A Bánk Bánnal és Marton Évával nyit az Operaház szeptember 4-én

A Bánk bán 150 évvel ezelőtti ősbemutatójának emlékére, a 2011/2012. szezon nyitóelőadásaként Káel Csaba 2002-i rendezésének újraértelmezésében kerül színre a Bánk bán ősváltozata. A mai színpadi követelményeknek megfelelően – Káel és Héja Domonkos által – kissé korszerűsített anyag néhány ponton tartalmaz csupán rövidítést, ám az Erkel által megálmodott zenei vonalat érintetlenül hagyja. (Az ősváltozat teljes zenei anyagát az ünnepi előadás szereposztásában lemezre is rögzítették, a hanghordozó az Opera kiadásában jelent meg.)

„A Magyar Állami Operaház szép hagyománya volt, hogy az évadot nemzeti operánkkal nyitotta. Az ilyen tradíciókat – nagy figyelmet szentelve az eseménynek – világszerte őrzik Angliától Németországig. A szereposztás szenzációja, hogy Gertrúd szerepében Marton Évát a film után ismét láthatja a közönség színpadon is, kiváló magyar énekeseink partnereként” – mondta a rendező.

Marton Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szopránja, akit minden idők legismertebb magyar operaénekesnőjének is nevezhetünk. Gazdag repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi-, Puccini-, Richard Strauss-, Wagner-szerepek mellett otthon van a verizmus világában is. Marton Éva több mint 30 éve a világ élvonalbeli operaénekeseihez tartozik. Az utóbbi években, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető egyetemi tanáraként már a felnövekvő énekes nemzedék szakmai felkészítésében is részt vesz.

Szeptember 4-én, pályafutásán először, egyik növendékével lép színpadra, s ezzel jelképesen átadja a stafétabotot a jövő énekeseinek. Pataki Potyók Dániel a Bánk bán Ottójának szerepét énekli egykori mesternője mellett.

A rendezés másik szereposztásában Gertrúdként ugyancsak nemzetközi hírű hazai énekesnőnket, Budai Líviát láthatja az Operaház közönsége.

Pataki Potyók Dániel debreceni tenorista hatévesen kezdett hegedülni. A Debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett. Hegedűtanári diplomáját a Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Intézetben szerezte, Perényi Eszter növendékeként. Néhány hónapig a Debreceni Kodály Kórusban dolgozott, majd 2005-ben felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol Marton Éva növendéke lett. 2008-tól az opera tanszak hallgatója. 2006-ban megnyerte a kulturális tárca Fischer Annie zenei előadóművészi ösztöndíját. 2007-ben a Kínában megrendezett „Magyar év” alkalmából, a Zeneakadémia jóvoltából, a Sanghaji Zeneakadémia nagytermében lépett fel. 2008 májusában Moszkvában énekelhette Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricusát. Az Operaházban 2008-ban debütált, Ránki György: Pomádé király új ruhája című operájának, Dani szerepében. 

 

Vígh Ibolya 1998 nyarán sikeresen felvételizett a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába; a dalszínház egyaránt játszik operettet, és operát. Az első opera, amiben énekkari tagként részt vett, Erkel Ferenc Bánk bán-ja volt, az első operett pedig a Mágnás Miska. A sors úgy adta, hogy ez a két mű később is hatással volt a pályafutására: magiszteri tanulmányai végeztével, államvizsga-előadásként a Bánk bán Melinda szerepét választotta, első operettszerepe pedig a Mágnás Miska Marcsája lett.

 

Bakonyi Marcell Győrött született 1980-ban, ahol gimnazistaként Pintér Ferenc irányításával énekelni tanult. Ezután a Weiner Leó Konzervatóriumban folytatta tanulmányait Ercse Margitnál, majd 2002–07 között Hamari Júlia volt a mestere a stuttgarti zeneakadémián, ahol 2007-ben kitüntetéssel diplomázott. Még abban az évben nagy sikerrel lépett fel Pesaróban a Rossini-fesztiválon, ahol Lord Sidney-t alakította Rossini Reimsi utazásában, Alberto Zedda vezényletével. Tanulmányai elvégzése után a heidelbergi színházhoz került, ahol Puccini Bohéméletében Benoit szerepét alakította, majd a rákövetkező évben a Zürichi Operstúdió szerződtette, ahol fellépett többek között Wagner Tristan és Izoldájában, mint Kormányos, a Wagner Gyerekeknek című produkcióban mint Fafner. Olyan neves karmesterekkel dolgozhatott együtt, mint Nello Santi, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher. Nagy kiugrás volt a karrierjében 2009 tavaszán a schwetzingeni ünnepi játékok, ahol Günther Krämer rendezéseben Händel Ezio című operájában Varo szerepét alakította óriási sikerrel. A 2009/2010. évadra a salzburgi Landestheaterhez szerződött. Budapesti szereplése után visszatér Salzburgba, ahol Rossini Hamupipőke című operájában Alidoro szerepét énekli. 2012-ben bemutatkozik az oslói operházban, majd egy amerikai fesztiválon, Coloradóban. A Bánk bánban II. Endre szerepét osztották rá.

Szegedi Csaba a Bartók Béla Konzervatóriumban Fekete Mária, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész-énektanár szakán Sólyom-Nagy Sándor növendékenként végzett. Az Egyetem opera-tanszakán tanárai Kovalik Balázs, Oberfrank Péter, Pál Tamás és Medveczky Ádám voltak. 2004-ben és 2008-ban 2. díjat nyert a szegedi Simándy József Énekversenyen. 2005-ben debütált a kecskeméti Katona József Színházban, Kodály Háry Jánosának címszerepében. 2008 augusztusától a Magyar Állami Operaház legfiatalabb ösztöndíjasa volt, első főszerepe Rossini Sevillai borbélyának Figarója. Az egyik legfoglalkoztatottabb fiatal énekes. Most Biberachként láthatja-hallhatja az Opera közönsége. 

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának tervei a 2011/2012. évadra

 

Az Operaház a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával egy másik, régi hagyományt is feltámaszt. Az együttes visszatér azokhoz a dicső évekhez, amikor a dirigensi dobogón a legnagyobb karmesterek, a hangversenyek közreműködőiként neves szólisták váltották egymást. Minderről Győriványi Ráth György elnök-karnagy elmondta:

„Szeretnénk, ha a zenekar meghatározó tényezővé válna a nemzetközi koncertéletben. Megtiszteltetés, hogy Christoph Eschenbach elvállalta a Magyar Állami Operaház vezető vendégkarmesteri tisztét, és ezzel évi egy–egy opera mellett két hangversenyprogramot is dirigál nálunk. Külön öröm októberi koncertünkön Christoph von Dohnányi üdvözölni, hisz ő Dohnányi Ernő leszármazottja, aki nemcsak a magyar zenekultúra egyik legnagyobb alakja, hanem évtizedeken át maga is vezette zenekarunkat.

Frühbeck de Burgos is egyike a legkiválóbb karmestereknek, ahogy Christopher Hogwood neve is ismerősen cseng a komolyzene kedvelőinek. Maestro Valcuha a fiatal generáció kiemelkedő egyénisége, ifjú kora ellenére máris az Olasz Rádió Zenekarának vezető karmestere. 

A szólisták sora is imponáló: a rendkívüli tehetségű zeneakadémista növendéktől, Palojtay Jánostól egészen Kelemen Barnabásig. Kórusunkat is bevonjuk a hangversenyeinkbe; Brahms Német Requiemjében és Rossini Stabat Materében fognak közreműködni. A következő évadra új kortárs mű bemutatását is tervezzük, hiszen szeretnénk visszatérni az együttes hagyományaihoz, de 20. századi modern klasszikusokat már műsorra tűztünk: Dohnányi Ernő művészetének reneszánszát például egyik fontos missziónknak tekintjük.”

 

A zenekar első két hangversenyének programja:

szeptember 25., vasárnap 11 órától, szeptember 26., hétfő 19,30-tól

R. Strauss: Don Juan

Dohnányi: Konzertstück

S. Rachmaninov: II. szimfónia

Karmester: Győriványi Ráth György

Közreműködik: Varga Tamás (cselló)

 

október 28. péntek 19,30-tól, október 29., szombat 19,30-tól

Ligeti: Kettősverseny

Brahms: Német Requiem

Karmester: Christoph von Dohnanyi

Közreműködik: Szabóki Tünde (szoprán),

Horváth Ádám (bariton), Bálint János (fuvola), Kiss József (oboa), a Magyar Állami Operaház Énekkara.