Local colour – Szentendrei kortárs festészeti tárlat

Pirk László műterme.Hatvanéves múltra tekint vissza a Szentendrén élő, illetve a hozzá kötődő művészek – kezdetben csak a festők, később a szobrászok és iparművészek – évente, kétévente ismétlődő közös kiállítása. A Szentendrei Tárlat néven intézményesült művészeti esemény „virágkorában”, az 1970/1980-as években – váltakozva a Pest Megyei Tárlatokkal – vette fel a kétéves ritmust. A meghívók eleinte a Ferenczy Múzeumba, majd 1979-től új kiállító helyére, a Szentendrei Képtárba invitálták az érdeklődőket.

„A hetvenes években a Szentendrei Tárlatok eseményszámba mentek. Voltaképpen eszenciáját adták a teljes magyar kortárs művészetnek. Ismeretes, hogy Szentendre (a kezdeti periódust leszámítva) soha nem képviselt egységes stílust, iskola sem volt, viszont a lassan száz esztendő alatt szinte valamennyi stílusmozzanatra születtek kitűnő példák.

A nyolcvanas években még ott függtek a Szentendrei Képtár falain Barcsay Jenő, Pirk János, Korniss Dezső vagy Vaszkó Erzsébet festményei, s minden megnyitón megjelent elegánsan, élesre vasalt nadrágban Bánovszky Miklós, a Szentendrei Festők Társaságának (1928) alapító tagja. Hangulata, aurája volt ezeknek a kiállításoknak. 1987-ben azonban a hatalom erőszakos beavatkozása ellen tiltakozva a Vajda Lajos Stúdió művészei kivonultak a Képtárból, s ellenkiállítást rendeztek a VLS pinceműhelyében. Ez az esemény a Szentendrei Tárlatok végét jelentette. A politikai rendszer megváltozásával elveszítette koordináló, összetartó szerepét a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége (s annak Pest megyei területi szervezete), megszűnt, illetve átalakult a Művészeti Alap. A művészek rövidebb-hosszabb életű, kisebb csoportokat alakítottak – sokan magányosan építették pályájukat.” (Hann Ferenc, Artendre, Virtuális szentendrei tárlat).

A vajdások demonstratív kivonulásáról elhíresült 1987-i Szentendrei Tárlatot csak tizenkét év elteltével, 1999-ben követte újabb, de már másik helyszínen, az abban az évben átadott MűvészetMalomban. A hiány szülte „éhség”, továbbá az új kiállítóhely feletti öröm és a távlati tervekkel átszőtt jövőkép egyaránt hozzájárult a felfokozott érdeklődéshez. Ennek ellenére 2002-től egy újabb évtizeden át szüneteltek a tárlatok.

A „Local colour” cím alatt megrendezett idei Szentendrei Tárlat abban tér el elődeitől, hogy csak festészeti anyagot hoz be a kiállítótérbe, ugyanis vele párhuzamosan a MűvészetMalom többi részét a Szobrászati Biennálé tölti ki. A tárlat hozzávetőleg hetven műtárgyat mutat be, szentendrei művészeti közösségekhez (Szentendrei Régi Művésztelep, Vajda Lajos Stúdió/VLS, IKON Csoport, OMKAMRA, Forgács Társaság) tartozó és önálló alkotóktól. Mint a korábbi tárlatokon, most is neves és megbecsült festők, élő klasszikusok, a pályájuk elején álló, szárnybontogató vagy már a tehetség biztos előjeleit mutató fiatalok, stabil autodidakták, lelkes amatőrök legfrissebb alkotásai töltik meg a kiállítóteret.

A június 9-től szeptember 2-ig látogatható kiállítás kurátora Török Katalin.