Milliárdos kárt okoztak a viharok – a baj megelőzhető

Az előrejelzések szerint a következő időszakban is számíthatunk záporokra, zivatarokra. Sok esetben azonban elkerülhető lenne a baj, ha a lakosság minden tőle telhetőt megtenne a károk megelőzéséért; ennek elmulasztása esetén előfordulhat, hogy a biztosítók nem fizetnek.

Hogyan előzhetők meg a károk?

A legfontosabb, hogy rendszeresen tájékozódjunk az aktuális időjárásról: a hagyományos időjárás-előrejelzés mellett ma már személyre szabott eszközöket, applikációkat is segítségül hívhatunk. (Ilyen például a Generali erre a célra kifejlesztett alkalmazása, amely körülbelül fél órával a lakást, tartózkodási helyet esetlegesen érintő vihar előtt értesíti a használót.)

Ha nagy mennyiségű csapadék várható erős széllel, az első dolgunk az legyen, hogy bezárjuk az ablakokat, és védett helyre vigyük a szabadban lévő vagyontárgyainkat, autóval pedig, ha lehet, ne parkoljunk fa alá. Emellett érdemes áramtalanítanunk elektromos eszözeinket: a villám elleni védelemmel ellátott elosztók is megoldást kínlhatnak, de tartsuk szem előtt, hogy egy közeli villámlás még így is kárt tehet az eszközeinkben a telefon-, internet- vagy tévékábel-csatlakozáson keresztül.

A közvetlenül a házba csapó villám ellen csak a villámhárító nyújthat védelmet. Az utóbbi állapotának ellenőrzése is fontos, hiszen ha nincs megfelelően földelve, már nem véd kielégítő módon. Ha mégis becsapna a villám, a ház teljes elektromos hálózatát érdemes átnézetni.

Ha kertes házban lakunk, mindig tartsuk tisztán az épület ereszeit és csatornáit, hogy a lezúduló csapadékot megfelelően el tudják vezetni. Fontos a tető folyamatos karbantartása sem, mivel a beázás is ott van a leggyakoribb káresetek között. A kertben lévő fákat is rendszeresen ellenőrizzük, és vágjuk le az elhalt ágakat, amelyek vihar esetén akár kárt is tehetnek az épületben, illetve az ott parkoló autókban.

Gyakran előfordul, hogy a elővigyázatosság ellenére is bekövetkezik, amitől tartottunk: ebben az esetben az észlelést követő két napon belül jelentsük be a biztosítónál a károkat. A kárszakértők 24 órán belül felveszik a kapcsolatot a károsulttal, legkésőbb 5 munkanapon belül a helyszínre érkeznek. A reális kárfelmérés végett ne kezdjük el az élet- és vagyonbiztonságot nem veszélyeztető további károk helyreállítását, és a sérült vagyontárgyakat is őrizzük meg a kárbecslő érkeztéig.

Egyszerűbb esetekben a vagyonkárok nagy részét átlagosan két napon belül rendezi a biztosító társaság. Emellett arra is lehetőség van, hogy akár rögtön, a helyszínről megkezdődjék a kárkifizetés, miáltal a károsult még a kárfelmérés napján a pénzéhez juthat. Összetett esetekben is két héten belül utalhatják a kártérítési összeget.