Tavaly világ internet-használóinak a száma elérte a 2,27 milliárdot, ez kis híján kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet produkálta 317, illetve 294 százalékkal; Európában 56 százalékkal bővült az internet-használók tábora. Az internet elterjedtsége hazánkban 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internet-népessége már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.
Az online marketing, mely 2007-ben még csupán részterület volt, mára szakterületté vált. Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15%-a használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91%-ra növekedett. Az internet egyértelműen a nyomtatott újságok és különféle magazinok rovására növelte előnyét a reklámpiacon. A napilapok 2011-ben 20,3 százalékban részesedtek a „tortából”, mára már csak 17,8 százalékban; 2015-ben még ennél is kevesebbel kell beérniük, mindössze 15,9 százalékkal.
Hasonló irányzat, bár kisebb mértékű csökkenés jellemzi a magazinok és a rádiók hirdetési piacát, valamint a szabadtéri hirdetéseket. A televíziós hirdetések mennyisége növekedett, igaz, a 0,2 százalékos bővülés (39,9-ről 40,1 százalékra) eltörpül az internet „gyorsulása” mögött. Ez utóbbi a 2011-es 16,1-ről 19,8 százalékra bővült 2013-ra, s az előrejelzés szerint két év múlva már 23,4 százalékot tudhat magáénak.
Az interneten belül a közösségi médiában költik el a legtöbb pénzt a hirdetők, a Facebookon pedig tízszer annyit, mint öt éve. (Forrás: Advice Interactive Group)
„Én az állatkertben”
Ezzel a címmel jelent meg 2005 februárjában az első video a YouTube-on, amely mára nem csupán a legnépszerűbb videomegosztó oldallá, de a második legnagyobb keresővé is vált, nagyobbá, mint a Yahoo vagy a Bing. Napjainkban a havi 800 millió látogató csaknem 4 milliárd órányi videót néz meg.
A Youtube-ra ma percenként 72 óra videót töltenek fel a használók, öt éve még „csak” 15 órát töltöttek. Videók vannak beágyazva blogokba, weboldalakba, online boltokba. Nem csupán zenéket, filmeket keresünk, népszerűek a szórakoztatva oktató videók is. Némely egykori jóslatokkal ellentétben a videós tartalmak (még) nem vették át az uralmat a szöveges tartalmak felett, mivel a szöveges tartalmat át lehet futni, és azokat mindenki a saját tempójában tudja fogyasztani.
A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, a most ötéves Online Marketing Akadémia egyik alapítója. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresési szolgáltatásának mind nagyobb mértékű személyre szabása határozza meg. Ennek köszönhetően a kereső-optimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, Youtube-videók és +1 gombok formájában. A személyes és lokális megfelelőség egyre inkább előtérbe tolakszik, ma már nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.
Fehér Márton, az OMA másik alapítója szerint a következő években ötféle irányzatra mindenképpen érdemes figyelni:
Az egyszerű nagyszerű – A múlt években megsokszorozódott az emberekre zúduló információmennyiség, így egyre értékesebb lesz a könnyen, gyorsan dekódolható dizájn, tartalom. Az egyszerűségre törekvés világos trend, követni kell.
Alkalmazkodó weboldalak – Óriási fejlődés volt megfigyelhető a mobileszközök használatában is. Ma már mosolygunk azon, hogy 2008-ban még kuriózumnak számított a mobiltelefonon történő internetezés, ami mostanra „természetessé” vált; követelmény, hogy minden vállalkozásnak mobilon is elérhető weboldala legyen. Követelménnyé vált a weboldalak kialakítása (dizájnja) a használó eszközéhez alkalmazkodjék, és lehetőség szerint legyen mobileszközre hangolt változata is.
Régi ismeretségek felelevenítése – Az utóbbi időszakban mind elterjedtebb célzási típus („akik már láttak bennünket”) leginkább a keresőmarketingben és a közösségi médiában használatos, és akkor válik majd igazán értékessé, ha sok adat gyűlik össze. Így az idő előre haladtával szinte garantálható a használata a marketingesek fegyvertárában.
A közösség erejének tisztelete – Egyre inkább összefonódik a közösségimédia-marketing és a keresőoptimalizálás. Bár a honlapokra mutató linkeknek és a kulcsszavaknak még a mai napig van súlya, a cél, hogy a valódi emberek, a közösségek reakciói és jelzései egyre nagyobb súlyt kapnak abban, hogy egyes kulcsszavakra, egyes embereknek a keresőmotor milyen találatokat hoz a felszínre. A két terület egyre kevésbé fog működni a másik nélkül – magyarázza Gombos Zsolt.
Megtanulható siker – A rekord gyorsasággal fejlődő online marketing rákényszeríti a cégvezetőket, honlap-tulajdonosokat és marketingeseket, hogy képezzék magukat, és folyamatosan kipróbálják, vizsgáztassák a tudásukat. Napról napra értékesebbé válik a megszerzett tudáson alapuló tapasztalat és a folyamatos önfejlesztés.
Saját példán bemutatva: az Online Marketing Akadémia két vezető szakembere a múlt 5 évben 230 blog-bejegyzést írt. A jegyzetek több mint 12 ezer hozzászólásra késztették a követőiket. Összesen 800 oldalnyi írott tudásanyagot hoztak létre, és 2000 órányi előadást tartottak az online marketing más-más területeiről. A sikeres online marketinghez az elmélet mellett ma már elengedhetetlen a gyakorlati tudás: az OMA szakemberei igyekeznek a több tízezres közösségtől és a több mint 3500 saját ügyféltől minél több esettanulmányt és példát megismerni, hogy ezzel is gazdagítsák tapasztalataikat és még több cégnek segíthessenek.
Az Online Marketing Akadémia (OMA) Magyarország meghatározó internet marketingoktató cége. Ügyfeleinek ezrei közt vannak egész kicsiny, egyszemélyes mikro-, kis- és középvállalkozások, valamint sokak által ismert, nemzetközi nagyvállalatok. Számos honlap-tulajdonos, marketinges és cégvezető tanulja a segítségükkel az online marketing alapjait, és a legfrissebb újdonságokat is.
Az OMA jelenleg 6 témában elérhető otthoni önfejlesztésre megalkotott elektronikus tudásanyagot kínál; egynapos továbbképzései, 52 órás, intenzív online marketing tanfolyamai egyaránt telt házat vonzanak.
Az OMA alapítói, Fehér Márton és Gombos Zsolt rendszeresen előadnak szakmai konferenciákon, a Google hivatalos rendezvényein, és hazai nagyvállalatok és ügynökségek is velük képeztetik ki online marketinges munkatársaikat.


