Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, és számuk folyamatosan növekszik. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC (Shared Service Center) több mint 500 személyt foglalkoztat, és 150-nél is több új alkalmazottat vett fel csak az idén. Ez különösen azért fontos, mert a fiatalok kötében az átlagosnál magasabb a munkanélküliség aránya – mutatott rá Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.
„Sajtóinformációk szerint az Európai Bizottság garanciát kér majd a tagállamoktól a fiatalok foglalkoztatására – hívta fel a figyelmet Baja. – Az egyik irány akár a szolgáltató központok megtelepedésének segítése lehetne, ahol jellemzően most is fiatalok dolgoznak. Ezekért a beruházásokért főleg Lengyelországgal versengünk, ott már 70 ezer munkavállalónak adnak munkát az SSC-k.”
A felmérésből kiderült, hogy a fluktuáció viszonylag magas ugyan az ilyen vállalatoknál (többségüknél legalább 10 százalékos volt a lemorzsolódás 2012. első félévében), de aki vállalja az esetenként akár monoton munkát, az az átlagosnál jobb munkakörülményekre és juttatásokra számíthat. Egy csak angolul tudó ügyfélszolgálatos kezdő fizetése átlagosan bruttó 257 500 forint, de ha valamilyen ritkább nyelven (például svédül, oroszul vagy valamilyen ázsiai nyelven) is folyékonyan beszél az illető, már bruttó 320 000 forintra számíthat. Az SSC-knél ráadásul gyors az előrejutási lehetőség, öt év alatt a junior szintről csoportvezetővé lehet előlépni, dupla fizetéssel.
A szolgáltató központokban a közhiedelemmel ellentétben nem csak telefonos ügyfélszolgálat zajlik, az alkalmazottak többsége pénzügyi folyamatokkal foglalkozik, őket – a létszámot tekintve – az informatikai terméktámogatást nyújtók csoportja követi. „Ebből adódóan az SSC-k leginkább a pénzügyi vagy informatikai háttértudással rendelkező, nyelveket beszélő fiatalokat keresik, de egy speciális nyelvismerettel rendelkező, frissen végzett bölcsész is találhat náluk állást” – magyarázta Baja Sándor.
„Kutatások szerint az Y-generáció, vagyis a 30 év alattiak számára a fizetés mellett kiemelten vonzó a soknemzetiségű környezet, az, hogy a gyakorlatban használhatják az elsajátított idegen nyelveket, emellett külföldi továbbképzéseken vehetnek részt” – tette hozzá Slomska Mónika, a KCI Hungary Kft. pénzügyi folyamatvezetője. A fiatal munkavállalók szívesen dolgoznak rugalmas munkaidőben, délutáni-esti műszakban is, így akár a tanulmányaikat is folytathatják.