Közlekedéstörténelmet írt a 100 éves Főtaxi – emlékkiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban

Haltenberger Samu, az alapító.Kirschner Béla, az alapító unokája emlékezik nagyapjára.Haltenberger Samu meghatározó alakja volt a budapesti közlekedésfejlesztésnek: nem elégedett meg azzal, hogy útnak indította motoros taxijait, hanem a kor legmodernebb szabványait és szabadalmait is Budapestre telepítette. Ő vezette be itthon a német Drost Tivadarról elnevezett kommunikációs rendszert, amivel a kezelő személyzet ellenőrizhette és szabályozhatta a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát. A világon elsőként 1924-től az ő irányítása alatt álló Főtaxi székházában használták azt a félautomata kocsimosó pályát, amivel a teljes autómosás idejét negyvenről öt és fél percre csökkentették, és amit az Egyesült Államokban működő Yellow Cab Company is megvásárolt és felhasznált.

A Főtaxi jogelődje először gyártott magyar fejlesztésű karosszériát Ford-alvázakhoz, a második világháború alatt pedig élen járt a benzinpótló üzemanyagok alkalmazásában, elsőként használva gázüzemű meghajtást segítő generátorokat az autótaxikban.

Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója elmondta: ritka az a magyar vállalat, amelyik alapításától kezdve piacvezető. A társaság ma Budapest egyik legkedveltebb taxitársasága; mintegy 800 gépjárműből álló flottájával, felkészült munkatársaival és korrekt üzleti magatartásával hű az elmúlt 100 év hagyományához. Az egymilliárd forint saját tőkével rendelkező cég megbízható üzleti partner, és egymaga nagyobb adóbefizető, mint az utána következő hat taxitársaság együttesen.

Új sárga taxi a Főtaxi-jubileum alkalmából nyílt kiállítás megnyitóján a Közlekedési Múzeum előtt 2013. június 1-jén. (MTI Fotó: Honéczy Barnabás)

Az évfordulós eseményen be mutatták a jövő taxiját: azt az autót, ami már nemcsak belső paramétereivel, hanem sárga, külső dekorációs elemeivel is az új szabályokhoz igazodik.

Az emléktábla-avatásról a vendégeket a Főtaxi flottája és veterán autók szállították át a Közlekedési Múzeumba, ahol Szunomár Tibor és dr. Krámli Mihály PhD, a múzeum főigazgatója nyitotta meg a budapesti taxizás történetét bemutató kiállítást. A Főtaxi autóiból és relikviáiból álló tárlat egy hónapig lesz látható.

A Hidvégi Jánosnak, a Közlekedési Múzeum muzeológusának szakmai támogatásával összeállított „100 éves a Főtaxi, Magyarország első taxitársasága” című tárlaton az érdeklődők megismerkedhetnek a magyarországi taxizás és a Főtaxi történetének mérföldköveivel, a vállalat működésével – a múlt századelőn.

Ma már oldtimerek a Főtaxi székháza előtt.

A taxitársaság alapítójának emléktáblája a székház oldalán.A kiállításon több mint száz tárgy, közöttük eredeti dokumentumok, makettek, fényképek, korabeli sofőröltözék, az elmúlt száz évben használatban volt 15 taxaméter, valamint Drost-oszlopok és old timer autók láthatóak. Az utóbbiak között szerepel például egy Benz gyártmányú autó 1913-ból, amelyhez hasonlók taxiként is közlekedtek Budapest utcáin, valamint egy 1924-i gyártmányú Magomobil taxi amellyel egészen az 1940-es évek végéig folytattak személyfuvarozást.

A tárlaton a többi között kiderül, hogy az autópark folyamatos fejlesztése mindvégig kiemelten fontos volt a társaság történetében. Az első autótaxikat a Haltenberger Samu vezetésével működő vállalat számára az aradi Marta autógyár gyártotta, később a beszállított alvázakra maguk terveztek favázas kocsiszekrényeket. Az 1930-as évek második felének forradalmi újítása volt, hogy az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. magyar fejlesztésű, csővázas karosszéria sorozatgyártásába kezdett Ford-alvázak számára. A negyvenes években Fiat 1100-as típusokat majd Renault Juvaquatre autókat állítottak forgalomba. 1949-ben mintegy 250 Skoda 1101 típusú taxival, majd az ötvenes években szovjet Pobjedákkal, lengyel Warszawákkal bővült az autópark. A 70-es és 80-as években a kiöregedett Wartburgok és szovjet Moszkvicsok után az ugyancsak szovjet gyártmányú Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban.

A kilencvenes évek elején már a hazai gyártmányú Opel Astra típusokat alkalmazta a vállalat. Ma a Főtaxi autóparkjának jó része a legújabb modellekből áll, és felszereltsége megfelel a modern kényelmi és környezeti igényeknek.

A kiállítás június végéig látható a Közlekedési Múzeumban; címe: Budapest, XIV., Városligeti körút 11.