Autóbehozatal: jönnek a matuzsálemek

Bár csaknem hatodával bővült, ekként évtizedes csúcsára (158 ezerre) hágott az újautó-eladások száma tavaly, a forgalomban lévő hazai rendszámú személygépkocsik átlagos életkora elérte a 14,4 évet. (Esztendővel azelőtt 14,2 év volt.)

Az öregedésben alapvető szerepe van az importált használt autók összetételének: a tavaly behozott 156 ezer használt személygépkocsi háromötöde tízévesnél korosabb.

Szakértők szerint  a hazai autóállomány látványos fiatalodásához változnia kell a használtautó-behozatat kor szerinti összetételének is, ami környezetvédelmi szempontból különösen fontos lenne. Változtatni kellene a jelenlegi szabályozáson, előnyben részesítendő az autó-matuzsálemek helyett fiatal kocsik behozatalát.

Hír szerint már megkezdődött annak az intézkedéscsomagnak az előkészítése, csökkentheti az erősen szennyező járművek importját.

A hazai személyautópark két leggyakoribb márkája az Opel (13%) és a Suzuki (11%); a kettőt a Volkswagen (10%), a Ford (8%) meg a Renault (6%) követi.

Érdekesség, hogy az utcaképet egészen az ezredfordulóig uraló kelet-európai autómárkák közül az 1990-ig gyártott Ladák közül még mindig csaknem 20 ezer fut a magyarországi utakon. Trabantból is valamivel több, mint tízezer van forgalomban. Ezernél több a Wartburg meg a Skoda (5–5 ezer); őket követi a Polski Fiat (3 ezer) és az UAZ (1250).

A hazai személygépjármű-park az előző évekéhez hasonló mértékben, 4,7 százalékkal bővült tavaly, így a forgalomban lévő autók száma meghaladta a 3,8 milliót. Az autók száma összefügg a gazdasági fejlettséggel.

Miközben a DataHouse adatai szerint Pest megyében 451, Győr-Moson-Sopron megyében 440, Vas megyében pedig 432 autó jut ezer személyre. Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéit tekintve:

Borsod-Abaúj-Zemplénben mindössze 301 az ezer lakosra jutó autók száma; Jász-Nagykun-Szolnokban 316, Békésben 318, Szabolcs-Szatmár-Beregben 323 és Hajdú-Biharban 326.