A még független magyar sajtót megfélemlítik

Európa közepén trumpi fordulatot vesz a politika a bevándorlás ellenes milliárdos felemelkedésével – ezzel a címmel számol be a The Washington Post a péntek-szombati cseh parlamenti választást megelőző kampányról és az esélyekről.

A közvélemény-kutatások favoritjaként jegyzett Andrej Babis nagyvállalkozót, az ANO – vagyis Elégedetlen Polgárok Akciója – elnevezésű párt vezetőjét az amerikai főváros vezető lapja Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlatosnak tartja, de hozzáteszi, hogy maga Babis felhívja a figyelmet egy nagyon fontos eltérésre: ő maga az üzleti életben soha nem jutott csődbe.

A The Washington Post által megrajzolt Babis-portré szerint a 63 éves politikus „sportot űz” az Európai Unió bírálatából, a NATO küldetését pedig idejétmúltnak mondja. Azt hangoztatja, hogy mindenek fölé helyezi saját nemzetének érdekeit.

Az amerikai lap megszólaltatja Jiří Pehét, a New York-i Állami Egyetem prágai kampuszának az igazgatóját, a néhai Václav Havel cseh köztársasági elnök egykori tanácsadóját, aki szerint Babis nem tekinthető demokratának, és fennáll a veszély, hogy esetleges vezetése alatt „a Cseh Köztársaság Európa perifériájára sodródhat, Magyarországgal és Lengyelországgal együtt”.

A „kampusz” szó átvezet következő témánkhoz: ahhoz, hogy a magyar parlament a kormány előterjesztésére egy évvel meghosszabbította, 2019. január elsejéig kitolta azt a határidőt, ameddig a külföldi felsőoktatási intézményeknek teljesíteniük kell magyarországi működésük feltételeit. Erről szóló beszámolójában mind a Reuters, mind az AP hírügynökség – a The New York Times, illetve a The Washington Post ismertetése szerint– kitér arra, hogy a Közép-európai Egyetem, a CEU fölösleges időhúzásnak tartja a határidő-módosítást, arra hivatkozik, hogy a maga részéről eleget tett az előírt feltételeknek, és azt várja a kormánytól, hogy az írja alá New York állammal az egyetem további budapesti működését megnyugtatóan biztosító megállapodást. 

A Reuters és az AP összefüggésbe hozza a Soros György által alapított CEU sorsát a magyar kormány által indított bevándorlás- és Soros-ellenes kampánnyal, az Orbán Viktor miniszterelnök és Soros György közötti ideológiai ellentétekkel, illetve azzal, hogy Magyarországon jövő tavasszal választásokat tartanak.

Szintén vezető amerikai lapok – először a The Wall Street Journal, majd a The New York Times is – beszámoltak arról, hogy Soros György 18 milliárd dollárt utalt át a Nyílt Társadalom Alapítványok számlájára, és ezzel Soros alapítványaihoz került át a magyar származású amerikai üzletember és adományzó vagyonának a nagy része.

Az átutalás az elmúlt évek során, minden hírverés nélkül, több részletben történt, és most csak a bejelentésre került sor. Ezzel a Nyílt Társadalom az Egyesült Államok második legnagyobb pénzügyi forrásokkal rendelkező adakozó szervezete lett, Bill és Melinda Gates alapítványa után. Patrick Gaspard, a Nyílt Társadalom Alapítványok alelnöke úgy nyilatkozott, hogy Donald Trump amerikai elnökké választása az eddiginél is sürgetőbbé tette a szervezet tevékenységét, annak mintegy új értelmet is adott.

Szintén a The New York Times ír az AP hírügynökség jelentése alapján arról, hogy David Kostelancik, az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének az ügyvivője aggodalmát hangoztatta a független média magyarországi háttérbe szorulása és a kormányzattal szövetséges körök növekvő médiapiaci befolyása miatt. A független kiadványokat megfélemlítik, folytatódnak a negatív tendenciák a sajtószabadságot illetően – mondta az amerikai diplomata a Magyar Újságírók Országos Szövetségének rendezvényén. Az AP beszámolója utal arra, hogy Orbán Viktor nemrégiben arról beszélt, az állítólag külföldi befolyás alatt álló média tekinthető a kormánypárt egyik fő ellenfelének a jövő évi választásokat megelőző időszakban.

US Worried About Dwindling Independent Media in Hungary

By THE ASSOCIATED PRESSOCT. 17, 2017, 9:03 A.M. E.D.T.BUDAPEST, Hungary — The top U.S. diplomat in Hungary raised concerns on Tuesday about the dwindling numbers of independent media outlets in Hungary and the growing influence of government allies in the media market.

David Kostelancik, the charge d'affaires at the U.S. Embassy, said that while there is independent media in Hungary, the publications “face pressure and intimidation.”

“Government allies have steadily acquired control and influence over the media market without objection from the regulatory body designed to prevent monopolies,” Kostelancik said in a speech at the Hungarian Association of Journalists. “Negative trends in the sphere of press freedom in Hungary … are continuing.”

He also said that journalists at publications run by allies of Prime Minister Viktor Orban weren't able to publish articles critical of the government and mentioned how the government uses publicly-funded ads to support pro-government media while placing few ads in independent outlets.

Kostelancik also criticized the publication of a list of journalists working for foreign publications who were branded by pro-Orban media as “propagandists” of “These media outlets have every right to criticize or disagree with the reporting of other journalists, but to attempt to intimidate them and make their work dangerous is inconsistent with international pledges to safeguard free media,” he said. “The United States unequivocally condemns any attempt to intimidate or silence journalists.”

The diplomat also addressed President Donald Trump's often adversarial relationship with journalists.

“My president is not shy about criticizing the media when he believes reporters get it wrong or show bias, and he is forthright in sharing his own perspective and advocating for the policies he supports,” Kostelancik said. “He criticizes news he believes is biased or inaccurate in order to try to change the narrative.”

“In the finest traditions of our free press, those on the receiving end of his criticism are quick to respond and make their argument about why they think the president is wrong,” he continued. “As they often point out, not every criticism of the government is 'fake news.'”

Orban recently said that media outlets supposedly under the influence of Soros and the leadership of the European Union were among his party's main opponents before next year's elections.

Last year's abrupt closure of the left-leaning Nepszabadsag daily newspaper, the ownership by pro-Orban businessmen of nearly all major daily newspapers published outside Budapest and the increasing difficulties faced by journalists seeking to access public information at state agencies have also raised concerns.

Government officials, including Orban, routinely refuse to speak to media they don't consider loyal.