A jogsértésért hétmillió forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a vállalkozást a jogsértő magatartás folytatásától.
Az Ügyfélvélemény-vizsgálati Központ Kft. 2014 decembere óta folyamatosan hirdeti a „megbízható cég” minősítést igazoló tanúsítványt egy ezt jelölő matricával, direktmarketing-levelekkel és telefonhívásokkal, valamint honlapjain.
A GVH vizsgálata feltárta, hogy az Ügyfélvélemény-vizsgálati Központ Kft.
# nem rendelkezik egyértelmű, írásba foglalt kritériumokkal a tanúsítvány kiállításának szempontjairól;
# nem ad következetes és világos tájékoztatást a „megbízható cég” tanúsítvány megszerzéséhez szükséges vizsgálat kiterjedtségéről;
# a „megbízható cég” megjelölés alkalmazását arra alapozza, hogy egy adott internetes keresőmotorral bizonyos, a megbízhatatlanságra utaló szavak (szélhámos, félrevezet, simlis, becstelen, megtévesztő, kókler, becsap, felültet stb.) és a vizsgált cég nevének együttes találataira keres rá. Abban az esetben, ha nincs találat, az adott céget megbízhatónak nyilvánítja, és kiállítja számára a „megbízható cég” tanúsítványt ellenérték fejében;
# nem rendelkezik egyéb ismeretekkel a „megbízható cég” tanúsítvánnyal rendelkező vállalkozások becsületességéről, üzletpolitikájuk hitelességéről vagy cégvezetésük etikusságáról és tisztességességéről – figyelemmel a tanúsítvány állításaira is.
Így a GVH döntése szerint az Ügyfélvélemény-vizsgálati Központ Kft. megtévesztette mind a fogyasztókat, mind a vállalkozásokat a „negbízható cég” tanúsítvánnyal és az ahhoz kapcsolódó hirdetéseivel.
A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett termék értékesítéséből származó bevételekből indult ki. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- jogsértésen alapul a vállalkozás üzleti módszerének egésze,
- a társaság sok fogyasztót és vállalkozást ért el, így a jogsértés jelentős hatást gyakorol a versenyre.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/108/2015.