Ásványvíz megtévesztő hirdetése miatt bírságolt a GVH

A Peridot ásványvíz általános közfogyasztásra készült élelmiszernek minősül egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerként történő nyilvántartásba vétele hiányában.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Peridot Line Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette ásványvizét több televíziós műsorban és honlapján is 2014 januárjától májusáig, mert a Peridot ásványvíznek

  • · gyógyhatást tulajdonított a jogszabályi tilalom ellenére;
  • · egészségi állapotra vonatkozó, bizonyítatlan jótékony hatásokat tulajdonított, megtévesztve ezzel a fogyasztókat.

A társaság ezen felül a Magyar Vöröskereszt ajánlásával, s az egészségügyi szervezet logójával népszerűsítette az ásványvizet 2015 márciusáig, ami – hiszen élelmiszer – tilos az európai szabályozás szerint. A GVH nem állapította meg a Magyar Vöröskereszt Fejér Megyei Szervezetének felelősségét e magatartás esetében érdekeltség hiányában, és az eljárást megszüntette a szervezettel szemben.

A GVH a Peridot Line Kft.-re kirótt bírság kiszabásakor ásványvizének értékesítéséből származó árbevételére alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte egyebek között, hogy

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztókat is elért;
  • a jogsértéssel érintett termék – hatását tekintve – bizalmi termék;
  • a GVH gyakorlata az élelmiszerek tekintetében alkalmazott, egészségre gyakorolt valamint gyógyhatás-állítások megítélésére széles körű, részletesen kimunkált és a vállalkozások számára elérhető és ismert.

Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a kifogásolt közlések nagy része

  • egyetlen televíziós műsorban a műsorvezetőtől, és olyan meghívott vendégtől hangzott el, aki nem a Peridot Line Kft. képviselője;
  • alacsony látogatottságú honlapon jelent meg.

A GVH a szokásos módon kiszámított bírság felét szabta ki utóbbi körülményekre, a társaság fennálló tartozásaira, valamint a fennmaradását is veszélyeztető bírságösszegre tekintettel, és részletfizetést engedélyezett a társaság számára.

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint:

  • gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek. A versenyfelügyeleti eljárásban nincs lehetőség arra, hogy a vállalkozás a jogszabályi tilalom ellenére próbálja meg állításait igazolni;
  • egészségre gyakorolt hatásra vonatkozó állítások csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően, az ágazati szabályok szerint tehetők.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/54/2014.