Aggódó szülők az amerikai fogyasztóvédelmi hivatalhoz december elején nyújtottak be panaszt, amelyben a brit Genesis Toys által gyártott és világszerte forgalmazott okosjátékok adatkezelési eljárását sérelmezik. A gyártó egyes termékei adatokat gyűjtenek a gyermekek és szülők nevéről, a gyermek kedvenc ételéről, iskolájáról, tévéműsoráról és játékáról. Emellett az interaktív robotok és babák olyan információt is feldolgoznak, mint a saját GSP-koordinátájuk, valamint hangfelvételeket is továbbítanak harmadik fél által üzemeltetett szerverekre.

Ezekre az adatokra elvileg szükség van a játékok működéséhez. A magát innovatív játékfejlesztőnek nevező Genesis Toys olyan okos játékokat gyárt, melyeket mobiltelefonra vagy tabletre letöltött alkalmazással, esetenként hanggal, gesztusokkal lehet irányítani, és amelyek az internetre csatlakoznak. Van közöttük mozgó baba, robot, kutya, cica és papagáj is. Tulajdonosukat és szüleiket a nevükön szólítják, és a gyermek preferenciái szerint társalognak, játszanak vele.
A hangfelvételeket a gyártó egy felhőszolgáltatónak továbbítja, amely a parancsok valós idejű elemzése után visszaküldi a megfelelő válaszokat. Egyéb hangalapú szolgáltatások – mint a Siri vagy Cortana virtuális asszisztensek – is hasonlóképpen működnek, ugyanis a mobiltelefonban vagy táblagépben nincs elegendő számítási kapacitás a hangfelvételek valós idejű feldolgozásához.
Az adatok továbbítását, feldolgozását a gyártó nem titkolja, de elrejti a használati feltételek hosszú és szövevényes leírásában, amit a felületes olvasó nem igazán ért meg. A szerződési feltételek azonban elárulják, hogy a hangfelvételeket feldolgozó Nuance vállalat marketingcélokra is használhatja az adatokat. Így nem meglepő, hogy a karácsonyra kapott baba egy adott vidámparkba hívja a gyermeket.
A G Data mindezzel kapcsolatban arra is felhívja a figyelmet, hogy az internetre kötött minden tárgy felhasználható kémkedésre vagy személyes információk megszerzésére.
Egy másik játékgyártó, a Vtech szervereiről tavaly több ezer gyermek adata szivárgott ki. A cég az incidens után módosította az általános szerződési feltételeit, és a hasonló esetek felelősségét a szülőkre hárította. Az interaktív Hello, Barbie! gyártóját, a Mattelt pedig tavaly karácsonykor azért kritizálták, mert nem kellőképpen titkosítva továbbította az adatokat a felhőbe.

A G Data azt javasolja, hogy mindig a gyermek érettségi fokának megfelelő játékot vásároljunk, és az interaktív, okoskütyük helyett – ha erre van mód – válasszunk a hagyományos játékok közül. Ezek a képzelőerőt is jobban fejlesztik, és nagyobb közösségi élményt is nyújtanak. Ha pedig az internetre is felkapcsolódó robot kínálja magát a karácsonyfa alatt, akkor játék közben beszélgessünk el a gyerekkel a biztonsági kockázatokról, és tudatosítsuk vele, milyen eszközt tart a kezében.
Az amerikai fogyasztóvédelemhez benyújtott panasz
Barbie / Mattel biztonsági rés


