Jelenleg a világon hét, egészben és eredetiben megmaradt folyami monitor (=a tengeri monitornál kisebb, kis merülésű hajó; páncélzattal, valamint a könnyűtüzérségen kívül rendszerint közepes űrméretű ágyúkkal is felszerelik; a legnagyobb folyami hadihajó; egyes folyami monitorok vízkiszorítása 1000 tonna körüli. Az 1. és 2. világháborúban, a dunai harcokban, továbbá 1945-ben az Amur menti harctevékenységekben fontos szerepet játszottak.) létezik, az egyik éppen a Lajta, a monarchia haditengerészetének egyetlen, helyreállított hadihajója.
Az „Integrált turisztikai attrakció-fejlesztés Neszmélyen a bor és a hajózás jegyében” című pályázaton elnyert 350
millió forintos uniós forrás ezúttal lehetőséget teremtett a magyar hajózás és borászat számára, hogy felújítsa
muzeális értékű hajóit, emellett pedig gondoskodjék a térség turisztikai fellendítéséről is.
Augusztus 20-a alkalmából a nagyközönség is megcsodálhatja, hogyan menekült meg a pusztulástól, és milyen új
formában kelt életre a dunai hadiflotta egyik remekműve, a 140 esztendős Lajta. Az ünnepi újraavatást követően a
Lajta monitor múzeumhajó várja látogatóit a Neszmélyi Hajóskanzen kikötőjében.
LAJTA monitor(ex. LEITHA, ex. JÓZSEF LAJOS, ex. FK 201)
Épült 1871. május 17., Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. újpest gyára
Hossz a függélyek között 50,5 m
Legnagyobb szélesség 8,65 m
Szélesség a főbordán 7,82 m
Oldalmagasság 2,06 m
Fixpont magasság 8,92 m
Legnagyobb merülés 1,30 m
Főgép-teljesítmény 108 LE (Láng)
Vízkiszorítás 367,35 t
1862. január 30-án bocsátották vízre Brooklynban (New York állam) a Green Pointon lévő hajógyárban a világ első
monitor típusú hadihajóját a USS MONITORT. A hajót a svéd származású, Amerikában élő mérnök, John Erickson
(1803–89) tervezte. A monitor a part menti vízekre, mély vízű folyamokon való hadműveletekre, tengeröblök és
folyótorkolatok őrzésére készült. Innen kapta a nevét: monitor = őrző, figyelő.
Az Osztrák–Magyar Monarchia tengeri flottájának parancsnoka, Wilhelm von Tegethoff altengernagy javaslatára,
döntött a Monarchia vezetése monitor típusú hadihajók építése mellett és 1869-ben megszavazták az ehhez
szükséges pénzt. A Maros után második hajóként bocsátották vízre a Leitha hadihajót. 1872-ben állították hadrendbe és 1876-ban volt az első bevetése. Kora legmodernebb technikájával épült (ilyen például a Coles-torony, illetve a Bessemer-acélból készült páncélzat teakfa alapon stb.).
1878. július 13-án zárult berlini kongresszus felhatalmazása alapján a Monarchia hadereje már július 29-én
megkezdte a Száva-parti Brodnál Bosznia és a Narenta menti Metkovičnál Hercegovina megszállását. Az akcióban
fontos szerepet kapott a tengeri flotta és a két dunai monitor is. Utóbbiak a Monarchia és Bosznia határát jelző
Száván működtek, a szárazföldi erők folyó menti akcióit támogatták, a saját csapatok átkelését segítették, az
ellenségét pedig megakadályozták. Néhányszor tényleges harci cselekményekben is részt vettek.
A Leitha 1879-ben tartalékban volt, de a boszniai tapasztalatokon okulva nyáron a parancsnoki tornyot átépítették a jobb kilátás végett.
A következő években többször volt szolgálatban és tartalékos állományban, részt vett hadgyakorlatokon is.
Átépítései közül a legjelentősebb az 1887. évi.1914. augusztus 11-től december 1-ig részt vett a Száva menti harcokban és Belgrád első elfoglalásában. Ezen idő alatt október 3-án harcképtelenné lőtte a Szabács melletti francia ütegeket, de szétlőtt parancsnoki tornyának teljes személyzete hősi halált halt.1915. október 6–9. között különösen fontos és hősies szerepet játszott Belgrád második elfoglalásában.1916. október 2–3-án harcolt a román hadsereg átkelési kísérletének megakadályozásában Rjahovónál.1916. november 22–26. között a svištovi átkelés biztosításában vett részt.1918. április 10-én, Óbudán a Leithat és testvérhajóját végleg leszerelték és kivonták a hadiflottilla hajólistájából. 1919 elején az antant minden használható dunai hadihajót elvitt az országból. A Tanácsköztársaság vezetői felismerték a dunai flottilla szükségességét. Ezért újra használhatóvá tették a nálunk hagyott, öreg és leszerelt hajókat. A német nevű hajók magyar nevet kaptak, így lett a Leitha-ból Lajta. A hajó 1919 júniusában részt vett a monitorlázadásként (vagy tengerészeti ellenforradalomként, vagy ludovikás felkelésként) ismert, sikertelen antikommunista akcióban. 1921. január végén a Lajtát és testvérhajóját a Marost Korneuburgban szigorú antantellenőrzés mellett végleg leszerelték. A bontást pár hónap alatt be is fejezték. A fegyverektől, páncélzatuktól, gépeiktől megfosztott hajótesteket elárverezték. Az árverésen a csupasz hajótestet a Fleischmann Antal Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vette meg. Ott 1928-ban elevátorhajónak építették át, és a József Lajos nevet kapta. A cég jogutódja az államosítás után a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat lett, amelynél az elevátorhajó az FK-201-es nevet kapta. Szolgálati ideje alatt többször felújították, átépítették, modernizálták, de a hajótest eredeti szerkezete nagy részben megmaradt.
Lelkes magánszemélyek már 1986 óta dolgoztak az öreg monitor megmentésén. 1992. november 11-én védetté
nyílváníttatott és 1993-ban az akkori tulajdonostól már újra Lajta néven, „ingyen” került vissza állami tulajdonba, a
Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Honvéd Folyami Flottilla újpesti
hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában az alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került,
ahol ugyanazon év őszén állagmegóvásként új festést kapott.
A hajót az alapítvány 2009-ben elnyert európai uniós pályázati pénzből az 1887-i állapotának megfelelően újítja fel.
A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből. A világon több
mint kétszáz monitor épült, ezekből összesen hét darab maradt meg valamilyen formában, de az egyetlen (!) folyami
típusú monitor hadihajó a Lajta. (Forrás: http://zoltanalapitvany.hu/hajoink/lajta)
További részletek a Lajta folyami monitorról itt és itt is.