Kiskereskedelem, március: húsvét miatt pici növekedés

A márciusban a kiskereskedelmi eladások 0,9%-kal növekedtek, így az év első negyedévében stagnálás volt megfigyelhető. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. márciusban 645,2 milliárd forint, az első negyedévben 1758,7 milliárd forint értékű forgalom realizálódott.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben márciusban 2,7%-kal nagyobb volumenű forgalom realizálódott. A növekedésben szerepet játszott hogy az idén a húsvéti vásárlások már március végén elkezdődtek, 2011-ben a húsvét csak áprilisban éreztette hatását. Az első negyedévben így 1,9%-kal bővült az értékesítés volumene az előző év azonos időszakához képest.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene márciusban kismértékű, 0,6%-os növekedést mutatott, így az első negyedévben összességében stagnált. Az egyes üzlettípusok forgalmának alakulása vegyes képet mutatott. Folytatódott a bővülés a csomagküldő és internetes, az illatszer- (az előző évi alacsony bázishoz képest), az iparcikk-, valamint a textil-ruházati és lábbeli-kiskereskedelemben. Ezzel szemben a könyv-, számítástechnika, egyéb iparcikk üzletek eladásai stagnáltak, a használtcikk, a gyógyszer-, gyógyászati termék-, valamint a bútor- műszakicikk-kiskereskedelem értékesítésének volumene továbbra is elmaradt az előző év azonos időszakitól.

Folytatódott az üzemanyagtöltő állomások eladásainak csökkenése a magas üzemanyagárak következtében. Márciusban az értékesítés volumene 4,3%-kal, az első negyedévben 2,9%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

Az egy hónappal azelőttihez mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5%-kal növekedett. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem (0,4%), valamint nem élelmiszer-kiskereskedelem (0,9%) növekedett, mialatt az üzemanyagkutak eladásai csökkentek (0,7%).

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2011-ben 37% volt. A többi régió egyenként 8,6–12%-ban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. 2011-ben a növekedés Dél-Alföldön volt a legnagyobb (1,5%), míg a legnagyobb mértékű elmaradás Dél-Dunántúlon (1,1%) volt az azt megelőző évhez képest.

Az Eurostat május 4-én megjelent sajtóközleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012. márciusban 1%-kal növekedtek, az eurózóna országaiban stagnáltak az egy évvel korábbihoz mérten. Márciusban az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 14 tagállamban bővülést, 2-ben stagnálást, 6-ban csökkenést mutattak. A térség legfejlettebb országai közül az Egyesült Királyságban 4,9%-kal, Franciaországban 2,7%-kal növekedett, Németországban stagnált az értékesítés volumene. Magyarország az EU-27 átlagának közelében volt.

Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai márciusban 2,4%-kal, az első negyedévben 4,6%-kal haladták meg az előző év azonos időszakit, amelyben szerepet játszott a regisztrációs adó csökkenése.

A szokásos rend szerint megtörtént a 2011. IV. negyedévi adatok felülvizsgálata, a pótlólag beérkezett, valamint javított adatokkal való ismételt feldolgozása, becslése. Az előzetesen publikálthoz képest a véglegesített negyedéves összesített kiskereskedelmi forgalom értéke számottevően nem változott, a tevékenységcsoportonkénti volumenindexek kismértékben elmozdultak. A 2011. év egészére vonatkozó régiós adatok a márciusi gyorstájékoztatóban, a 2012. I. negyedévre vonatkozó régiós adatok augusztus 24-én jelennek meg.