Látványosan drágulhatnak az ingatlanok az új metrószakaszok mentén

Az általánosan tapasztaltakon túl akár 30–50 százalékkal is emelkedhetnek néhány év alatt az új metróvonalak mentén az ingatlanok árai – derül ki az Otthon Centrum legújabb felméréséből. A nemrégiben bejelentett Budapesti Mobilitási Terv 2030 egyebek között az M1 és M3 metróvonal meghosszabbítására vonatkozó terveket is tartalmazza. Megvalósulásuk esetén nem csupán Zugló és Káposztásmegyer elérhetősége javul, de már most számítani lehet a vonzáskörzetben található ingatlanok felértékelődésére. Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője szerint, aki idejében lép, nyertese lehet a következő évek infrastrukturális fejlesztéseinek.

Annakidején az M4 metró építéskor is hasonló folyamat ment végbe: a fővárosi téglalakások ára (nem az értéke!) 2014 óta legalább megkétszereződött az új metróvonal által érintett területeken. Már az átadást megelőzően is érezhető egy tervezett beruházás hatása: az adott területre irányuló növekvő érdeklődés következtében a tudatos eladók beárazzák a fejlesztések várható kedvező hatását. Néhányan azonban inkább kivárnak, szűkítve ezzel az aktuális kínálatot, amely szintén növeli az ingatlanok árát, valamint csökkenti az értékesítési időt.

Egy közhasznú infrastrukturális beruházás az ingatlanok többségére, típustól függetlenül kedvező hatással van. Az egyetlen kivétel, ha a megvalósuló fejlesztés hatására növekszik a zajártalom, például az ingatlan alatt robog el az új villamos, rontva ezzel az ott lakók életminőségét és csökkentve a felértékelődés mértékét. Egy fejlesztés számos más beruházást is a környékre vonzhat, amire kiváló példa az 1-es villamos éppen épülő utolsó szakasza, hiszen a villamos kelenföldi végállomásánál bevásárló-központ létesül, amely növeli az Etele tér vonzerejét.

Nagy nyereség lesz a főváros számára az M1-es metró északi meghosszabbítása, amely a zuglóiak számára kínál majd kényelmes bejutást a belvárosba. Csepelen az új Duna-híd okoz látványos ingatlanpiaci fellendülést; az áremelkedés a beépítetlen területeket kihasználó, tervezett beruházásokban is észlelhető lesz. A budai III. kerületben, a Bécsi út mentén lendületesen bővülő lakónegyedek elérhetőségét javítja majd a külső Bécsi úti villamosvonal kiépítése. A Műegyetem rakparton, a Kopaszi gátig közlekedő Fonódó II. villamos az irodapark, az egyetemváros és a BudaPart fejlesztési terület számára jelentős fejlesztés.

Akad olyan fejlesztés is, amelynek kedvező hatásai mellett a kedvezőtlen oldala is megmutatkozik. Látványos példa: az M2-es metró és H8/H9-es HÉV összekötése: a térségben lakók számára a fejlesztés rendkívül hasznos lenne ugyan, azonban az Örs vezér tér csomópont fontossága csökkenne: megcsappanna az átszálló utasok száma, ami akár a kereskedelemi forgalmat is mérsékelheti. Hasonló folyamat menne végbe az M3 metró északi meghosszabbítása esetén: miközben Káposztásmegyer ellátottsága javulna, aközben Újpest-központ csomópont jellege jócskán mérséklődnék.