A munkakeresők mintegy negyven százaléka szakképesítés és nyelvtudás hiányában csak nagyon nehezen talál munkát – derül ki a Work Force Személyzeti Tanácsadó Kft. első negyedéves közvetítői tapasztalatainak elemzéséből.
Ha Ön nem beszél idegen nyelvet, ám végzettsége rendezvényszervezéshez, médiához, nemzetközi kapcsolatokhoz vagy turizmushoz, idegenforgalomhoz kapcsolódik, esetleg egyáltalán nincsen szakképesítése, a munkakeresőknek abba a mintegy 40%-ába tartozik, amely a legkevesebb eséllyel talál munkát – derül ki a Work Force elemzéséből. Az első negyedévben többségében titkári, adatrögzítői, ügyfélszolgálati helyek iránt volt érdeklődés, a szakképesítést nem kívánó pozíciók közül a legkeresettebb a telefonos ügyfélszolgálatos munkakör volt. A felsőfokú végzettségűek közül gépész-, vegyész-, környezet-, villamosmérnököket és IT-szakembereket kerestek a vállalatok.
Akinek nincs, vagy kevéssé piacképes a szakképesítése, sikeresen válthat: a különféle gépkezelői, például targoncás képesítések kelendők a munkaerőpiacon.
„Aki most választ életpályát, annak érdemes szem előtt tartania, hogy jó idegennyelv-ismeret és piacképes szakképesítés nélkül nehéz elhelyezkedni. Az álláskeresőknek pedig nem szabad kétségbeesniük, ha nincs azonnal munka: a vállalatok is ugyanúgy keresik a megfelelő munkatársat, mint az álláskereső a munkahelyét. Türelemmel és rugalmassággal előbb-utóbb álláshoz lehet jutni” – mondta Csákvári Róbert, a Work Force ügyvezető igazgatója, aki szerint fontos, hogy bármilyen munkát végzünk is, elhivatottsággal tegyük.
A múlt időszakban továbbra is magas volt a telefonos ügyfélszolgálatok betöltendő pozícióinak száma. Az utóbbi évtizedben ugrásszerű növekedésnek indult telefonos ügyfélszolgálat, az ITD Hungary adatai szerint mára mintegy 150 ezer embernek ad munkát. Ezekben a központokban jellemzően nagy ügyfélkörrel rendelkező cégek (bankok, biztosítók) ügyfélkezelése zajlik; az ott dolgozók ügyintézéssel, kapcsolattartással és marketinggel is foglalkoznak. E feladatokat igyekeznek a vállalatok olyan országokba telepíteni, ahol a legkedvezőbb feltételekkel működhetnek. Így könnyen előfordulhat, hogy egy angol vállalat angol ügyfelének Magyarországról segítenek az ügyintézésben.
„Hazánk még hosszú ideig ideális terep marad a telefonos ügyfélszolgálatok számára, mert a bérszínvonal nem éri el a nyugatit, a szükséges munkakultúra viszont megvan. A nyelvtudás hiánya okozza a legnagyobb problémát” – fogalmazott Grócz Mária, a British Telecom Global Services Közép- és Kelet-Európáért felelős munkaügyi-személyzeti vezetője.
A telefonos ügyfélszolgálatok jellemzően idegen nyelvet jól beszélő pályakezdők számára kínálnak ideális terepet, azonban ma már az angol nyelv mellett egy másik idegen nyelv ismerete is ajánlott, sőt, követelmény.