Trolibusz vezeték nélkül – villámgyors töltő – környezetbarát


Az új gyorstöltő technológiát első ízben alkalmazzák nagy teljesítményű, akár 135 személy szállítására is alkalmas elektromos autóbuszokon. Az autóbusz feltöltése közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercig tartó gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszállnak a járműre. A kísérleti busz a genfi repülőtér és a város nemzetközi kiállítási központja, a Palexpo között közlekedik.

A felsővezeték nélküli genfi trolibusz.


„A vezeték nélküli gyorstöltés segítségével olyan új-generációs, tömegközlekedésre szánt, elektromos buszok kísérleti tesztelését végezhetjük, amelyek többé nem szorulnak a felsővezetékek által szolgáltatott áramra” – nyilatkozta Claes Rytoft, az ABB megbízott technológiai vezérigazgatója.

Az ABB a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (International Association of Public Transport – UTIP) 60. kongresszusán jelentette be Genfben, hogy a város tömegközlekedési társaságával (TGP), a svájci szövetségi Ipari és Technológiai Fejlesztési Hivatallal, valamint a genfi villamosközmű-társasággal, a SIG-gel együttműködésben dolgozik a TOSA nevű elektromos buszrendszer kísérleti megvalósításán.

A TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) megoldás egyáltalán nem bocsát ki szennyező anyagot, mivel a felhasznált villamos energia teljes mértékben környezetbarát vízenergia termeli. A feltöltési idő rendkívül rövid, ezért nincs hatással a buszok menetrendjére, javítja a város- és környezetképet, hiszen bevezetésével mellőzhető a felsővezeték-hálózat.

A rendszer lézervezérlésű, mozgatható karja feltöltéskor rácsatlakozik a buszmegállók tetején elhelyezett dugaszhelyre, tehát nem a trolibuszok által használt felsővezeték-rendszert veszi igénybe.

A tetőtöltő.A vezeték nélküli töltési technológia, illetve a fedélzeti motorhajtás az ABB fejlesztése, melyet kulcsfontosságú városi területeken áthaladó, élénk forgalmú és a csúcsforgalom idején nagyszámú utast szállító autóbuszok útvonalaira terveztek. A fedélzeti akkumulátorok a kijelölt megállókban elhelyezett gyorstöltők segítségével 15 másodperc alatt feltölthetők. A buszjárat útvonalának végén 3-4 percig tartó gyorstöltés is elegendő az akkumulátorok teljes újratöltéséhez.

A tetőre szerelt akkumulátortöltőből származó energia – a fékezéshez szükséges energiával együtt – az akkumulátortelepben tárolható, amely egyben az autóbusz kiegészítő szolgáltatásaihoz, például a belső világításhoz szükséges energia forrása.

Az ABB Magyarországon is üzemeltet elektromos ultragyors töltőt, amely CHAdeMO szabvány csatlakozóval rendelkező elektromos autók töltésére alkalmas. Az elektromos járművek töltésére vonatkozó további információkért, kérjük, kattintson ide.