Megkapta az Alstom az M4-es típusengedélyét – jön a vezető nélküli, automata metró

 

A 4-es metróvonalra gyártott Metropolis metró kialakításának köszönhetően különleges utazási élményt és látványt nyújt majd a forgalomba állást követő egy év után, amikor a kezdeti, vonatfelügyelő közreműködésével zajló üzem után már a vonatfelügyelő nélkül közlekedik. Az utasok a metró elejének és hátuljának ablakain menet közben ugyanis az alagútba is beláthatnak majd, így láthatják, amint a szerelvény a vadonatúj alagútban halad.

A 4-es metróvonalra gyártott metrószerelvények 4 kocsiból állnak. Az új szerelvények – a 2-es vonalon már futókhoz hasonlóan – hosszában teljesen végigjárhatók. A korszerű járművekben ergonomikus ülések, meleg tónusú anyagok, légkondicionálás, valamint modern világítási rendszer gondoskodik az utasok kényelméről.

Habár a 4-es metróvonalra gyártott szerelvények vezető nélküli, vagyis teljesen automata üzemmódra is képesek lesznek a későbbiekben, a kezdetekben még nem maradnak személyzet nélkül a föld alatti közlekedés elmúlt 117 évében metróvezetőkhöz szokott fővárosi utasok.

Az új metrószerelvények forgalomba állását követő első évben még lesz vezetőfülke a Metropolisokon és a fülkében vonatfelügyelő fog tartózkodni, de a szerelvényt nem ő, hanem már teljes egészében az automatika vezeti. Ez azt jelenti, hogy a metrók elindulását, megállását, az ajtók nyitását és zárását, valamint a szerelvények követési távolságát, mind-mind megbízható számítógépek fogják irányítani, ezáltal a menetrendet pontosan megtartják, a követési idő rövidebb, a vonal üzemeltetése pedig biztonságosabb lesz.

Egy év után a vonatvezetős üzem megszűnik, a teljesen automata üzemhez pedig az Alstom szakemberei kiszerelik majd a vezetőfülkét és az utasteret elválasztó falat, ami lehetővé teszi, hogy az utasok a szerelvény első és hátsó ablakain kilássanak úgy, mintha ők maguk is metróvezetők lennének.

A világon összesen 41 metróvonalon, köztük London, Párizs, Barcelona, Szingapúr, Szöul vagy Tokió egyes vonalain közlekednek automata metrószerelvények. Európában 15 metróvonal, köztük Koppenhága, Barcelona, Torinó, Párizs, több francia nagyváros, Nürnberg és Lausanne egyes vonalai üzemelnek teljesen automatikusan. Kontinensünkön Budapest lesz majd a 12. város, ahol vezető nélküli szerelvények szállítják az utasokat.

Az immár több mint 70 éve metrókat gyártó Alstom „abszolút világrekorder” az automata metrók tekintetében: a vállalat építette ugyanis a világ leghosszabb, 45 km-es, vezető nélküli metróvonalát, a 2010-ben átadott szingapúri Circle Line-t is.