Megható, megdöbbentő alkotások az izraeli dokumentumfilm-fesztiválon

Megható és igaz történetek mesélnek a nézőknek családi emlékek során kibontakozó múltbéli titkokról és az ellenséges határvonalakon átívelő barátságról. Az izraeli–arab konfliktusról egy izraeli–arab szerző, publicista és forgatókönyvíró szemszögéből, és az etiópok és izraeliek együttéléséről egy izraeli–etiópiai–jemeni együttes turnéját követve nyomon. Megismerhető az auschwitzi túlélők és a karjukra tetovált számok közötti különös kapcsolat, és a minden kihívással szemben győzedelmeskedő családi kötelék nagymama és unokája között, mely az Izrael történelmének meghatározó pillanatait megörökítő fényképek és a fényképbolt megmentéséért folyó harc közben bontakozik ki a szemünk előtt.

A vetítések mellett az egyes filmekhez kapcsolódó beszélgetésekkel is várja az Izraeli Kulturális Intézet az érdeklődőket. Ezekre a vetítések után a Toldi mozi kávézójában kerül sor. Az eseménysorozat programfüzete innen letölthető.

A filmek:

Life in stills (2011) Rendező: Tamar Pal, 58 perc, héber és német nyelven, magyar felirattal.

A 96 éves Miriam Weissenstein sosem gondolta volna, hogy életének egy új fejezete nyílik hamarosan. Amikor a férje, Rudi Weissenstein életművét bemutató Fényképek házát lerombolásra ítélik, még egy kompromisszumokra nehezen hajlandó, makacs hölgy is tudja, segítségre van szüksége. A családi tragédia történetének fátyla alatt kibontakozó különleges kapcsolat Miriam és unokája, Ben között segít abban, hogy közös erővel mindent megtegyenek a bolt és Izrael meghatározó pillanatairól készült közel 1000 fénykép megmentéséért. Ben és Miriam egy szívszorító utazásba vág bele, melyet számos humoros és megindító pillanat kísér – egy utazásba, mely során mind a Weissenstein család történetéről, mind Izrael történelméről maguk a fényképek mesélnek. A filmet világszerte számos filmfesztiválon bemutatták és díjakkal jutalmazták.

Numbered (2012) Rendező: Uriel Sinai, Dana Doron, 55 perc, héber nyelven, magyar felirattal.


Auschwitzban minden rab mellkasára, majd bal karjára sorozatszámot tetováltak. A körülbelül 400 000 ‘kiosztott’ szám viselői közül ma már csupán pár ezren élnek. A Numbered a túlélők vallomásaiból és portréiból felépülő moziszerű, érzelmekkel teli utazás, mely amellett, hogy felidézi a sötét időket, bemutatja, hogy milyen jelentéssel bírnak ezek a tetoválások a viselőik számára évtizedekkel a háborút követően. A film főszereplője maga a szám, mely egyéni és kollektív szimbólummá nőtte ki magát 1940-től napjainkig. A film során ezek a látszólag egyforma és névtelen ‘sebhelyek’ különböző, élettel teli jelekként rajzolódnak ki a nézők előtt. A filmet világszerte számos filmfesztiválon bemutatták és díjakkal jutalmazták.

The Flat (2011) Rendező: Arnon Goldfinger, 97 perc, héber, német és angol nyelven, magyar felirattal.

A film címét adó lakás Tel Aviv egy Bauhaus stílusú épületének 3. emeletén található, ahol a film írójának és rendezőjének, Arnon Goldfingernek a nagyszülei éltek, miután az 1930-as években Palesztinába emigráltak. Amikor a nagymamája 98 éves korában meghalt, a család tagjai az elhagyott lakás kiürítése során olyan tárgyakra, fényképekre, levelekre és dokumentumokra bukkantak, melyek egy zavaros és ismeretlen múltról meséltek. A film egy lakás kiürítésével kezdődik, de később a múlt darabjait kereső kirakós játékká fejlődik, melynek során egy ellenséges határvonalakon átívelő barátság és mélyen elfojtott családi érzelmek kerülnek a felszínre. Mindezek mellett olyan titkok is, melyeknek talán örökké kimondatlanul kellett volna maradniuk… A filmet világszerte számos filmfesztiválon bemutatták és díjakkal jutalmazták.

Black Over White (2007) Rendező: Tomer Heymann, 50 perc, amhara, angol és héber nyelven.

Tomer Heymann egy izraeli pop/világzenei banda, a ’The Idan Raichel Project’ 2006-os, etiópiai koncertturnéját követi nyomon. A dokumentumfilm, amellett, hogy egy vidám utazás története, az izraeli multikulturalizmus vizsgálata, mely közelről mutatja be egy fiatal izraeli-etiópiai-jemeni banda tagjait, akik elvesztett örökségük nyomában járva izgatottan fedezik fel gyökereiket Afrikában. A ’Black Over White’ bemutatja a kettős kulturális értékeket és a rasszizmust, mellyel az együttes tagjainak Izraelbe hazatérve kell szembesülniük. Útjuk során az egyik zenész Addis Abababan újra találkozik nagymamájával, együtt zenélnek a vidéki lakosokkal, és találkoznak a jövőben Izraelbe emigráló családokkal. A film csúcspontja a sikeres, közel-keleti dallamokat megszólaltató koncert, az együttes tagjai számára azonban a bizonytalan otthon fogalma továbbra is megoldatlan kérdés marad. A film számos filmfesztiválon bemutatásra került.

Google Baby (2009) Rendező: Zippi Brand Frank, 75 perc, héber és angol nyelven, magyar felirattal.

A Google Baby három kontinens közti utazás, mely a globalizáció időszakában kibontakozó „újszülött-gyártó” ipar történetét meséli el. Doron izraeli vállalkozó, aki egy új szolgáltatást kínál: „gyerektermelést”. Célja, hogy költséghatékony megoldást nyújtson a jövendőbeli szülőknek, indiai béranyák bevonásával. A kívánt genetikai alapanyagot a megrendelők az interneten választhatják ki: a választott sperma és pete segítségével létrehozott embriókat lefagyasztva szállítják repülővel Indiába, ahol beültetik azokat az indiai béranya méhébe. A megrendelők csak a terhesség 9 hónapjának leteltével utaznak Indiába, hogy átvegyék gyermeküket. Ma, a technológiai fejlődés következtében a „gyerekgyártás” olyan aktussá vált, mely független a testi érintkezéstől. A globalizáció pedig mindezt megfizethetővé teszi. Mindaz, amire ehhez szükség van, csupán egy hitelkártya. Az instrukciók pedig megtalálhatóak a Youtube-on… A filmet világszerte számos filmfesztiválon bemutatták és díjakkal jutalmazták.

Sayed Kashua – Forever Scared (2009) Rendező: Dorit Zimbalist, 52 perc, héber és arab nyelven, magyar felirattal.

„Félek az autóktól, a kutyáktól és a kígyóktól; félek a repülőktől, a helikopterektől, a tankoktól és a katonáktól. Félek a terroristatámadásoktól. Félek a zsidóktól, az araboktól és félek, hogy egy nap menekült táborba visznek minket.” (Sayed Kashua, Haaretz, 2002) Sayed Kashua mindig úgy érzi, hogy nem tartozik sehova. A zsidók nem kedvelik, mert arab származású. Az arabok nem szeretik, mert sikeres, és azt gondolják róla, hogy kollaboráns. A zsidók szerint alkoholista. Mindig másként tekintettek rá, és ő mindig félt. A film Sayed Kashua, egy izraeli-arab szerző, publicista és forgatókönyvíró életét kíséri nyomon 7 éven keresztül, bemutatva azokat az eseményeket, melyek megváltoztatták az életét. Egy meghitt, de mégis politikai portré egy férfiról, aki egyúttal szerető férj és két gyermek apja. A családja súlyos árat fizet a döntéseiért és az örökkévaló vándorlásért egyik társadalomból a másikba, gyökerek nélkül, sehova sem tartozva. A filmet számos filmfesztiválon bemutatták.