Reklámadó: a szakmai szervezetek az eltörlését kérik

A tervezet nem érte váratlanul a szakmát, tekintve, hogy az 5,3%-os egységes reklámadókulcs több alkalommal is sajtónyilvánosságot kapott. A Magyar Reklámszövetség és a szakmai szervezetek a reklámadó-módosítási tervezetre vonatkozó észrevételi lehetőséggel élni fognak a május 9-ig jelzett határidőig.

A Magyar Reklámszövetség szeretné egyértelművé tenni, hogy a törvénytervezetből kiderül: a kormányzat csak néhány piaci szereplő számára kedvez, de a reklámipar összes többi szereplőjét indokolatlan adóemeléssel terheli. Tízszeres extra adóteherrel sújtja az új reklámadó-tervezet azokat a vállalkozásokat például, amelyek eddig az 1%-os adókulcs hatálya alá estek: eddig egy 800 millió forint árbevételű vállalkozásnak hárommillió forint reklámadót kellett megfizetnie, a jelenlegi módosítási tervezet szerint viszont 37,1 millió forint adó megfizetésére kötelezik.

A Reklámszövetség felhívja a figyelmet arra, hogy az alacsony árbevételű vállalkozások számára javasolt 0%-os adókulcs csak az egészen kis reklám-árbevételű körnek, azaz a mikro vállalkozásoknak segítség, mivel 100 millió forint reklám-árbevételig kínál könnyítést. Minden, nagyobb árbevételű vállalkozás számára egységes 5,3 %-os tervezett adóval számol. Mindez egyértelműen csökkenti a hazai mikro- és kisvállalkozások növekedési lehetőségeit és növeli a hazai kis- és középvállalkozások versenyhátrányát a nagyvállalatokkal és nemzetközi szereplőkkel szemben.

A tervezett 7-9 milliárd forint várt adóbevételnél lényegesen nagyobb a teljes magyar gazdaság számára okozott kár. A szövetség már jelezte (és ezt a külföldi tanulmányok is tanúsítják) az egységes adó bevezetése növeli a fogyasztói árakat, inflációt gerjeszt, elbocsátásokat eredményez és elmélyíti a versenyhátrányt a nemzetközi szereplőkkel szemben; a magyar nyelven elérhető médiatartalmak mennyiségének csökkenéséhez, és minőségük látványos romlásához vezet.

A szakmai szervezetek kifogásolják, hogy az új tervezetben nem esik szó a saját reklám megszüntetéséről. A reklámadó-tervezetből az is kiderül, hogy a saját reklám továbbra is adózik, a 100 millió forint feletti egységes adókulcs miatt minden nagyobb, terméket előállító és szolgáltatást forgalmazó cég számára óriási költségemelkedéssel jár a saját reklám adófizetési kötelezettsége miatt.

A Magyar Reklámszövetség a napokban benyújtja az Európai Bizottság számára az észrevételét a magyar reklámadó tárgyában indított vizsgálat kapcsán. A szövetség felhívja a figyelmet arra, hogy az Európai Bizottság 2015. április 24-én az Európai Bizottság Hivatalos Lapjában közzétette a magyar reklámadó tárgyában indított vizsgálatáról szóló határozatának bizalmas adatokat nem tartalmazó verzióját. Ebben egyúttal az érdekeltek által benyújtható észrevételek módjáról és határidejéről is rendelkezett. Az észrevételeket bármely érdekelt fél benyújthatja magyar nyelven a közzétételtől számított egy hónapon belül, azaz május 24-ig.

A kommunikációs iparág szakmai szervezetei a reklámadó napirendre vétele óta egységesen tiltakoznak a reklámadó koncepciója ellen. A szakmai szervezetek továbbra is úgy vélik, hogy a reklámadó vélt gazdasági előnyei eltörpülnek a gazdasági hátrányok mellett, ezért együttesen kérik a kormányt, hogy fontolja meg a  reklámadó teljes kivezetését.

This entry was posted in Egyéb kategória. Bookmark the permalink.