A helyzet fokozatos stabilizálódása és a Bizottság által a külső határok hatékonyabb igazgatása és a schengeni térség védelme céljából javasolt számos intézkedés végrehajtása ellenére a Bizottság úgy véli, hogy a schengeni rendszer helyreállítására irányuló ütemterv feltételei, amelyek lehetővé teszik a schengeni térség rendes működését, egyelőre nem teljesültek maradéktalanul. (A teljes közlemény itt olvasható.)
- A Tanács végrehajtási határozata a schengeni térség általános működését veszélyeztető kivételes körülmények fennállása esetén végzendő ideiglenes belső határellenőrzések meghosszabbításáról szóló ajánlás megállapításáról
- Kérdések és válaszok: Az ideiglenes belső határellenőrzésekre vonatkozó összehangolt uniós megközelítés
- TÁJÉKOZTATÓ: A schengeni szabályok
A Bizottság beszámolt az új Európai Határ- és Parti Őrség teljes körű működése felé tett előhaladásról
Az Európai Bizottság ma összegzi az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség teljes körű működése céljából tett lépést és a még elvégzendő feladatokat. Az ügynökség megszervezése óta eltelt három hónapban fontos célokat sikerült megvalósítani: egyebek között létrejött a kötelező gyorsreagálású határőr- és eszközállomány, és megkezdték működésüket a visszatérési intervenciós csapatok új állományai is. Az ügynökség mostanáig több mint 1550 tisztviselőt küldött ki a tagállamok támogatására a külső határokon, kiegészítve a tagállamok nemzeti kapacitásait.
A jelentés meghatározza a konkrét intézkedéseket és következő lépéseket avégett, hogy a létrehozott Európai Határ- és Parti Őrség teljes körűen működőképes és felszerelt legyen. A tagállamoknak az ügynökség kérésére gondoskodniuk kell a szükséges források mindenkori rendelkezésre bocsátásáról mind a folyamatban lévő és a jövőbeli műveletek, mind pedig a gyors határvédelmi intervenciókhoz kapcsolódó kötelező állományok vonatkozásában.
Új megbízatása alapján az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség a szomszédos harmadik országok területén is hajthat végre műveleteket, ha erről előzetesen megállapodnak az adott országgal. A Bizottság Szerbiát és Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaságot jelölte meg kiemelt harmadik országként, és ma felkérte a Tanácsot, hogy mindkét ország tekintetében engedélyezze a tárgyalások megkezdését. (A teljes közlemény itt olvasható.)
A Bizottság mai jelentése az Európai Határ- és Parti Őrség működőképessé tételéről
Tájékoztató az Európai Határ- és Partvédelmi Őrségről
Az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség honlapja
A migráció kezelése a közép-mediterrán útvonalon
Az állam-, illetve kormányfők február 3-án Máltán esedékes találkozója előtt a Bizottság és a főképviselő ma nyilvánosságra hozta elképzeléseit arról, hogyan lehetne a mostaninál kezelni a migrációt és több emberéletet megmenteni a Földközi-tenger középső térségében húzódó migrációs útvonalon.
A Bizottság és a főképviselő olyan kiegészítő intézkedéseket is bemutat, amelyeket az EU-nak érdemes lenne megtennie a szóban forgó útvonal mentén, különösen pedig Líbiával és környezetével kapcsolatban. Ezek az intézkedések az embercsempészek és az emberkereskedők hálózatai elleni küzdelemre, a migrációs áramlások még hatékonyabb kezelésére, a további tengeri életmentésre, valamint a Líbiában és a szomszédos országokban tartózkodó migránsok és menekültek életkörülményeinek javítására összpontosítanak. (A teljes közlemény itt olvasható.)
Közlemény: Migráció a közép-mediterrán útvonalon. A migrációs áramlás kezelése, életmentés
Kérdések és válaszok: Migráció a közép-mediterrán útvonalon
Tájékoztató az EU–Líbia kapcsolatokról
Európai migrációs stratégia – időrendi áttekintés


