<19 Szabadfogású Számítógép-kiállítás a FUGA-ban

A kiállítás a FUGA Budapesti Építészeti Központban (Budapest, V., Petőfi Sándor utca 5.) december 5–12-ig látható. A Szabadfogású számítógép-versenyre beadott videofilmek évek óta rendkívül magas színvonalúak: a múlt évek során a hasonló nemzetközi versenyek kiemelkedő alkotásait is felvonultató kiállítások alkalmával a nagyközönség is meggyőződhetett arról, hogy szinte hungarikumnak tekinthető a tizenévesek által készített mozgóképes alkotások messze kiemelkedő színvonala.

A verseny nyitott minden műfaj, technika, téma irányába, csak valami köze legyen a számítógéphez. Ezzel a verseny kiírója tág lehetőséget kívánt adni a pályázóknak, hogy mellőzzék a szokásos gondolkozási mintákat, és alapot teremtsenek a meglepetéseknek. A technika az alap, de az igazi műhöz ezen túl kreativitás is kell, személyes közelítés, mondani-, mutatnivaló. 

„Heller Ágnes filozófus a filozófiát egy interjúban úgy írta le, hogy a tudás egy trambulin, és a filozófia az erről való ugrálás. Ez a művészetben is hasonló. A C3 versenyén mi, a zsűri azt nézzük, hogyan «ugrálnak» a fiatalok a technika alapján. Ha nagyon magasra ugrálnak, és érdekes figurákat mutatnak be, majd művészetnek lehet nevezni. Nem a legjobb technikai megoldás, hanem a szellemesebb, személyes alkotás nyert kitüntetést, természetesen figyelembe véve az alkotó életkorát. Nem tökéletes műtárgyakat vártunk, hanem kreatív kísérleteket” – mondta Eike Berg képzőművész, a zsűri elnöke.

A <19 Szabadfogású Számítógép-versenyre az idén is bármivel pályázhattak a fiatalok, ami számítógéppel készült: lehetett az játék, honlap, szoftver, animáció vagy robot, a lényeg az volt, hogy a pályamű ötletes és újszerű legyen. A kiállításon megtekinthető alkotásokat 700-nál több pályamunka közül választották ki; a művek bizonyítják a 19 évesnél fiatalabbak leleményességét. 

A díjnyertes pályamunkák mellett külföldi társrendezvények – az osztrák Ars Electronica U19, a német Medienkulturzentrum MB21 és a svájci bugnplay.ch – díjazott alkotásai is megtekinthetők, így a látogatók összemérhetik a magyar műveket a külföldiekkel.

A december 12-ig látható kiállítás megtekintéséhez ízelítő a verseny.c3.hu című honlapon található. A nyertes pályamunkákból honlap készül, amely a díjkiosztó ünnepség után (december 5-től) tekinthető meg a verseny.c3.hu/nyertesek oldalon.

A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány 1996 óta foglalkozik a digitális kultúra terjesztésével, elismerést és ismertséget szerzett számtalan európai együttműködésen alapuló nagyszabású médiaművészeti kiállításával, kutatási, fejlesztési kezdeményezéseivel – mint például a Freemail kifejlesztésével – és nem utolsósorban az immáron hetedik éve megrendezett <19 Szabadfogású Számítógép-versennyel. Kép Németh Daniella (13 éves) www.gepezz.info weblapjáról.A kiállítás alkotói:

Németh Daniella (13 éves), www.gepezz.info, weblap

Kappanyos csapat: Kappanyos Mária (13 éves), Kappanyos Ilona (18 éves), Save Dani!/Revolution, video

Kappanyos Mária (13 éves), Folyamat-kísérlet Lukas 0_10-re, grafika

Kiss Ádám (15 éves), Robotkéz, hardware és TicTacToe játékszimulációs robot, hardware

Németh Violetta (10 éves), Kísérletezz, weblap

Almádi Péter (18 éves), Force musketry, audiójáték

Illés Dániel (16 éves), New World, videó és Dani Kalandjai Demo, játék

Ot.NO.Da csapat: Horváth Noel (8 éves), Horváth Othniel (14 éves), Horváth Damaris (12 éves), Az autóverseny, videó

Dombi Brothers csapat: Dombi Botond (13 éves), Dombi Szabolcs (16 éves), Na!, videó

Begolyózók csapat: Kisantal Dániel (13 éves), Varga András Balázs (13 éves), Begolyózó, játék

Klavora-Sebesfi Richárd (16 éves), RadioXpress Rádióhallgatás egy kattintásra!, weblap

Csonka Ábel (16 éves), Egy elmúlt korszak felfedezése, grafika

Papp Norbert (17 éves), The Shred-Mozgalmasság, hang

Yaski Benjamin (18 éves), Kezemben van a ritmus, grafika

 

A Szabadfogású számítógép-verseny díjazottjai


Az LG díja egy-egy GS290 típusú mobiltelefon 

1. Yaski Benjamin (18 éves): Kezemben van a ritmus (grafika) 
A „Kezemben a ritmus” c. digitális grafika elsőként nyűgözött le. A brilliánsan megformált maori tetoválásmintákra emlékeztető hangjegyek és hullámok szervesen követik a tenyér formája által diktált tereket. Egyszerre érzem benne a ritmust, a vér áramlását, az örvényt, az ujjlenyomat misztikumát és a jazz-t. Zenei fesztivál logójaként is megállná a helyét.
2.  Papp Norbert  (17 éves): The Shred-Mozgalmasság  (hang) 
A furcsa megcsúszott looppal induló „Shred” hip-hopp épül fel a kilencveneséveket idéző  absztakt hiphoppá, scratchestől, gépbeszédestől, és megmaradannak a friss vázlatnak, amit szerettünk benne. Összeáll a finoman dehatásosan belépő dobjaival, lemezről elemelt hangmintáival, aztán mielőttmegunhatnánk összetöri a  ritmust és távozik.
3. Csonka Ábel (16 éves): Egy elmúlt korszak felfedezése (grafika)
Az „Egy elmúlt korszak felfedezése” c. digitális grafika irónikus s egyben lírikus is. Időbeliséget, mozgást ábárzol aminek legjobban sikerült része szerintem a központi élő férfi lézer keze, s elé vetült képe. Ötletes, fantáziadús alkotóra utal aki tudatosan ábrázol minden egyes arcot, fényt, színt, teret. A jobb felső sarokban egy jövőbéli felfedező aggresszíven vicsorog egy ki tudja mióta megfagyott szarvas trófeájára. Ez a részlet legalább annyira szórakoztató mint a bal alsó sarokban üldögélő fagyott kocsmatöltelék szobor amit egy utópisztikus webkamera-robot analizál…
4. Klavora-Sebesfi Richárd (16 éves): RadioXpress Rádióhallgatás egy kattintásra! (weblap)
Valószínűleg azért vannak béna internethasználók, mert túl későn találták fel a netet. Aki pedig későn született már sohasem kerülhet olyan szimbiózisba vele, mint az, aki ezen nőtt fel. Vannak olyan honlapok, amelyek béna nethasználóknak készültek, ilyen például a RadioXpress, amelynél egyszerűbb szerkezetbe nehéz lenne befoglalni a magyar rádióadókat. De persze nemcsak egyszerű, hanem áttekinthető, könnyen kezelhető, lényegretörő, pont olyan, amilyennek egy funkcionális weblapnak lennie kell. És így persze nemcsak a béna internet-használóknak jó.
Az LG és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közös ajándékát (egy-eghy GS290-es mobiltelefon és WACOM pan&touch digitális tábla) nyerte 
5. Begolyózok, Kisantal Dániel (13 éves) és Varga András Balázs (13 éves): Begolyózó (játék)
A fiatal csapat tagjai által készített golyós ügyességi játék igencsak próbára tette a zsűri türelmét. Az egyszerű, de mégis kitartást kívánó játék lényege, hogy a falakkal és akadályokkal teli táblán golyónkat sikeresen eljuttassuk a célba, a tábla kurzorral történő döntögetésével. A szintek emelkedésével a játékban egyre több mozgó akadállyal és nehezítéssel kell szembenéznünk, melyek sokszor már szinte lehetetlennek tűnnek.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium ajándéka (1 db WACOM pan&touch és egy minikamera)
6. Dombi Brothers, Dombi Szabolcs és Dombi Botond (13 és 16 évesek): Na!  (videó)
A NA! című rövid animáció egy mára már trendivé vált témát választott. Mind az idővel mind a képpel jól bánik a fiú csapat. A színek a falusi környezetnek ellentmondóan virítanak, a hanghatások viszont igazán el lettek találva. A ló ügyetlen mozgatásából kiderül, hogy valóban gyerekek foglalkoztak vele és ha így folytatják Muybridge képkockáira sem lesz szükségük. A legméltandóbb része a buckákon áthaladó kocsi mozgatása. Aprólékos, szép animációs megoldás, hogy a szekeren lévő tárgyak is megbillennek. A film mégegy nagy erénye a vágás nélkül megoldottt időjárás változás.

A T-Mobile ajándéka a nyerteseknek: egy-egy netbook

7. Ot.No.Da csapat, Horváth Noel, Horváth Othniel, Horváth Damaris (8, 14, 12 éves): Az autóverseny (videó)
Tulajdonképpen mindenki tud pixillációs filmet készíteni. Kell hozzá egy fényképezőgép, amivel megcsináljuk, meg egy számítógép, amivel elrendezzük és gyorsan lejátsszuka képeket. Nem mindenki tud azonban mulatságos pixillációs filmet készíteni. Ehhez általában kell néhány jól kitalált poén, némi ütemérzék, valamint jó adag kitartás és munka. Az autóverseny című darabban mindez megvan, ráadásul a fenéken szánkázó gyerekek szépen elosztják egymás között a szerepeket, vannak győztesek és vesztesek, felbukók és megakadók, de sértődős egy sincs. A versenyt mindenki élvezi és közben játék az egész.
8. Illés Dániel  (16 éves): New World (videó), Dani Kalandjai Demo (játék) 
“Miért tenném?” Ezzel a kérdéssel találkozunk legtöbbször a Dani kalandjai című játék elején, melynekegyszerűsége nem életünk nehézségeinek megoldását jelenti, de egy megnyugtató távolságot teremt. Akkor kerül előtérbe ez a kérdés/állítás, amikor valamit meg akarunk csinálni, amire a játékban nincs lehetőség. Természetesen ezt a zsűrinek a számítógépes játékokban való járatlansága is felvetheti, de egyben a pályamű kidolgozottsága is lehet az oka, hiszen egy játék demójáról van szó. Mégis miért izgalmas? A játék fajtája ismert, a történet kibontakozását a demóban még nem lehet értékelni. Meggyőző viszont a fiatal alkotó grafikai és konceptuális indulópontja: nem egy klisét használt fel a játék terére, hanem saját magát és életkörnyezetét választotta. Saját szobáját saját korának megfelelő rajzstílusban tárja elénk. Egy összkép, amely már képzőművészeti elemeket is tartalmaz.
9. Almádi Péter (18 éves): Force Musketry (egyéb) 
Hiánypótló magyar nyelvű audiojáték, melyben feladatunk megmenteni a Földet az azt megszálló szörnyektől. A pályamű a belső nézetű lövöldözős játékok (FPS) elvét követi, melyben a játékos szabadon mozoghat a pályán szörnyekre vadászva, azonban látásunk helyett itt csak hallásunkra hagyatkozhatunk a kaland során. A vak alkotó a kép nélküli játékon keresztül sztereo hanghatások segítségével egy másik világába enged „betekinteni” újfajta élményt nyújtva, nem csak látássérültek számára.
10. Németh Violetta (10 éves): Kísérletezz (weblap)
A blogok túlnyomó többsége még ma is azért indul, hogy a szerző öngyógyító célzattal kiírja magából, ami bántja, foglalkoztatja vagy éppen csak elgondolkoztatja. Nincs is ezzel semmi baj, hát még akkor, ha szellemesen, okosan, mások számára is inspirálóan írja meg mindennapi önmagát. A szerzők többsége azonban nem ilyen, így nem csoda, hogy hazai statisztikák szerint az átlagblog olvasóinak száma nem éri el a két főt. Sokkal kevesebb olyan blog születik, amiben a blogger saját tudásának megosztásával igyekszik szórakoztatni olvasóit, merthogy az ilyen blogok nemcsak tudástárként működnek, de bizony sokszor szórakoztatnak is. Ennél is kevesebb az olyan blog, ahol a tartalom nem a legkevesebb eszközt, ám a legtöbb tehetséget, avagy önkritikát igénylő írott formában jelenik meg, hanem a web lehetőségeit értve és elismerve élve videókra építi a tartalmat. Versenyzőnk éppen ilyen blogot indított, amiben mulatságos fizikai kísérleteket mutat be egy-kétperces videókon. Nem mellékesen ízléses grafikai környezetben, elkerülve a kezdő webmesterekre leselkedő megannyi ízlés-csapdát. Talán még ennél is fontosabb, hogy mindez egy kilencéves lányka alkotása, amivel meglepően korai érettségét, médiaérzékenységét bizonyítja. Talán még kételkedhetnénk is, minden vonalat saját kezűleg húzott-e meg weboldalán, de nem érdemes, mert az sem baj, ha segítették. Biztosak vagyunk benne, hogy az ötlet az övé, a kivitelezésben közreműködött, a videók javarészt az ő munkáját tartalmazzák. A lényeget tehát, ami egy felnőtt fejjel is szórakoztató webes tartalom, mely messze a blogátlag fölött jár, neki köszönhetjük.
11. Kiss Ádám (15 éves): Robotkéz (hardver), TicTacToe játékszimulációs robot (hardver)
Az ifjú alkotó két pályaművével is elnyerte a zsűri tetszését, melyek a Lego Mindstorm NXT robot és programkörnyezetére épülnek. A robotkéz alkotásában az alkotó ötvözte a Lego építőelemek adta lehetőségeket saját kreativitásával. Az elkészült alkotás egy érzékelőkkel felszerelt „kesztyűvel” vezérelhető. A kéz inait ötletesen műanyag bilincsekkel oldotta meg, mozgatásukat pedig szervókkal valósította meg, ami ez által könnyebb tárgyak fogására is alkalmas. A készítő második pályaműve egy TicTacToe játék, melyben ellenfelünk egy Lego robot. A játék folyamán a robot fényszenzoraival letapogatja a mezőkön elhelyezett korongokat, majd az „agy” utasítására a „kéz” elhelyezi saját korongját a döntésnek megfelelően.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium ajándéka (egy-egy Acer vetítő, Wacom Intuos 4S digitális tábla)

12. Kappanyos, Kappanyos Mária, Kappanyos Ilona (13, 18 éves): Save Dani/Revolution (videó), Folyamat-kísérlet Lukas 0_10-re (grafika)
A Save Dani!/Revolution című pályamű nem csupán rendkívül szellemes történetvezetése, dramaturgiája miatt emelkedik ki az idei pályaművek közül. A tizenéves alkotóktól szokatlan érett filmes gondolkodásmód a képi beállítások igényességén, a mozgóképi montázs kiforrott használatán, sőt az otthoni eszközökkel megvalósított világítás végiggondolt megoldásain keresztül olyan minőséget hoz létre, mely valóban zavarba ejti az értékelőt. Az egymásra következő snittek összehangolásán, egymáshoz simításán (hogy nem mondjam fényelésén) keresztül olyan igényességet képvisel a videómű megvalósítása, mely a kamerával felvett és számítógéppel előállított filmrészletek keverésekor rendkívül nehezen megvalósítható. A mű kiemelkedő kvalitásai csak részben köthetők a forgatókönyvhöz, illetve a rendezéshez: a film vizualitását, ritmusát egységben kezelő, s a felvételeket megtervező, majd megvalósító alkotók a mozgóképi gondolkodás rendkívül magas szintű, kiemelkedő tehetségű művelői.
A Lukas 0-10 képsorozat, illetve az erre épülő folyamat-kísérlet nem csupán kiemelkedő esztétikai kvalitásaik miatt kerültek díjazásra. Meglepő és elismerésre méltó az a tudatosság, amivel a tizenéves szerző a digitális képalkotáshoz viszonyul: olyan műveket alkotott, melyek kizárólag a számítógépes képalkotás technikájával hozhatók létre, tudatosan reflektálnak tehát saját médiumukra. A pályamű leírásában egy “szabály”  következetes alkalmazásáról olvashatunk, mely egy képrészlet repetitív másolása, kicsinyítése és elforgatása útján hoz létre újabb és újabb látványokat. Első pillantásra erről a munkamódszerről a nem lineáris matematikai sorok, a fraktálok világából ismert algoritmusok iterációi során létrejövő képsorozatok jutnak eszünkbe, látnunk kell azonban, hogy itt nem egészen erről van szó: a kicsinyítések okozta “adatvesztések” egyre homogénebb felületeket eredményeztek volna, ennek ellensúlyozására az alkotó időről időre eltért a szabálytól, s üresen hagyott egyes képrészleteket. A fehér üresen hagyott felületek vizuális jelek, melyeknek átalakulása, alámerülése a soron következő fázisokba képileg értelmezhetővé, láthatóvá teszik a folyamat logikáját. Tizenéves alkotótól szinte hihetetlen a tudatos, megismerésre törekvő képi gondolkodás ilyen színvonalú alkalmazása: reméljük az eredmények esztétikai minősége több fiatalt sarkall a hasonlóan szisztematikus kognitív alapállás követésére, és a digitális médiumokra reflektáló, azokat nem csupán felhasználói szinten alkalmazó pályaművek készítésére.

A T-Home ajándékát nyerte (egy évre szóló, havi 50 ezer forintos ösztöndíj)

13. Németh Daniella (13 éves):www.gepezz.info (weblap)

Ki gondolná, hogy egy hetedikes osztályban az internet és a számítógépes programok használatát nem a technikatanár oktatja, hanem egy osztálytársnő? Ráadásul nem is csupán folyosói beszélgetésekben, hanem egy olyan weboldalon, ahol saját kommentárral felvett monitorvideók szolgáltatják az elsősorban tinédzsereknek célzott, praktikus webes és pécés tudnivalókat. Arra pedig, hogy az ifjú szerző a Facebookot annak rendje és módja szerint az oldal promociójára használja rajongói oldal építésével, már csak rácsodálkozik a hozzá képest koros zsűri. Ez a weboldal éppen a web lényegéről szól: hasznos mindennapi tudást oszt meg másokkal önként, fizetség nélkül, azért a jó érzésért cserébe, hogy az önzetlen osztogatás az interneten a közkincs szaporodását, így végső soron az osztogató javát is szolgálja. Ha én felteszem a levelezőprogramok használatának mikéntjét a netre, biztos eszembe jut majd rákeresni a keresztszemes öltés trükkjeire, amikor épp arra van szükségem, mert tudom, hogy sokan vagyunk, akik tudásunk egy részét a köznek adjuk. Az már az oldal kommentjeiből is látható, hogy a szerző nem csak a zsűri elismerését vívta ki, hanem az oldal látogatóinak a miénknél nyilván értékesebb dicsérő, köszönő szavait is. Az oldal tényleg jó, hiszen az oktatóvideók nem csak ömlesztve érthetőek el, hanem címkék és tartalmi csoportosítás szerint is keresgélhetünk köztük, sőt még a keresőmotorokat is kiszolgálja a szerkezet, s közben a letisztult megjelenés is kiemeli a webhelyet a millió maradi, rossz ízléssel összedobott oldal közül. Mindezek mellett legjobban talán mégis az tetszett, hogy az oldal fejléce márkát is épít a Gépezz.info-nak, a netező gyerekek képeivel megjegyezhetővé, a célcsoportnak szerethetővé teszi ezt a hasznos tartalmat.