A színház varázsa a művész és néző találkozása

A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza előleggel támogatja jövedelem nélkül maradt művészeit a koronavírus járvány miatt bevezetett korlátozások időszaka alatt. A színház igazgatója, Őze Áron a támogatásról, a tervekről, az élő és a virtuális színházról.

Őze Áron.

A Bartók Színház újfajta, átmeneti támogatási rendszerét hozott létre. A színház alkotói előleget kapnak a majdani művészi teljesítményekre.

Létezik a színházi területen munkáltatói előleg, de az csak közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégáknak adható. A Bartók Színház fellépő művészei és tervezői vállalkozóként kötődnek az intézményhez. Elvégzett munka nélkül a színház nem fizethet ki költségvetési forrásból egyetlen fillért sem, ezért egy olyan speciális megoldást dolgoztunk ki, amely a színház gazdálkodása számára anyagilag még vállalható, ugyanakkor jogilag minden tekintetben tiszta konstrukció.

Milyen jogi háttérrel jött létre ez a konstrukció?

Segítséget kértünk és kaptunk az Előadó-művészi Jogvédő Irodától. Az egyesület szakértői kidolgozták azt a munkajogi metódust, amellyel ez a segélyezési rendszer működőképessé válik művészeink számára. Közösen alakítottuk ki a megoldást.A lényege egy szerződésmódosítás, amely rögzíti, hogy a szerződésben vállalt teljesítmény és honorárium fedezetére fizetünk előleget.

Hogyan fogadták a megoldást a társulat tagjai?

A művészek tisztában voltak azzal, hogy szerződési formájukból fakadóan semmiféle védettséggel nem rendelkeznek. Jeleztem már korábban, hogy igyekszünk valamifajta segítséget nyújtani, de ez időbe telt. Köszönöm türelmüket, megértették, hogy ez semmilyen szempontból nem egyszerű. A kialakult feltételeket örömmel vállalták, sőt sokuk számára megnyugvást jelentett, hogy a szerződés minden körülmények között biztosít számukra színpadi fellépést a következő évadban is a Bartókban.Az összeget, havi nettó 200 000 forintot, gálánsnak tartották.

Mi a terve a befejezetlen 2019/20-as évaddal kapcsolatban?

Fel kellett függesztenünk két próbaidőszakot, és kilenc, bérletes előadásunk is elmaradt, ezeket nyáron szeretnénk pótolni. Ha ez a bérleteseinknek nem megfelelő, akkor ősszel pótoljuk az elmaradtakat. Több alternatívát is kínálunk a kárpótlásukra. Már a pandémiás helyzet kialakulásakor jeleztem az összes dolgozónknak, hogy valószínűleg az évad kitolódik nyárra. Most mindenki azért drukkol, hogy ez így is legyen. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy a kollégákban és az egész szakmai világban van egy félelem: mi lesz nyáron, fognak-e az emberek színházba járni? Én optimista vagyok. Hiszem, ha vége lesz ennek a bezártságnak az emberek kiszabadulnak otthonról, és kevesen lesznek abban a helyzetben, hogy nagy külföldi nyaralásokat tervezzenek, inkább a helyi szórakozási lehetőségek felé fordulnak.

Ha a nyárra nem is oldódik meg a helyzet, de remélhetőleg enyhülnek a korlátozások. Előfordulhat, hogy a színészek játszhatnak, de a nézőket szét kell ültetni, csak minden második széket lehet eladni. Ebben az esetben elképzelhető, hogy a Bartók „Virtuális Színháza” pótolja az előadásokat?

A színház élő műfaj, amelynek varázsa a művész és néző közvetlen találkozásában rejlik. Jelen pillanatban elég népszerű a „Virtuális Színház”, szerencsére vannak felvételeink korábbi előadásokról, de azért ez mégiscsak amolyan róka fogta csuka történet. Egyébként mindenféleképpen érdekes ezeket visszanézni az alkotóknak is, a kollégáktól is hallottam, hogy szívesen megnézik a régebbi játékukat.

Tehát számunkra is tanulságos, de ha ismét találkozhatunk a közönséggel – még akkor is, ha csak kisebb létszámban, szétültetett nézőkkel –, szívesebben tartunk élő előadást, akár kétszer annyit, hogy mindenki át tudja élni a színház igazi élményét.