A magyarok többsége itthon nyaral

A belföldi utazás ösztönzésében a turisztikai kampányok mellett fontos szerepe van a SZÉP kártyának is, amelynek bővült a felhasználási köre – a többi között ezeket a témákat érintette a turisztikai szezonnyitón Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára és Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese.

A hazai turisztikai marketingszervezet 2005 óta minden főszezon elején vizsgálja a magyar lakosság május–szeptemberi időszakra vonatkozó utazási terveit, és ezen belül a főutazásokra vonatkozó elképzeléseket. A főszezoni utazási tervek mellett az idei hosszú hétvégékkel kapcsolatos utazási terveket is vizsgálta a kutatás. Ennek legfontosabb megállapításait, valamint a SZÉP-kártya kibővült felhasználási lehetőségeit ismertették a Duna-parti turisztikai szezonnyitó sajtótájékoztatóján.

A felmérés legfontosabb megállapításai:

  • Ø Az április végi felméréskor megkérdezett háztartások kevesebb, mint 5%-a nem döntött még arról, hogy tesz-e a főszezonban utazást.
  • Ø Az utazni szándékozók aránya 3,9%-kal emelkedett a tavalyihoz képest.
    • Ø Az utazást tervezők – és az úti célt már kiválasztók – 71,2%-a tervez belföldi utazást, ezen belül csak itthon a válaszadók 59,1%-a fog utazni.
    • Ø A nyári utazások legnépszerűbb célja továbbra is a Balaton, a belföldön tervezett utazások harmadával, a második helyen az Észak-Magyarország régió áll. Horvátország csak a harmadik helyet foglalhatta el az idei főszezoni úti célok között. Az előző szezonban – 2012. július-augusztusban a Balaton turisztikai régióban tartózkodó magyar és külföldi turisták körében – készült felmérés eredményei szerint a megkérdezettek több mint 90%-a elégedett volt a balatoni utazással.
    • Ø A nyári belföldi utazások legnagyobb részét (46,2%-át) júliusra és augusztusra tervezik.
      A májusban, júniusban és szeptemberben tervezett belföldi utazások aránya kissé nőtt.
    • Ø A belföldi utazások átlagos hossza a tervek szerint 4,83 éjszaka lesz.
    • Ø A belföldre tervezett utazások leggyakrabban (60,5%-ban) említett fő motivációja a tervek szerint az üdülés, pihenés lesz, amit a rokonok, ismerősök meglátogatása (17,8%), a gyógyfürdő-látogatás (9,3%) és a wellness (7,6%) követ. A két utóbbi motiváció szerepe nőtt 2012-höz képest.
    • Ø A belföldi utazások kétharmadában fizetős szálláshelyet terveznek igénybe venni.
    • Ø A 2013-as főszezonban a belföldi utazást tervező háztartások átlagosan mintegy 87 ezer forintot szánnak belföldi utazásra.
    • Ø Az idei évben előforduló 7 hosszú hétvégét a megkérdezettek több mint 12%-a használta vagy használja ki utazásra.

Ø A külföldi utazások legnépszerűbb úti célja Horvátország, Románia és Olaszország.

„Nem csak vízpart!”

Nem marad ki a Balaton a Magyar Turizmus Zrt. 2013-as kommunikációs kampányából sem, de nem kizárólag a strandolást szeretné népszerűsíteni a társaság. A tavaszi időszak „ébredés” hívószava után a nyár a fesztiváloké és a vízparti üdülésé lesz. A nyári „zsongás” felidézésével egész évben átélhető élményekkel igyekeznek összekapcsolni a vízparti turizmust. A kampány a balatoni régió mellett a fővárost, valamint a Velencei-tavat és környékét is népszerűsíti.

Az új megcélzott társadalmi réteg a fiatal korosztály, így hangsúlyt kapnak a nagy, hazai nyári fesztiválok, és kiegészítő elemekként megjelennek a fiatal családokat megszólító, a gyermekek számára is élményt nyújtó rendezvények is. A „Nem csak vízpart!” jelszóval a vízpart fogalmát újraértelmezve a napsütés, szabadság, strand mellé társítják a többi évszakban is utazásra csábító lehetőségeket: a wellness-fürdőzést, túrázást, a koncerteket, kiállításokat, valamint a kulináris élvezeteket.

Az úti cél kiválasztásához a megújult itthon.hu oldal nyújt segítséget, ahol a régiók kedvezményes turisztikai ajánlatai között böngészhetnek az érdeklődők a www.itthon.hu honlapon. Érdemes böngészni az MT Zrt. ÉLMÉNY itthon című ingyenes turisztikai programajánló magazinját is.

Fiatalokról lévén szó, természetesen játék és Facebook-aktivitás is kapcsolódik a kampányhoz: ezen az oldalon a három régió valamelyikéhez kapcsolódó képeket lehet kirakni. A játékos úgy juthat a kirakó egyes darabjaihoz, ha helyesen válaszol a régióval kapcsolatos kérdésekre. A játékot időmérő figyeli, a legjobb időt elért játékosok között nyereményeket sorsolnak ki.

A kampánnyal a – júliustól még hatékonyabban felhasználható – SZÉP-kártya szálláshelyi felhasználását is erősíteni kívánja a turisztikai marketingszervezet. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével együtt egész éves SZÉP-kártya kommunikációt is folytat az MT Zrt. a belföldi kampányaihoz kapcsolódva. Az MT Zrt. felmérése szerint a kártya eddigi bevezetése sikeres volt: a megkérdezettek 84,3%-a hallott már a béren kívüli juttatás e formájáról, a tavaly mértnél 12,9 százalékponttal többen.