A közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésének részeként folytatódik a távolsági vasúti közlekedés megújítása. A MÁV-Start Zrt. az idén és jövőre mintegy egymilliárd forintot fordít a kocsiállomány felújítására, és további járművek állapotjavító beruházásait is tervezi. A folyamatos fejlesztésekhez szükséges források előteremtésére szélesedik a feláras szolgáltatások köre.
A tarifarendszer felülvizsgálatának eredményeként május közepétől a feláras körbe tartozik 258 hibrid, gyors- és sebesvonat. Az InterCity vonatokkal együtt így összesen 456 vasúti és 657 autóbusz-járaton kell a szolgáltatás jellemzőiért kiegészítő jegyet váltani. Az intézkedéssel a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülése biztosítható.
A felárakból származó bevételeket a MÁV-Start a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű – megújítására fordítja. A személyszállító vasúttársaság az idén nyárig a tervek szerint a kétszázadik ingyenes wifi-elérést biztosító kocsiját is forgalomba állítja. A vállalat 2013 második felében a Budapest-Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon menetrendi fejlesztést hajt végre. Az utazási idő nagymértékben csökken, a szolgáltatási színvonal nő, a kínálat bővül a főváros és Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg közötti viszonylatokban is.
A feláras rendszer májustól egyebek mellett a Budapest és Békéscsaba, Eger, Szeged között közlekedő hibrid IC-vonatokra is kiterjed. Kiegészítő jegyet kell váltaniuk a fővárosból Sopronba és Szombathelyre gyorsvonaton, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Debrecenbe és Nyíregyházára sebesvonaton utazóknak. Felárasan vehetők igénybe a megyeszékhelyekről a Balatonra közlekedő gyors és sebesvonatok, a heti ingázó forgalom hétvégi közvetlen budapesti vonatai is.
A rendszeresen munkába vagy iskolába közlekedőket az áremelés nem érinti. Kiegészítő jegy nélkül szállhatnak vonatra a nemzetközi menetjeggyel utazók, a három évesnél fiatalabbak és a hadirokkantak, a Start Klub kártyás utasok.
A Volán-társaságoktól származó információk szerint az utasok többsége (mit tehetett egyebet? – a szerk.) elfogadta az autóbuszos felárak többlépcsős bevezetését. A felár-rendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése 1,5–2 milliárd forint többlet bevételt eredményezhet 2013-ban. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010. februári 10–15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok az országos, elővárosi és regionális személyszállításban.
A rugalmas tarifarendszer finomhangolása a szükséges informatikai háttér kiépítése után a helyjegyfoglalási rendszer bevezetésével folytatódhat a távolsági buszközlekedésben. Az utasok kényelmét szolgáló intézkedés felszámolja az autóbuszos és vasúti díjstruktúra és szolgáltatási paletta eltéréseit, megszünteti a vonatközlekedés ezekből fakadó versenyhátrányát.
Az MSZP sunyi áremelésnek tartja a gyorsvonati felárat
(MTI, 16,55) Sunyi áremelésnek tartja az MSZP, hogy gyorsvonati felárat vezet be a MÁV-START Zrt. május közepétől. Józsa István, a szocialisták frakcióvezető-helyettese csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: a pótjegy váltása miatt 7-11 százalékkal drágul az utazás. Szerinte az áremelkedés mögött nincs koncepció, és senkivel nem egyeztettek róla.
Az MSZP-s politikus közölte: a kormány egy évvel ezelőtt több száz vasúti járatot szüntetett meg, szeptembertől a Volánbusz-járatokon vezetett be pótjegyet az „emelt szintű szolgáltatásokért”, illetve számos utazási kedvezményt is megszüntetett.
A szocialista képviselő írásbeli kérdéssel fordult Németh Lászlóné fejlesztési miniszterhez, hogy megtudja, van-e a kormánynak elfogadott koncepciója a közlekedési tarifa- és kedvezményrendszer átalakításáról. Választ vár arra is, mi indokolja, hogy az utasok számára kedvezőtlen intézkedéseket előzetes bejelentés nélkül, adagoltan vezetik be.
Józsa István újságírói kérdésre pofátlanságnak nevezte, hogy az országgyűlési és az európai parlamenti képviselők mentességet kapnak a gyorsvonati felár alól.