalmi adatok gyors átvitelével pedig lehetővé válik, hogy a hálózatba kapcsolt járművek előre tudják, mi történik a következő néhány sarokkal arrébb. Ezek az információk a jármű biztonságát is növelik: ha például több jármű is jelzi az ESP-rendszer üzembe lépését ugyanazon a helyen, a rendszer lekérdezi az időjárási adatokat és megállapítja, hogy az adott helyen jeges az út, és figyelmeztetni tudja a később érkezőket. Az útépítéseknél kirakott ideiglenes sebesség-korlátozásokról, illetve az úton található torlódásokról kapott információk révén az automatizált autók fel tudnak készülni az eseményekre és már jó előre csökkentik a sebességet.

A Bosch termékeinek fejlesztése és gyártása közben egyre nagyobb mértékben támaszkodik az „Ipar4.0” technikáira. A cél, hogy minden részegységet hálózatba kapcsoljanak, és ezzel az alkatrészek akadálytalanul tudjanak kommunikálni saját gyártási, bevizsgálási és üzemi adataikról. Ezt akkor is fel lehet majd használni, ha a termék már elhagyta a Bosch-gyárat.

A tervszerű megelőző diagnosztika friss példája, hogy már ma is lehetséges a hálózatba kapcsolások vezérlőegységét arra használni, hogy a dízel-befecskendezőről annak egész életciklusa alatt adatokat gyűjtsön és működését az adatfelhőből online lehessen figyelemmel kísérni. Ha az adatok kopást jeleznek, vagy megváltoznak az üzemi körülmények, az üzemi térkép módosított változatát ugyancsak az internet segítségével automatikusan lehet telepíteni. Lehetővé válik, hogy a gépkocsi részére azonnal helyet foglaljanak a szervizben és megrendeljék a tartalék alkatrészt, ha a vevő így kívánja, az elemzés után pedig a hibás dízelbefecskendezőt meg lehet javítani.

A biztonság három szenzora.

A Bosch a hálózatba kapcsoltságban végzett fejlesztéseit a három SZ-re alapozza: szenzorokra, szoftverekre és szolgáltatásokra. Az eredmény az intelligens otthonok, az energia és az ipar, valamint a mobilitás egymással hálózatba kapcsolt megoldásai. Egy éppen futó kísérleti forgatókönyv szerint például a mérnökök arra is fel tudják majd használni az autók navigációs rendszerét, hogy mielőtt a jármű utasaival hazaér, beindítsa a ház fűtését.

Az autó és az internet kapcsolatának kialakításához a Bosch alapvetően kétféle megközelítést kínál. Először is felhasználja a vezető okostelefonját: a Bosch mySPIN integrált megoldása lehetővé teszi az Android- és iOS-rendszerű készülékek számára, hogy kapcsolódjanak a jármű szórakoztató-rendszerére. Így a gépkocsi központi kijelzőjéről számos alkalmazás is kényelmesen kezelhető.

Másodszor: a Bosch a járműben parancsnoki központként kínálja a hálózati vezérlő egységet, amely egy saját sim-kártyával ellátott telefonmodulon keresztül kommunikál és szükség esetén GPS-koordináták alapján határozza meg a jármű helyzetét. Gyári berendezésként és utólagos beszereléssel egyaránt elérhető, utóbbi a jármű elektronikájához a diagnosztikai csatlakozón keresztül kapcsolódhat.

Természetesen a hálózatba kapcsoltság alapkérdése a biztonság és a bizalom. Az adatvédelmi viták három fő szempont körül zajlanak. Az első a funkcionális biztonság, azaz, hogy egy bizonyos rendszert, alkalmazást vagy funkciót le lehessen állítani, ha valamelyik összetevője elromlik; ez teszi lehetővé az adott rendszer biztonságos működését.

A második az adatvédelem, amely a nem kívánatos külső behatolás ellen véd. A Bosch e területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt járműveiben is fenn tudja tartani az adatvédelem olyan magas szintjét, mint amit ma kínál.

A harmadik fő szempont pedig az adatvédelem jogi környezetének megteremtése és jogi szabályozása. A Bosch szerint ahhoz, hogy egy jól működő digitális piac meg tudja vetni a lábát Európában, átfogó európai adatvédelmi szabályozásra van szükség. A Bosch nagy hangsúlyt helyez ez irányú fejlesztései során az átláthatóságra, mert szerinte a vásárlók számára lehetővé kell tenni annak eldöntését, hogyan és milyen mértékben használják az adataikat.

A technológia önmagában még nem garantálhatja a sikert: csak a biztonságos és védett funkciók nyerik el a járművezetők bizalmát.