Az osztrák vasút, az ÖBB többszöri figyelmeztetés után egyoldalúan bejelentette, hogy hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról, és Bécsben kettévágja a Linz, Salzburg és München felé továbbhaladó – Budapestről induló – RailJet-vonatokat – írta a Facebookon Vitézy Dávid közlekedési szakember, korábbi államtitkár.
Az ÖBB azt írta, október 26-ig a Budapest–Bécs–München RJX-járatok a bécsi főpályaudvarig (Hbf) járnak. A Salzburgba vagy Münchenbe utazóknak Bécsben kell átszállniuk.
Mindezt pedig azért, mert a MÁV-nak a Győr–Budapest vonal felújítása miatt egyetlenként közlekedő óránkénti nemzetközi vonatokat sem sikerült pontosan (20-30 perc késésnél kevesebbel) közlekedtetnie a járatait.
Közleményében a MÁV azt írta: ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat „olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan”.
Tehát a 444 szerint ahhoz, hogy ez ne történjék meg, a MÁV-nak garantálnia kellett volna, hogy a Budapestről induló RailJet-ek ne késsenek 20- vagy akár 30 percnél többet, ezt azonban azért nem tudták megoldani mert akkor a belföldi járatok még a szokásosnál is többet késtek volna.
A MÁV szerint elsősorban az ÖBB döntésein múlik, hogy az ideiglenes forgalmi rend Bécsben ne okozzon a minimálisnál nagyobb kényelmetlenséget az érintett utasoknak: segíthetnek például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező budapesti járatokat. Hozzátették, hogy az ÖBB és a MÁV illetékesei között az egyeztetés folyamatos.
A Keleti pályaudvarról 7:40 és 15:40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló Railjet vonatok csak Bécsig közlekednek, utasaik bécsi átszállással utazhatnak tovább München felé. A változás nem minden RailJet-járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését. Magyarország felé valamennyi RailJet-vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállniuk.
Közvetlen vasúti járatok Bécs és Kelet-Magyarország között – írta az Infovilág, 2014. október 8-án: «A Magyar Turizmus Zrt. ausztriai külképviseletének stratégiai célja, hogy Kelet-Magyarország is feliratkozzék az osztrákok utazási térképére, s ezáltal ismert és kedvelt úti céllá váljék.
Evégett pont három évvel ezelőtt, az első nagy magyar turizmusnapon Debrecen és az Osztrák szövetségei Vasút, az ÖBB képviselőinek találkozóján vetődött fel közvetlen vasúti összeköttetés ötlete a két város között. „Három év alatt az elképzelés valóra vált, s az osztrák beutazás szempontjából megvalósulhat a magyarországi „keleti nyitás”: az osztrák turisták számára Kelet-Magyarország évről-évre jobban elérhető és kedveltebb desztináció” – olvasható Ausztria vezető turisztikai szaklapja, a TAI beszámolójában a vasúti járatnyitás kapcsán.
Ez év végétől Debrecen mellett Kecskemét is elérhető lesz vonattal Ausztriából átszállás nélkül, ami tovább növeli a két ország között vendégforgalmat.
Az ÖBB illetékesének a nagy magyar turizmusnapon bemutatott előadása itt megtekinthető.
Ausztriában egyébként egyre népszerűbb közlekedési forma a vonatozás, s mára e területen az osztrákok listavezetői az EU-s államok körében készült statisztikáknak. Tavaly az osztrákok személyenként 1425 kilométert utaztak vonattal, s ezzel megelőzték az eddig a lista élén álló Franciaországot (1400 kilométer). A harmadik helyen Svédország (1235 kilométer), a negyediken Dánia (1215 kilométer), az ötödiken pedig Németország (1085 kilométer) áll. Magyarország a táblázat 9. helyén foglal helyet, évi 790 kilométer/lakos aránnyal.
Magyarország népszerűsítése végett a Magyar Turizmus Zrt. bécsi képviselete évek óta együttműködik az ÖBB RailJet-igazgatóságával. Az összefogás jegyében legutóbb például szeptemberben, több héten keresztül Ausztria legnépszerűbb napilapjainak (Österreich, Heute) olvasói informálódhatnak turistacsalogató pr- cikkekből arról, hogy a budapesti 4-es metró átadásával tovább rövidült a két főváros közötti utazási idő: Bécs belvárosából Budapest centruma az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően immár 2 és fél óra alatt elérhető.
Az osztrák nagyvárosokat Budapesttel összekötő RailJet-komfortvonat naponta hétszer fordul oda-vissza a két ország között.
Az ugyancsak a két társaság együttműködésben készült, „Mit den ÖBB nach Ungarn” (ÖBB-vel Magyarországra) című információs füzetben a két országot érintő valamennyi EURegio-, InterCity- és EuroCity- (RailJet) vonatjárat menetrendje, továbbá a jegyárak mellett az Ausztriából vonattal elérhető hazai települések turisztikai programajánlója és a látnivalók leírása is megtalálható a kiadványban.
Az év elejétől február közepéig például az ÖBB és az MT Zrt. közösen népszerűsítette Budapest téli turisztikai kínálatát. Salzburg, Linz, St. Pölten és Bécs pályaudvarain digitális hirdetőoszlopokon megjelenő hirdetések hívták fel a figyelmet arra, hogy az Ausztriából vonattal könnyen elérhetők a budapesti gyógyfürdők, valamint a téli kampány alkalmából ingyenes szállodai szoba várja a legalább három napra érkező vendégeket.»
A kommentárt a cikket elolvasókra bízzuk; igen nagy valószínűséggel mi is azt gondoljuk, mint ők.