Nagyvárosi mobilitás: az okosvárosok határozzák meg a Bosch jövőjét

A Bosch az agglomerációk mobilitási szolgáltatójává válik. A vállalat a jövőben mind szélesebb körben fejleszt és kínál mobilitási szolgáltatásokat az okosvárosok számára.

Világszerte rohamosan nő a nagyvárosi környezet okosmobilitási koncepciói iránti igény. A megavárosok körülményei a robbanásponthoz közelítenek, számos helyen már teljes közlekedési káosz fenyeget. Mind többen térnek vissza a városokba, vagy kívánnak ott élni a jövőben. Jó három évtizeden belül már több mint hatmilliárd ember él megavárosokban, azaz kétszer annyi, mint napjainkban, ami látványosan növeli az urbanizáció mértékét, várhatóan egyre szaporodnak majd a problémák is. Akkorra a városi közlekedés mintegy háromszorosára bővül majd.

A korlátozott nagyságú területen megjelenő egyre több és több ember minden eddiginél intenzívebb forgalmat és környezetszennyezést okoz, kevesebb lesz a zöld, növekszik a zaj és a forgalomban eltöltött idő. „Műszaki megoldásaival a Bosch alapvetően segítheti a megavárosok és a nagyvárosi agglomerációk életminőségének javítását. Ennek legfőbb eszköze pedig a károsanyag-kibocsátás, a stressz csökkentése és a balesetmentes mobilitás” – emeli ki dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgató tanácsának tagja, egyben a vállalat mobilitási megoldások üzleti területének elnöke.

A technológiák és szolgáltatások beszállítója számára az okosvárosok üzleti értelemben is látványos növekedési lehetőségeket kínálnak. Az okosvárosok piaca már a következő három esztendőben is évente 19 százalékkal, mintegy 700 milliárd euróra növekszik. Keresztértékesítési kezdeményezéseivel a Bosch a múlt két évben már megduplázta árbevételét ebben a szektorban.

Ma: forgalmi torlódások és szennyezett levegő

Parkolóhely-kereséssel töltött rengeteg idő, alacsony hatékonyságú kiszállítás az utolsó kilométereken, magán-gépjárművekkel zsúfolt utak – mindezek már nagyvárosok sokaságának közös mobilitási problémái. „Újra és újra csak a régi problémával szembesülnek a városlakók – túlzsúfolt utcák. Semmi jele az előrelépésnek. Legfőbb ideje, hogy arra is használjuk a hálózatba kapcsoltság kínálta lehetőségeket, hogy okossá tegyük városainkat” – véli dr. Bulander. A jövőben egyetlen okosváros sem működhet a forgalomszervezés okos megoldásai és a mobilitás új modelljei nélkül. „A kizárólag autó-centrikus város koncepciójától távolodva immár olyan mobilitás felé tartunk, amely egyszerre intelligens és multimodális” – tette hozzá Bulander.

Holnap: károsanyag-, stressz- és balesetmentes mobilitás 

A boxbergi Bosch Mobility Experience rendezvényen a vállalat bemutatja, hogyan alakítja a jövő városi mobilitását. „A károsanyag-, stressz- és balesetmentes városi környezet megteremtését támogató erőfeszítéseink három fő műszaki fejlesztés köré szerveződnek: automatizálás, elektromossá alakítás és hálózatba kapcsoltság” – fejti ki dr. Bulander. A Bosch fő törekvése, hogy stressz nélkül közlekedhessünk A-ból B-be. Azért, hogy mindez a nyüzsgő metropoliszokban is sikerrel valósulhasson meg, a tömegközlekedés, a gépjárművek, az önvezető közös használatú és szállító-járművek üzemét, valamint bármilyen más közlekedési módot – röviden az egész közlekedést – egyaránt az egymás közti zavartalan hálózatba kapcsoltságnak kell meghatároznia. „A használók által csupán néhány egérkattintással előre foglalható multimodális mobilitási szolgáltatások meghatározó szerepet játszanak majd a zsúfoltság csökkentésében.”

A nagyvárosi közlekedés mind szélesebb körű automatizálása egyben nagyobb biztonságot és kevesebb balesetet is eredményez. A Bosch a Motorcycle Stability Control (MSC) formájában már most is kínál motorkerékpárok számára készült, speciális elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP). Az elektromos motorkerékpárok blokkolásgátló berendezése (ABS) szintén fontos, akár életmentő technika.

„Az autók, a kétkerekűek és más közlekedők, illetve a környező infrastruktúra hálózatba kapcsolása segítheti a balesetek megelőzését, így életeket menthet. Különösen a feltörekvő piacok közlekedőit, például motorosait fenyegeti veszély” – mutat rá dr. Bulander. A Bosch megoldásainak egyike a motorosok „digitális védőpajzsa”, de vészhelyzetben a csak  motorkerékpárok számára kifejlesztett vészhívási funkció (eCall) is életmentő lehet.

Az elektromos mobilitás és a belső égésű motorok a jobb levegőminőség szolgálatában

A levegő minősége az okosvárosokban is meghatározó tényező, a Bosch célja ezért a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósítása. „A jövő nagyvárosaiban az elektromos mobilitás és a belső égésű motorok egyaránt a megoldás részét képezik” – véli dr. Bulander. A vállalat ennek megfelelően tetemes beruházásokat hajt végre mindegyik hajtásrendszer fejlesztése végett, hogy megfeleljenek a jövő kihívásainak. A Bosch már ma is kutatási és fejlesztési költségvetésének felét fordítja a környezet védelmére és a természeti erőforrások megőrzésére. Összességében mindez 3,5 milliárd euró.

Teljes körű kínálat az okosvárosok számára
A Bosch máris 14 iránymutató, az okosvárosokhoz kapcsolódó projektet folytat világszerte, például Szingapúrban, San Franciscóban, Berlinben és Hamburgban. Ebből hét a nagyvárosi mobilitási megoldásokról szól, amelyek a hálózatba kapcsolt parkolás és flottamenedzsment mellett az elektromos mobilitás és a multimodális közlekedés területeire is kiterjednek. A Bosch a kínai Tiencsin városával kötötte legújabb együttműködési megállapodását e területen, amelynek célja, hogy okosvárossá fejlessze e kikötővárost.

A piacénál háromszor gyorsabb növekedés

Nagyvárosi mobilitási szolgáltatóvá fejlődése közben a Bosch egyaránt profitál a világ vezető autóipari beszállítójaként szerzett műszaki tapasztalataiból, illetve gazdasági erejéből: a mobilitási megoldások üzleti terület mintegy 227 ezer munkatársa tavaly világszerte összesen csaknem 44 milliárd euró árbevételt ért el. Az idén a Bosch-csoport mobilitási üzleti területe a tervek szerint mintegy 7 százalékkal növekszik, ami csaknem háromszorosa az autóipar világméretű növekedési ütemének. A Bosch az idén tovább növeli kutatási és fejlesztési erőfeszítéseit a mobilitási megoldások üzleti területén. Az év végére már 48 ezer munkavállaló dolgozik majd a kutatásban és fejlesztésben, nagyjából négyezerrel több, mint az év elején.