Rövidíthetők a légi útvonalak – csökkenthető a környezeti terhelés

A HungaroControl budapesti K+F és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation – CRDS) ma ér véget a „free route” légi navigációs koncepció kipróbálása. Bevezetésével a repülőgépek az eddiginél rövidebb útvonalon tehetik meg a Balti-tengertől a Fekete- és Adriai-tengerig az utat, miközben tetemes mennyiségű üzemanyagot takaríthatnak meg, ami látványosan csökkenti a környezeti terhelést, egyúttal bebizonyíthatja, hogy számottevően csökkenthetők a költségek az újszerű forgalomszervezéssel. 


Az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) becslései szerint a világ légitársaságai az idén várhatóan 216 milliárd dollárt költenek (az összes kiadásaik harmadát fölemésztő) üzemanyagra, ami ötszöröse tíz évvel ezelőttinek. Az új, rövidebb útvonalak – a környezeti előnyök mellett – világszerte csaknem egymilliárd dollár megtakarítással járnak a légitársaságok javára. Különösen igaz ez Európára, ahol az országhatárok mentén felszabdalt légtér miatt jelenleg a repülőgépek rendszerint az optimálisnál hosszabb útvonalakon közlekednek. Szakértők szerint az öreg kontinensen a „free route” koncepcióval akár 1–1,5% üzemanyag-csökkentés is elérhető. Egy-egy nagyobb légitársaság éves kerozinfogyasztása elérheti a 9 millió tonnát is.

A budapesti próbán magyar, lengyel és szlovák légi navigációs szakemberei vizsgálták szükségtelen töréspontok beiktatása nélküli, tehát rövidebb útvonalak alkalmazhatóságát. További négy ország, Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Szerbia megfigyelőként vesz részt a funkcionális légtérblokkokat és államhatárokat egyaránt átívelő nemzetközi kezdeményezésben. A programot a közép-európai térséget lefedő önkéntes légi navigációs együttműködési platform (Central and Eastern European ANSPs’ Platform – CEAP) szervezi, amelynek a HungaroControl is tagja.

A CEAP-légtér szolgálja ki kelet-nyugati irányban az EU és Törökország, illetve az unió és a Közel-Kelet közötti forgalmat, valamint a Baltikumtól a Balkánig terjedő térség közlekedését, így e régió légi közlekedésének fejlesztése kulcsfontosságú a kontinens egésze számára.

A nagy szakértelmet és szoros együttműködést követelő szimuláció közben a mérnökök pontos másolatot készítettek az egyes országok légtér-szektorairól és azokról a szoftveres kezelőfelületekről, amelyekkel az ide érkező külföldi irányítók a lehető legjobb hatásfokkal tudják elvégezni a tesztelést. A program összhangban áll a HungaroControl és az Eurocontrol együttműködési megállapodásával, és hozzájárul az Egységes Európai Égbolt-program sikeréhez.