Taxisokk és a főváros nagy esélye

(Szerző: Selmeci János) A budapesti taxizásban már a járvány előtt is az volt a csoda, hogy arányaiban, meg az emberek fizetéséhez képest sokkal drágább volt, mint az európai nagyvárosok többségében, viszont sokszor még esténként sem lehetett taxit találni, napközben meg pláne nem, azaz nem volt belőle elég, tehát egyszerre kellett volna olcsóbbnak és drágábbnak lenni.

Tarifaemelésért demonstráltak a taxisok szerdán, a fővárosi önkormányzat viszont nem emelhet díjakat a veszélyhelyzet alatt, ezt meg is mondták a taxisoknak ahelyett, hogy azt mondták volna, hogy a fenét lesz tarifaemelés, tessék a szabad versenyért lobbizni.

A tüntető taxisoknak valóban igazuk van abban, hogy drágább lett a benzin meg az autó is, a járvány miatt egyébként is elhaló turizmus felesleges határzárakkal való további rugdosását sem ők kérték, ráadásul a lassacskán visszatérő kereslet mellé még nem tért vissza a kínálat, azaz kevesebb taxis van, mint amennyi kellene.

Ez így együtt egy piacgazdaságban az árak növekedését kellene hogy jelentse, csakhogy ezt éppen az állítólag a taxisok és az utasok érdekeit szolgáló hatósági ár lehetetleníti el.

A budapesti taxizásban már a járvány előtt is az volt a csoda, hogy arányaiban, meg az emberek fizetéséhez képest sokkal drágább volt, mint az európai nagyvárosok többségében, viszont sokszor még esténként sem lehetett taxit találni, napközben meg pláne nem, azaz nem volt belőle elég, tehát egyszerre kellett volna olcsóbbnak és drágábbnak lenni. Ez persze annak köszönhető, hogy azt a rendkívül bonyolult szolgáltatást, hogy egy ember egy autóval elvisz más embereket A-ból B-be, sikerült annyira agyonszabályozni, hogy az taxisnak és utasnak is egyaránt rossz lett.

Persze amikor éppen alacsony a benzin ára, a város pedig tele van turistákkal, érthető, hogy a már a pályán focizó, nagy munkabírású taxisok nem akarják, hogy Pistike csak úgy kiváltsa a vállalkozóit, majd az autóba pattanva taxizással egészítse ki az ösztöndíját, ahogy azt sem szerették, amikor az Ubernek sikerült valamilyen csoda folytán olcsóbban elvégeznie ugyanazt a szolgáltatást, a hülye utasok meg nem értették, hogy mennyivel jobb lenne nekik a drágább hatósági áron utazni.

Tehát verseny, verseny és verseny, szépen kiderülne, hogy mennyibe kerül igazából a taxizás, ha pedig felmegy a benzin ára, akkor nyugodtan növelni lehetne a szolgáltatás árát is. Hajrá taxisok, hajrá Fővárosi Önkormányzat, tegyétek együtt egy picit jobb hellyé Budapestet.