Az esemény folyatása volt annak a bejelentésnek, hogy a NATO pályázatát megnyerve, a HungaroControl irányíthatja a koszovói magas légtér forgalmát. Az újságírókat dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, Fodor Lajos, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára, Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója és Náfrádi Attila, a szimulátor vezetője tájékoztatta.
A most bejelentett speciális képzés létrejötte több éves folyamat eredménye; az együttműködés már 2007-ben elkezdődött. A térhatású, 3D-szimulátor fejlesztésével kezdődött a honvédség és a polgári légi irányítás együttműködése e területen. A rendszer-specifikációkat úgy alakították ki, hogy a fejlesztés végén, alkalmas legyen mind polgári, mind katonai képzésre, ismeret-felújításra és kényszerhelyzetek gyakorlására. Az idén májusig a 3D-s szimulátort csak a polgári légiforgalmi irányítók képzésére használták.
Jelenleg a szimulátor munkaállomások mögé öt vászonra, 180°-os látószögben tudják kivetíteni a kiválasztott toronyból látható élethű képet. A fejlesztési célok között van a 14 vásznas, 360 fokos (körkörös) kivetítés megvalósítása. A szimulátorban az előre beprogramozott, működő repterek látképén kívül oktatási célra „szintetikus” légikikötők látképét is ki lehet választani.
Mindehhez szoros együttműködésre volt szükség a honvédséggel, mivel a speciális katonai eljárásokat, a géptípusokat, grafikai paramétereket csak a katonák segítségével lehetett betáplálni a rendszerbe. A szimulátoron oktatás előkészítését hosszas tesztek előzték meg.
A most kezdődött szakképzés nagy lépés előre, mivel eddig a katonai légi forgalmi irányítók szimulátoros kiképzéséhez és ismeretfelújító tanfolyamaihoz a tengeren túlra (USA) kellett utazniuk a szakembereknek.
A kecskeméti, a szolnoki és a pápai repülőtér légi irányítói és légtérgazdálkodói (tizenhatan vannak) vesznek részt a HungaroControl speciális képzésében, mely nemrég meg is kezdődött és nyolc héten át tart. Ez idő alatt a hallgatóknak lehetősége nyílik a szélsőséges időjárási helyzetek, a szokásosnál jóval nagyobb forgalom, különleges, kényszerhelyzetek, speciális eljárások begyakorlása. Az irányítók munkáját „álpilóták” is segítik egy szomszédos teremből, így a valóssal megegyező, hű másolatú torony és pilótakabin közötti kommunikációval lehet modellezni a szituációkat.
Az irányításnak ebben az ágazatában is beléptünk a (nyugat-)európai élvonalba. A világ más táján ritkaság az ilyen vagy hasonlóan szoros együttműködés a katonai és a polgári légiforgalmi irányító szolgálatok között. A mintát a svájci és a svéd példa szolgáltatta.
Az együttműködéssel elérhető, hogy optimális szimbiózis jöjjön létre a katonai és polgári irányítás között, melyet mindkét fél kamatoztathat – azok után, hogy a két szakág között hosszú időn keresztül „égig érő falak” húzódtak.
A sajtóeseményen Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója beszámolt arról, hogy terveikben szerepel a szimulátoros oktatási csomagokat bocsátanak külföldi partnerek rendelkezésére is. Az oktatási tevékenység melletti elkötelezettségüket mi sem jelezi jobban, mint, hogy tavaly a HungaroControl és a Svéd székhelyű Entry Point North megalapította Budapesten az Entry Point Central-t, a légi irányítókat kiképző akadémiát. Elsőként horvát polgári légiirányítók vehettek rész az általuk szervezett képzésen.
A sajtótájékoztató részvevői közvetlenül betekinthettek a szimulátoros képzésbe; a látogatás perceiben a növendékek éppen a pápai reptéren „teljesítettek szolgálatot”