Mindenekelőtt a szülő segíthet gyermekének azzal, hogy a támogatásáról biztosítja, beszélget vele, meghallgatja, felvilágosítja és tanácsot ad neki.
Bár az internet virtuális hálózat, nem lehet az onnan érkező minden fenyegetést a számítógépes technológia segítségével megoldani. Van, amit nem lehet leállítani vagy letiltani – az internetes zaklatás az egyik az ilyenek közül. A Kaspersky Lab gyermekpszichológusokkal dolgozott együtt a világ minden tájáról, hogy javaslatokat adjanak és megoldásokat kínáljanak a gyermekeket ért online zaklatás kapcsán.
Lisa Wright, a Webicom.com – ez a kezdeményezés az internetes zaklatás megelőzésére kínál oktatási programot – alapítója az internetes zaklatás kezeléséről: „Ne feledjük el, hogy a bizalmi kapcsolat kiépítése és a szívből jövő, igaz beszélgetések az első lépcsőfokok afelé, amit az inzultálás elleni hatékony fellépés végett tehetünk. Ez a probléma megközelítésének az alapja, ezután dolgozhatunk ki stratégiákat arra, hogy miképpen kezeljük az internetes zaklatást és a gyermekek érzelmi állapotát.”
Szülői teendők internetes zaklatás esetén:
1. Legyen a gyermeke mellett előítéletek nélkül, teljes mértékű elfogadással. Ebben a szakaszban, akármi történt is, akármit tettek a gyerekkel, a támogatásnál nincs fontosabb.
2. Ne kicsinyítse a történteket. A gyermek ebben a sebezhető állapotában nem tud racionálisan gondolkodni, ezért tudassa vele, hogy megérti a helyzet súlyosságát, és hogy a fájdalom és kétségbeesés teljesen indokolt.
3. Csak egy bizonyos idő eltelte után érkezik el a pillanat arra, hogy a szülő és a gyerek hideg fejjel megbeszélje egymással a problémát. A felnőtt sose utaljon arra, hogy talán a gyermek provokálta ki azt, ami bekövetkezett, még akkor sem, ha így van, mert a gyermek könnyen bezárkózhat, és az az érzés hatalmasodik el benne, hogy szülője nem érti meg a problémáját.
4. Mélységes és egyértelmű együttérzéssel kell megértetni a gyerekkel, hogy anyja, apja is pont úgy érez, ahogyan most ő. Mondja el, hogy önnek is hasonló nehézségekkel kellett szembenéznie – esetleg nem az interneten, hanem szemtől szembe – és hogy ez milyen nehéz volt. Hangsúlyozza, hogy abban a pillanatban önnek is szüksége volt valakire, aki meghallgatja, megérti és ön mellette áll.
5. A felnőtt csak akkor kezdheti el megbeszélni az incidenst, ha már elnyerte a gyermek bizalmát. Ne próbálja meg kitalálni, mit fog a gyermeke mondani. Hagyja, hogy ő vezesse a párbeszédet és a saját szavaival mondja el, amit ő gondol az esetről. Fontos, hogy kibeszéljék magukat és így lerakják saját terhüket.
Az irányelveket összegezve, Caron Mullen, a témára szakosodott pszichológus kijelentette: „Az internetes zaklatás összetett kérdéskör, amely megköveteli, hogy több szemszögből is megvizsgáljuk. A fő irányelv, hogy a gyermekek érzelmi állapotát nyomon kövessük. Rövidtávon adhatunk gyakorlati tippeket, hogy átsegítsük a gyermeket a legnehezebb pillanatokon, anélkül, hogy közbelépésünkkel súlyosbítanánk a problémát.
A hosszú távú cél: segítsünk gyermekünknek, hogy az ilyen esetekkel lelki sérülések nélkül meg tudjon birkózni. Az első és a legfontosabb lépés az, hogy a szülő elnyerje gyermeke bizalmát, így azt érzi majd, hogy ebben a teherben is osztoznak és együtt képesek kidolgozni egy cselekvési tervet, amely segít megoldani a kialakult kényes helyzetet.”
Az internetes zaklatás elleni kampány részeként a Kaspersky Lab létrehozott egy interaktív portált Words Can Save néven, amely tartalmazza a problémakörrel kapcsolatos információkat, és útmutatást ad a szülőknek, hogy felismerjék a gyermekük internetes zaklatására utaló jeleket. A wordscansave.me weboldal segít a szülőknek megérteni, milyen fontos, hogy bizalmi kapcsolatot ápoljanak gyermekükkel, és hogy támogassák őket a megfelelő módon, a megfelelő szavakkal.