A Kakukktojás nyert: nem volt ki a négy kereke

A győztes Kakukktojás - meg a háromkerekű.Javier González Pareja, a magyarországi Bosch-csoport vezetője köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a pneumobil-verseny egyedülálló módon teszi próbára a fiatal szakemberek újító készségét és találékonyságát, emellett üdvözölte a versenyben részt vevő járművek szakmai színvonalának folyamatos technológiai fejlődését.

„A pneumobil-versenynek is köszönhető, hogy a fiatal pályakezdő mérnökök közül évről évre többen érdeklődnek a Bosch-csoport felhalmozott tudása iránt. A verseny hatéves sikertörténete bebizonyította: az ötletes és rendhagyó kezdeményezésekben részt vevő egyetemi hallgatók olyan ismeretekre és tudásra tesznek szert, melyekre az egyetem falai között kevésbé adódik lehetőségük. Megtanulják a határidők megtartását, a komplex tervezés folyamatát, elmélyülnek a különböző szakterületekben és persze a kétkezi munkában is” – tette hozzá González.

Az Egerben ma megrendezett pneumobil-versenyben részt vevő csapatok öt, már klasszikusnak számító kategóriában mérkőztek meg egymással. A távolsági kategóriában, ahol a járműveknek egyetlen, sűrített levegővel feltöltött palackkal kellett a lehető legnagyobb távolságot megtenniük, a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karának Pollroth csapata jutott a legtovább: léghajtányával összesen 8918 métert futott.

Az ügyességi futamban, melynek célja, hogy a versenyzők a pneumobillal a lehető leggyorsabban teljesítsék a technikásra megépített pályakört, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kakukktojás csapatának háromkerekű járgánya érkezett elsőként a célba.

A gyorsulási kategóriában a járműnek egy feltöltött palackkal egy 220 méteres pályaszakaszt kell a lehető legrövidebb idő alatt megtennie: a döntő futamban végül itt is a BME Kakukktojás csapat léghajtánya győzedelmeskedett, mely alig 25 másodperc alatt teljesítette a szakaszt, a verseny történetében szintén rekordnak számító 46,6 km/óra sebességgel.

A debreceni Széllovagok.

A legeredetibb konstrukció kategóriában a legkiemelkedőbb műszaki megoldásokat felsorakoztató, egyúttal legújszerűbb jármű nyerte el az elsőséget. A rangot adó díjat a kecskeméti GAMF Dóz-Air csapat szerezte meg.

A jelképes koronát, azaz a Rexroth Legjobb Pneumobilja 2013 címet ezúttal a budapesti Kakukktojás csapata viselheti egy éven át. A díjazottat hagyományosan az egyes versenykategóriák győztesei közül választja ki a zsűri,.

Második alkalommal az idén Senior kategóriában is megmérkőztek a rutinos versenyzők. Ebben a számban azok az ifjú mérnökök indulhattak, akik az előző évi versenyek valamelyikén már részt vettek, és akkori járművüket – ha az megfelelt a 2013-as versenykiírásnak – az egykori képzési helyük bocsátotta rendelkezésükre.

A Pollroth egyetlen tankolással kis híján kilenc kilométert gurult.

A kategória legjobbja a MK Laren csapat lett; bár a fiúk nyugdíjba küldik a masinájukat (ami egyszer akár oldtimer is lesz majd…), az „utolsó versennyel“ is tovább öregbítették egykori alma materük, a Szegedi Tudományegyetem hírnevét.

Az idei megmérettetés technológiai attrakciójának számító új versenyszámban négy hallgatói csapat a Forma 1-ből is ismert csúcstechnológiát, a telemetrikus rendszert tesztelte. Az említett kategóriában indult pneumobilok a hosszú távú versenyszámban kaptak lehetőséget arra, hogy bebizonyítsák: a műszaki dokumentációban leírt megoldásaik a gyakorlatban is működnek.

A négy csapat közül a Debreceni Széllovagok csapat oldotta meg legprofibban a járművük fizikai paramétereinek mérését, az adatok gyűjtését és továbbítását.

A legeredetibb konstrukciót a kecskeméti GAMF Dóz-Air csapata vonultata föl.

A múlt hat év tapasztalatait és eredményeit összefoglalva, Ács István, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a jövő technológiájának célja: a lehető legkevesebb energiával a lehető legnagyobb távolságot megtenni. „ (…) az alternatív, megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos fejlesztések területén a vállalatunkra világszerte úttörő szerep hárul. Csúcstechnológiánk nem csupán ígéret, hanem konkrét, a mindennapok során hasznosítható valóság. Olyan szemlélet, amelyben találkozik a világ egésze iránti érzékenység az alkotókészséggel, az ötlettel és az újító szellemmel. Pontosan ez az, amire szükségünk van az egyenletes, mégis ember- és természetközeli fejlődéshez” – nyilatkozta az ügyvezető igazgató.

 

Ebből előbb-utóbb oldtimer lesz: S Szegedi Tudományegyetem MK Laren csapatának járműve.