Az újságíró archívumából – távközlési-műszaki forradalom gazdasági átrendeződéssel

Mindössze 23 (huszonhárom) év telt el azóta, hogy ez az összefoglaló írás (1998. január 13-án) megjelent az akkor a magyar sajtóban meglehetősen egyedülálló, ám sajnálatosan rövid életű, bár sokra hivatott Reform hírmagazinban. A magyar táv- és hírközlés, elektronika, adatfeldolgozás korszakos átalakulásának – mindenekelőtt pedig az emberiség életét jócskán megváltoztató internet „beépülésének” időszaka. A fejlődést, átalakulást cselekvő részvételük okán közelről ismerő szakemberek minden bizonnyal ennél sokkal alaposabban, tényekkel kiegészítve magyarázzák a jó két évtizeddel ezelőtt történteket, a Reform-cikket akkor olvasók is bepillanthattak a hírközlés, az elektronika, az adatfeldolgozás és -továbbítás forradalmi változásaiba. És nem utolsósorban mindennek a gazdasági hátterébe. Íme:

Minél hosszabb ideig beszél valaki és minél távolabbi a hívott fél, annál nagyobb árengedményt kínál a Telekom. A német telefonliberó számunkra semminemű előnnyel nem jár, mert a Matáv újévi ajándékként nem csökkentette, hanem emelte árait.

Kohl kancellár a közeli múltban felavatta a világ legkorszerűbb távbeszélő-hálózatát, s azóta a németek még olcsóbban telefonálnak, mint korábban. Ezzel az eddigieknél is kiélezettebb telefon-árverseny kezdődött a német piacon. A vetélytársak kemény, de sportszerű versenyt ígérnek, a Matávban is tulajdonos Deutsche Telekom, a világ harmadik legnagyobb telefontársaságának elnök-vezérigazgatója szerint azonban fikarcnyi pozíciót sem adnak fel harc nélkül.

Újabban hozzá kell szokni a furcsaságokhoz: néhány napja a németek olcsóbban telefonálnak Amerikába, mint Magyarországra. Egy kölni előfizető az egyperces New York-i vagy montreali hívásért egy márkát, a budapestiért kilenc pfenniggel többet fizet. Lengyel- és Spanyolországba még ennél is olcsóbb a telefon, mindössze 70 pfennig percenként.

Kohl kancellár karácsony előtt felavatta a világ legkorszerűbb távbeszélő-hálózatát. A Deutsche Telekom 1997. december 31-ig élvezett távközlési monopóliumot, s hét év alatt ötvenmilliárd márkát költött arra, hogy a jövő évezred igényeinek is megfelelő digitális hálózatot és korlátlan kínálati piacot teremtsen ott, ahol korábban 50-70 éves, kis kapacitású, minduntalan beázó kábelek biztosították a távközlést. S most, az új év első pillanatában a mindaddig csaknem hatóságnak és állami vállalatnak számított Deutsche Telekom, a német távközlési társaság egyeduralma megszűnt.

– A világ talán eddigi legnagyobb versenye kezdődik. Sportszerű, ám kemény vetélytársak leszünk, s egy talpalatnyi piaci részesedést sem adunk föl harc nélkül – adta meg a startjelet cége minden munkatársának Ron Sommer, a Matávban is tulajdonos Deutsche Telekom, a világ harmadik legnagyobb telefontársaságának elnök-vezérigazgatója.

Ha csak a 35 millió magán-előfizetőt tekintjük, akkor is óriási piacról van szó, a közületi és vállalati előfizetők száma pedig további hétmillióra tehető.

Eddig 47 kisebb-nagyobb telefontársaság alakult Németországban a távközlési piac három évvel ezelőtt beharangozott liberalizációja nyomán. Egyedül Majna-Frankfurtban hat, míg Kelet-Németországban csupán két társaság indult be, egy dán és egy luxemburgi szolgáltató jelent meg a távközlési piacon. Huszonöt cég már meg is kezdte szolgáltatásait, a többi az első és a második negyedévre, néhányan viszont csak az év végére, jövőre ígérik, hogy „tárcsázhatóvá válnak”.

Az új távközlési korszak leg főbb vívmánya, hogy a távbeszélő- monopólium megszűntével sok helyütt harmadára-felére csökken a telefonálás, a faxolás és az internetezés költsége, s egyúttal érezhetően javul és bővül a szolgáltatások színvonala is. Nemzetközi tapasztalat, hogy ahol fölszabadították a távközlési piacot, jóformán egyik napról a másikra felével-harmadával csökkennek a tarifák, a telefontársaságok kedvezmények sorával igyekeznek magukhoz édesgetni az előfizetőket. Az Egyesült Államokban jórészt szinte ingyen mérik a helyi beszélgetéseket, Új-Zélandon a megrendeléstől a bekapcsolásig még 24 óra sem telik el, s ha mégis több, akkor egy hónapig nem kell előfizetési díjat fizetni, és vigaszdíjként telefonkártyát is kap a polgár a szolgáltatótól.

A gyakorlatban a német telefon-előfizető a körzetszámokhoz hasonló öt számjegy tárcsázásával választhatja ki, éppen melyik társaság hálózatát vagy központját kívánja igénybe venni. Az egyik ugyanis a belföldi távolsági, a másik pedig esetleg épp a nemzetközi hívásoknál kínál kedvezőbb díjszabást, s kivétel nélkül mindegyikük alacsonyabb díjat számol a Telekom díjtételénél.

Egyáltalán nem könnyű tehát a rengeteg ajánlatból mindig a legkedvezőbbet kiszemelni. Hónapok telnek majd el, mire a németek újra megtanulnak telefonálni. Ha viszont az eddigi Telekom-előfizető átiratkozik valamelyik új társasághoz , megkímélheti magát a többlettárcsázástól is, mivel ezt a műveletet a számítógéppel működő központok elvégzik helyette. Nemsokára személyi telefonszámot is választhatnak maguknak a németek. Az új számrendszer lehetővé teszi, hogy minden polgárnak csak egy telefonszáma legyen egész életében, és ezen egyetlen számsorral működnek majd a vezetékes és a mobiltelefonok egyaránt.

A mindeddig egységesen „Telekom-sárga” nyilvános állomások mellett megjelennek a többi szolgáltató telefonfülkéi is. A varrat nélküli acélcsöveiről is híres Mannesmann konszern távközlési leányvállalata, az Arcor például az anyacég színére festett vörös–kék fülkék százait helyezi el pályaudvarokon, repülőtereken, bevásárló-központokban.

A rádiótelefóniában is vezetőnek számító Mannesmann Mobilfunk GmbH – amelyé a D2 hálózat is – tavaly 1,2 millió új előfizetőt szerzett, s ezzel az egyedülálló fejlődési ütemmel elérte, hogy a múlt év végén már 3,5 millióan csatlakoztak a D2-re. A Mannesmann konszern mobiltelefon-leányvállalatának éves forgalma harmadával nőtt az előző évihez képest, és elérte az 5,6 milliárd márkát.

Miközben sokan örvendeznek annak, hogy megszűnt a Deutsche Telekom hitbizománya, elsiklanak a Dresdner Bank által készített tanulmány előrejelzései fölött. Eszerint az említett Arcornak 2005-re 6,8, a düsseldorfi Otelo Kft.-nek 5,9 millió előfizetője lesz. Tehát egyenként is több, mint napjainkban hazánkban a magán-előfizetők száma. A január 1-jével liberalizálódott német távközlési piac legerősebb versenyzői a Deutsche Telekomon kívül: az Otelo, az Arcor, a Viag-Interkom, a Veba, az RWE, a Viag-Mannesmann és az ugyancsak magánvállalattá előlépett szövetségi vasút.

Egy friss hír szerint az Otelo és a stuttgarti Debitel Távközlés-technikai Kft. és Bt. szövetségre lépett a vezetékestelefon-előfizetések közös értékesítésére. A stuttgartiak ugyanakkor az Otelo hálózatán lebonyolódó távközlési szolgáltatást is kínálnak.

A német távközlési piac igazán nagy feltörekvői egyébként csak látszólag magányos farkasok. A sokat emlegetett Otelo például a Veba és az RWE ipari konszernek közös vállalata. Ha nem így lenne, aligha büszkélkedhetne azzal, hogy hétmilliárd márkás beruházással országos üvegszálkábel-hálózatot létesített. A Deutsche Telekom legfőbb vetélytársának számító Otelo máris 800 nagy forgalmú előfizetővel dicsekedhet, továbbá az EPlus rádiótelefon-szolgáltató cégben is övé a többségi tulajdon.

A Debitel sem kezdő a szakmában, hiszen Európa legnagyobb, hálózattól független telefontársasága – másfél millió rádiótelefon-előfizetőjének tavalyi forgalma 2,3 milliárd márkára rúgott. A Debitel 60 százaléka a Daimler-Benz Interservices Rt.-é, a többi pedig a Metro Vagyonkezelő Kft.-é.

A monopóliumát vesztett Deutsche Telekom az idén az előrejelzések szerint 400-800 ezer ügyfelétől búcsúzhat el, noha ő is csökkenti árait, csak a második negyedévtől, átlagosan 4,3 százalékkal. Sommer, a Telekom vezére bejelentette, hogy személyre szabott ajánlatokkal, tarifacsomagokkal is törekednek előfizetőik megtartására és újak megnyerésére. Ekként például a diákoknak bevezetik a T-Net-Callt, az interneten át megvalósuló külföldi beszélgetést, mely nem lesz megfizethetetlen a főiskolásoknak és egyetemistáknak sem, még ha éppen fél órára nyúlik is eszmecseréjük. Igaz, a hang korántsem lesz majd hi-fi minőségű. Általánosan érvényes gyakorlattá válik: minél  hosszabb ideig beszél valaki, és minél távolibb a hívott fél, annál nagyobb árengedményt kínál majd a Telekom. „De olcsójánosok nem kívánunk lenni!” – szögezte le Sommer.

A német telefonliberó, sajnos, a mi számunkra semminemű előnnyel nem jár. A Matáv újévi ajándékként nem csökkentette, hanem emelte az árait. Az átlagos magyar jövedelmekhez mérten továbbra is drágán, a nyugat-európai piac alakulásához képest pedig már elkésve kapcsol.»