Az újságíró archívumából – máig járnak a drezdai tehervillamosok

Rég volt, és igaz volt: egy éjszakába nyúlt kollegiális beszélgetés-sörözés után, hazafelé tartván, a drezdai Posta téren nem mindennapi látvány gurult el mellettünk: az éjjeli tehervillamos. Nem is egy járt akkoriban, negyven esztendővel ezelőtt az Elba-parti metropoliszban, és még előtte, meg utána is a Német Demokratikus Köztársaság második legnépesebb városában. Hagyománya volt, aztán meg jövője is lett a tehervillamosnak, amiről 1982. december 7-én tudósítottam a Magyar Hírlap olvasóit. Az ám, manapság, az embert nyomorító energiaszegény időben nagyon meggondolandó lenne éjszakai tehervillamosok közlekedtetése Budapesten és azokban a városokban, ahol egyébként kínálja magát a lehetőség, hisz’ van villamospálya… (A nyitó képen: valamikori drezdai tehervillamos. Foto: tag24.de)

Hét évtizedes hagyománya van a villamossal történő áruszállításnak Drezdában. Már 1912-ben közlekedett az Elba-parti nagyváros egyik északkeleti kerületében a mosodai járat. Később liszt, zöldség és gyümölcs szállítására állítottak forgalomba speciális kocsikat. Egy érdekes adat is a krónikás szemébe ötlött: 1948-ban 400 ezer tonna árut továbbítottak a drezdai villamosok. Számításba kell venni persze, hogy a háború utáni első békeévben ritkaság volt a teherautó.

Napjainkban reneszánszát éli a városi tehervillamos. Nem azért, mert kevés a tehergépkocsi, hanem azért, mert körültekintően kell takarékoskodni az importált energiahordozókkal. Jó néhány hónappal ezelőtt indultak meg az NDK nagyvárosaiban a teherszállító villamosok. A járatok éjszaka közlekednek, fölhasználván elsősorban az olcsó villamos energiát és a forgalommentes órákat, amikor akár húsz-harminc tonna teherrel is kényelmesen ballaghatnak át a városon egyik üzemtől a másikig.

Drezdában elsőként a nagy múltú Sachsenwerk villamosmotorgyár ismerte föl a helyi közlekedési vállalat olcsó és kézenfekvő szolgáltatásának az előnyeit. Igaz, kezdetben szervezési nehézségek vetődtek föl, kevés villamos (akkumulátoros) targoncát küldtek a be- és kirakodás helyére. Ma azonban már olajozottan működik a tehervillamosokkal való éjszakai áruszállítás: néhány óra leforgása alatt húsz tonna gyártmány utazik a város egyik feléből a másikba. A nálunk is jól ismert Robotron (irodagépeket és számítástechnikai berendezéseket előállító vállalat) kényes termékeiből egy-egy járattal 12 tonnát juttatnak rendeltetési helyére.

Jó ötletnek mondható a drezdai szállodák, vendéglők és éttermek összefogása: a város egy bizonyos pontján lerakott mosnivalót ugyancsak villamossal viszik az itteni patyolat, a Purotex központi mosodájába és vissza. Ily módon jut el oda a kórházakból is a mosnivaló.

A tehervillamossal való szállítások tapasztalatainak legutóbbi drezdai elemzésekor visszatérő gondként emlegették a közlekedési szakemberek: csak kevés helyen sikerült zökkenőmentesen megoldani a villamosokba való be- és kirakodást. Ugyanakkor jó példaként említették a zöldség és gyümölcs, illetve a vegyiáru-nagykereskedelmi vállalat, a sütőipari kombinát és a coschützi sörgyár szállításszervezését. Bírálat érte viszont a városi tanácsot, melynek szakemberei mindeddig elég keveset tettek az olcsó éjszakai áruszállítás népszerűsítéséért. A közlekedési vállalat egyik vezetője újból előhozakodott az 1946. évi példával, s hiányolta, hogy a négy évtizeddel ezelőtti árumennyiségnek napjainkban egyelőre alig a felét szállítják a tehervillamosok…

Egykori drezdai újságíró kollégáimtól érdeklődtem: járnak-e még a tehervillamosok a Szász Szabad Állam fővárosában. Alább a beszélgetések lényegét foglaltam össze:  

Tehervillamos a drezdai Bécsi úton.

Már a drezdai Volkswagen-gyár tervezésekor felvetődött a kérdés, hogy hogyan szállítsák az autóalkatrészeket a drezda-friedrichstadti vasútállomás melletti logisztikai központból a Großer Gartenhez közeli üzembe, a Gläserne Manufakturba. Mivel az útvonal közvetlenül a városon keresztül vezetett, és a vállalat el akarta kerülni az alkatrészek teherautóval történő szállítását, úgy döntöttek, hogy két, villamos tehervonatot építenek. Már csak azért is, mert a teherautóval történő szállítás tervének hírére tömeges tiltakozás kezdődött Drezdában. Ezért a városi tanács teherszállító villamos (aminek egyébként van hagyománya a városban) mellett döntött.

Huszonkét évvel ezelőtt, 2000 tavaszán meg is rendelték a gelsenkircheni gyárban VW-nak dolgozó két villamosszerelvényt, egyenként 6,5 millió márkáért. A járművekhez a forgalomból már kivont Tátra villamoskocsik felújított motorkocsi-szekrényeit használták. A motorokat a Sachsenwerk Niedersedlitz szállította, a vezetőfülkék pedig Salzwedelből érkeztek. A drezdai közlekedési vállalat adta a járművezetőket és végezte a járművek karbantartását.

Thomas Lätsch (49) jól ismeri a kék villamos-tehervonatokat. 2001-től 2020-ig ült a vezetőfülkéjükben.  © Steffen Füssel

Az első szerelvényt 2000. november 16-án mutatták be, a „városi vonat” 2001. január 3-án teljesítette első próbaútjait a drezdai villamossíneken, és a jellegzetes, kék színű, ötrészes CarGoTram nem sokkal később megkezdte a menetrend szerinti közlekedését Friedrichstadtból a magyarok által is jól ismert drezdai Großer Gartenig. Ám miután a Volkswagen befejezte a VW Phaeton és a Bentley Flying Spur gyártását 2016 márciusában, a CarGoTramokat is leállították. Az egyik a Volkswagen logisztikai udvarán, a másik a Drezdai Közlekedési Vállalat, a DVB trachenbergi telephelyén parkolt.

A vonatok csak alkalmanként közlekedtek: 2017 márciusától 2020 decemberéig alkalmanként az e-Golf összeszereléséhez szükséges alkatrészeket szállították a drezdai „átlátszó gyárba”, a Gläserne Manufrakturba.

Éppen két évvel ezelőtt a Volkswagen bejelentette: 2020 karácsonyán végleg befejeződik a CarGoTram üzemeltetése.

Az idei nyáron már majdnem útnak indították a kék szerelvényeket: locsolni szerettek volna velük az embertelen hőségben. Aztán mégsem… Most újra szó van róla, hogy visszaküldik őket a sínekre: klasszikus teherszállító villamosok formájában.

Sárga drezdai villamosok (akárcsak a magyar fővárosban) a drezdai Palota téren.

Az ám, ne felejtsük el: a minap ünnepelte 150. születésnapját a drezdai villamosközlekedés: 1872. szeptember 26-án nyílt meg az első vonal (Blasewitz, Schillerplatz – Residenzstraße (Loschwitzer Straße) – Blasewitzer Straße – Gerokstraße – Eliasplatz (Güntz-/Gerokstraße) – Eliasstraße (Güntzstraße) – Pillnitzer Straße – Amalienplatz (Rathenauplatz) – Amalienstraße (etwa St. Petersburger Straße Ostseite) – Pirnaischer Platz), két hónappal később a második, és a következő tavaszon a harmadik is…