Zöld jövőkép szénbánya-bővítéssel?

Szénbányát bővítenének a Mátrai Erőműnél – derül ki a Greenpeace-hez eljutott dokumentumokból. Mindeközben az Innovációs és Technológiai Minisztérium az erőmű „zöld jövőképének” kialakításáról beszél a klímaválság szempontjából álmegoldásoknak számító technológiai olyan fejlesztésekről, mint a hulladék/biomassza-égetés és gázturbinák építése. (Kép: Greenpeace.)

A Greenpeace Magyarország azt várja a kormánytól: hivatalosan is jelentse be, hogy legkésőbb az üzemidő lejártával, 2025 végével bezárja a szennyező erőművet, eláll a bányabővítési szándékától és az erőmű teljesítményét klímabarát, megújuló energiával fedezi.

Miközben az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményben tájékoztat arról, hogy megkezdődik a Mátrai Erőmű „zöld jövőképének” kialakítása, a Greenpeace Magyarországhoz eljutott információkból az derül ki, hogy ahelyett, hogy a kormány a szennyező erőmű bezárásán dolgoznék, látványosan bővítené a már létező szénbányát.

A Heves Megyei Kormányhivatal közlekedési műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályának útügyi osztálya szeptember 25-én kiadott határozata [1] értelmében a 3-as főút Detk–Kápolna közötti, mintegy 8 kilométeres szakaszát a jelenlegi nyomvonalnál mintegy 2,5 km-rel délebbre helyezhetik át. A határozatból nem, de a detki önkormányzat által készített településrendezési dokumentumból [2] kiderül, hogy erre a „Visonta I.-szén” védnevű bányatelek déli és keleti irányban [3] történő terjeszkedése miatt van szükség.

Az ITM „zöld jövőképében” nem szerepel továbbá a Mátrai Erőmű bezárásának dátuma. Az ország szén-dioxid-kibocsátásának mintegy hetedét (!) adó szennyező szénerőművet legkésőbb 2025-ben, az üzemidő lejártával be kellene zárni. A szénbánya tervezett bővítése és az eddigi hivatalos kommunikáció alapján a kormány ezt nem tervezi. 

Az ITM „zöld jövőképében” a valódi klímabarát technológiák helyett ráadásul a fosszilis energiatermelésen alapuló fejlesztés szerepel: egy kombinált ciklusú gázturbinás erőmű és egy hulladék/biomassza-tüzelésű blokk építését tervezik.

Holott: a klímaválság jelenlegi stádiumában, 2020-ban, a Párizsi Megállapodás ötödik évfordulóján minden országnak az eddigieknél jóval nagyobb mértékben és további késlekedések nélkül kellene csökkentenie a kibocsátásait. 

Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampány-felelőse leszögezte: „Ha valamire nincs szükségünk a klímaválság közepén, az egy szénbánya további bővítése, amivel egy amúgy is veszteséges, klímagyilkos erőművet táplálnának tovább. Szénbányákkal, szén- és gázerőművekkel nem lehet harcolni az éghajlatváltozás ellen. Azt várjuk, hogy a kormány egyértelműen jelentse ki, hogy legkésőbb 2025-ben bezárja az erőmű szenes blokkjait és nem további fosszilis technológiákkal, hanem tiszta, Magyarország számára valódi energiafüggetlenséget biztosító megújuló energiával váltja föl”.

[1] A Heves Megyei Kormányhivatal közlekedési műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályának útügyi osztályának szeptember 25-én kiadott határozatának részletei. 

[2] Detk Önkormányzata által készített településrendezési dokumentum. 

[3] „Visonta I.-szén” bányatelek térképe.