Becslések szerint világszerte csaknem 700 ezer millió forintnyi kárt okoztak tavaly az online bankkártyás fizetési visszaélések. A hazai internetes fizetési piac egyik fontos szereplője, a Barion a problémára válaszul bevezette a magyar SEON megoldását, mely a kártyás csalások több mint négyötödét előre jelzi az online kereskedők számára, így a visszaélések nagy része megelőzhető. (Kép: techvedic)
Az online bankkártyás fizetési csalásokért a jelenlegi szabályozás szerint a kereskedők felelnek, tehát visszaélés esetén vissza kell téríteniük a kártyatulajdonosnak a vásárlás összegét, még akkor is, ha az árut már kiszállította a csalónak.
A The Nilson Report szerint tavaly világszerte 7 ezer milliárd forintra rúgott a visszaélések összértéke, mintegy nyolcadával több, mint 2015-ben.
Az internetes fizetési megoldásokban itthon élenjáró, és földrészünkön is vezető szerepre törő Barion, illetve az újszerű visszaélés-megelőző rendszert fejlesztő, ugyancsak magyar SEON összefogott; az eredmény: az online fizetési szolgáltató Barion Fraud Buster néven kínál megoldást az online kártyás fizetési csalások visszaszorítására.
A Barion fizetési rendszerébe épített eszköz a kártyás visszaélési kísérletek több mint 80%-át képes kiszűrni. Egy algoritmus segítségével a csalás kockázatának esélye szerint osztályozza a vásárlásokat, és ha nagy a csalás valószínűsége, a rendszer automatikusan megakadályozza az átutalást. Kis csaláskockázat esetén e-mailben jelzi a kereskedőnek a gyanús vásárlási kísérletet. Ilyenkor célszerű, ha a cég (például telefonon) ellenőrzi: valóban a számla tulajdonosa próbált-e meg a kártyával fizetni.
A Barion Fraud Buster rendszer minden a Bariont használó valamennyi internetes kereskedő számára automatikusan és ingyen elérhető. A néhány hónapos próbaidőszak után további funkciókkal bővítik.