Magyar Suzuki: húsz év alatt kétmillió – húsz autó kétmilliós kedvezménnyel

A vezérigazgató és a MOB-alelnök a kétmilliomodikkal.Ma délben ünnepelt az esztergomi „teljesen magyar” személyautógyár, a Suzuki. Mint Hisashi Takeuchi 
vezérigazgató elmondta: ezekben a napokban lépett legszebb férfikorába, húszéves, és ma készült el a kétmilliomodik Suzuki gépkocsi. Szerencsére a számítógépes nyilvántartás idejében jelezte a közeledést a kétmilliomodikhoz, ekként jól fölkészülhetett a magát „teljesen magyarnak” valló japán cég a háziünnepségre. Ez alkalommal jutalmazták meg a törzsgárda kiválóságait, és jelenthette be a gyár első embere, hogy a 20. születésnap okán az ünnepelt ad ajándékot. A holnap délben megnyíló weboldalról bárki megtudhatja a részleteket. A lényege: azok közül a reménybeli Suzuki-tulajdonosok közül, akik július 15–szeptember 30. között próbavezetésre jelentkeznek bármelyik Suzuki márkakereskedésben, húszan (20-an!) egyenként kétmillió forint kedvezményt kaphatnak bármelyik Suzuki-modell árából.

A legjobbak a kétmilliomodik Suzukival.

Magyar Suzuki. Aligha van még egy nemzetközi óriás vállalat, amelyik a nevéhez ennyire büszkén írta volna hozzá a 
„magyar” jelzőt. A vezérigazgató nyomatékkal szólt arról, hogy a Suzuki a nyereségéből soha egyetlen fillért sem vitt ki az országból, hanem mindet visszaforgatta, mindenekelőtt a gyárba és a dolgozó közösség javára, épülésére. (Az esztergomi Suzuki szociális gondoskodási rendszere egyedülálló; a többi között csaknem egyhavi bért fizet 
karácsony előtt munkatársainak, akik gyakorlatilag ingyen ebédelhetnek a gyárban, és tetemes üdülési hozzájárulást is kapnak…)

Elképesztő erejű présgépek ontják az alkatrészeket.Préselt egységek úton a hegesztőrobotok felé.

A Magyar Suzuki a múlt két évtizedben 347 milliárd forintot költött fejlesztésre. Az egyik nagy, 100 milliárd forintos beruházásról az Infovilág 2004 tavaszán számolt be helyszíni tudósításban. A térség legnagyobb munkaadója 3400 család megélhetéséhez járul hozzá; első körös beszállítóinál 18 ezer, további 84 cégnél még 32 600 állást éltet a Suzuki. Ezen az ötvenezernél is munkahelyen a magyarországi foglalkoztatottak egy százaléka dolgozik. Továbbá: a világ mintegy 45 országába szállító Magyar Suzuki exportbevétele már 1,4 milliárd euróra rúg, ami a magyar kivitel két százalékával egyenértékű. Ha az eddig elkészült kétmillió Suzukit egymás mögé fölsorakoztatnák, Esztergomtól a szibériai Irkutszkig érne. Egyébként pedig 2000 futballpályán férne el, vagy ha egymás tetejére raknák őket, akkor 3000 kilométer magas tornyot alkotnának.   

Természetesen a legtöbb Suzuki itthon fogy; az eddig eladottakból máig 400 ezer fut a magyar utakon. Mondhatnók, ez a „magyar Volkswagen”, igazi népautó. 

Hegesztőrobotok százainak

Még néhány adat: az esztergomi gyárban két műszakban dolgoznak, 54 másodpercenként gördül le egy-egy autó a gyártósorokról, tehát naponta mintegy 870–880 jármű. Az első millió a gyár fennállásának 15 esztendeje alatt 
készült el, a második öt év alatt. „A harmadik millió magyar Suzukira nem szeretnénk további öt évet várni” – 
jelentette ki újságírói kérdésre Hisashi Takeuchi vezérigazgató.

Végül varrjuk el a szálat, nevezetesen: miért éppen Gyulay vezette ki a függöny mögül az ünnep fénypontját, a 
kétmilliomodik Suzukit. Az ok egyszerű: az esztergomi autógyár a Magyar Olimpiai Bizottság gyémántfokozatú 
támogatója. Most éppen a londoni olimpiára készülődéshez járul hozzá példás nagyvonalúsággal: a londoni 
olimpiáig 50 járműves (!) gépkocsiflottával támogatja a MOB munkáját, ezzel segítve a sportolókat, edzőiket és a szakvezetőket a felkészülésben. A szponzornak a mai ünnepségre eljött sportkiválóságaink, Csonka Zsófia és Sidi Péter sportlövő, Pars Krisztián kalapácsvezető, Kiss Dániel gátfutó is megköszönték a támogatást, amit Hisashi Takeuchi vezérigazgató japán szerénységgel fogadott. Magában talán azt gondolta: kötelességünk, elvégre 
magyarok vagyunk…   

A Magyar Suzuki Zrt. vállalatot a Suzuki Motor Corporation többségi tulajdonosként (az 1980-as évek közepén kezdődött magas szintű tárgyalások eredményeképpen) 1991-ben alapította. A kezdő modell Swift 1992-ben gördült le a gyártószalagról, ezt 2000-ben a Wagon R+, 2003-ban az Ignis, 2005-ben az új Swift, 2006-ban az SX4, 2008-ban a Splash, majd 2010 júniusában az új Swift követte. Az Esztergomban gyártott modellekbe ma már kizárólag az Euro 5-ös környezetvédelmi szabványnak megfelelő motorok épülnek be. A Suzuki Motor Corporation egyedüli termelő leányvállalataként a kontinensen a Magyar Suzuki látja el a teljes európai piacot az Esztergomban gyártott gépjárművekkel. Alapítása, a kezdeti zöldmezős beruházás óta a Magyar Suzuki számos bővítésen ment keresztül. 

Mára a gyártás öt nagyobb üzemegységben zajlik (prés-, hegesztő-, festő-, lökhárító- és szerelőüzem). Beruházások sora követte egymást az elmúlt húsz esztendőben, a legjelentősebb a 2003–2008 közötti, amikor is a Suzuki „európai reneszánsz programjának” keretén belül a két legfontosabb célkitűzés az európai disztribúciós hálózat kiépítése volt, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Utóbbi cél csaknem teljesült 2008-ban, hiszen a gyár több mint 280 ezer gépkocsit gyártott abban az évben.

Utolsó simítások a Suzukin, mielőtt legördül a szaladról.

Megállás nélkül: 54 másodpercenként gördül le egy-egy kész gépkocsi a gyártósorról. Exportjával a vállalat nem csupán az európai piacot látja el gépjárművekkel, de szállít Japánba, Oroszországba, Ukrajnába és néhány közel-keleti és észak-afrikai országba – például Izraelbe vagy Marokkóba – is.

A 3400 Suzuki-dolgozó mellett a beszállítói és márkakereskedői körrel együtt a Magyar Suzuki több tízezer ember számára nyújt megélhetést. A hazai és európai piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a vállalat importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. Az anyagcég, a Suzuki Motor Corporation által gyártott, csúcstechnológiát képviselő importmodellek értékesítésével és az ügyfelek igényeinek kielégítésével Magyarország egyik legkiválóbb kereskedelmi hálózata foglalkozik, hogy széles termékválasztékával megfeleljen a vásárlók elvárásainak. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár-kereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.