Bár évről évre egyre többen használnak kerékpárt, e járművekre továbbra sem egyszerű az igényeknek megfelelő biztosítást találni a hazai kínálatban. A biztosítók többsége továbbra is csupán más vagyonbiztosításokhoz kapcsolt kiegészítő biztosításként nyújt védelmet a biciklikre. Ráadásul a kategória legértékesebb eszközeire, az elektromos kerékpárokra és rollerekre pedig alig két éve köthető biztosítás – derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elemzéséből. (A nyitó kép forrása: fahrrad-abus.com)
A Magyar Kerékpárosklub tájékoztatása szerint 2020-ban 15, tavaly pedig további 3 százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom a fővárosban. A kétkerekűek népszerűségének két évvel ezelőtti megnövekedése tehát nem csupán a pandémia időszakos következménye volt, a kerékpározó budapestiek a korlátozások teljes feloldását követően is nyeregben maradtak.
Eközben jócskán növekedett az új kerékpárok átlagára: a középkategóriát képviselő modellek 200-300 ezer forint közötti áron kaphatók, az elektromos rollerek ára 200 ezer forint felett kezdődik; egy-egy jobb e-kerékpár árcéduláján pedig már akár hét számjegyű összeg is állhat. A bicikli tehát egyre inkább olyan vagyontárggyá válik, amit célszerű lopás vagy károsodás ellen biztosítani.
A közúti balesetek halálos áldozatainak mintegy 8 százaléka kerékpáros, a KSH adatai szerint tavaly a személyi sérüléses balesetek jó tizedét okozták biciklisek. Mind baleset-, mind felelősségbiztosítási szempontból indokolt tehát a biztosítási védelem.
Fontos tudni, hogy ha az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300 wattot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, a jármű besorolása már segédmotoros kerékpár, amire viszont kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni. Vezetéséhez szükség van vezetői engedélyre, és üzemeltetése közben bukósisakot kell használni.
A koronavírus-járvány első szakaszában jelent meg az első biztosítás az elektromos kerékpárokra és rollerekre, amit viszont csak online lehet megkötni. Az applikációnak nemcsak a megkötéskor, hanem a kellő mértékű kártérítés megítélésekor is fontos szerepe van: ha az eltűnés előtt a tulajdonos nem tölti fel a leparkolt járműről készített fényképet, a biztosító 15 helyett 50 százalékos önrésszel téríti csupán a rongálási vagy lopáskárt. Roller esetében pedig csakis zárt helyről történő eltulajdonítás esetén jár a kártérítés.
Az alkalmazás kedvező tulajdonsága ugyanakkor a testre szabhatóság: a kívánt fedezeti körnek megfelelően három biztosítási csomag közül lehet választani, és az app lehetőséget ad a vagyonbiztosítás mellé baleset- és felelősségbiztosítási fedezet megszerzésére is.
Noha léteznek a piacon kerékpárokra kidolgozott biztosítások is, a biztosítók többségénél más vagyonbiztosításhoz, elsősorban lakásbiztosításhoz kapcsolt kiegészítő biztosítás megkötésével szerezhető biztosítási fedezet erre a járműre.
Bár a kiegészítő kerékpáros-biztosítások esetében a kívánt kártérítési szintnek megfelelően többféle csomag válaszható, a kártérítés felső határa sem feltétlenül éri el a biztosításba bevont jármű értékét. Egyes biztosítóknál ez az összeg nem haladja meg az 50 ezres szintet sem. A térítés felső határát köthetik az alkalmazott kerékpárzár biztonsági fokozatához is. A kapcsolódó baleseti térítések összege is jellemzően jóval az önálló balesetbiztosítási limitek alatt maradnak.
A kártérítésnek általában feltétele a kerékpár kellő lezárása, és rendelkezni kell a vételt igazoló számlával vagy garancialevéllel. Emellett gyakori a 10 évesnél idősebb járművek kizárása is.
Éjszaka szabadban hagyott kerékpárra általában lezárt állapotban sem terjed ki a fedezet, a biztosítók ezt az időszakot is eltérően számíthatják. A kapcsolódó baleset- és felelősségbiztosítási szolgáltatások egyes módozatoknál eleve a csomag részei, másoknál külön kiegészítőként köthetők meg. Az eltérő szempontok megfelelő összehasonlítását, az egyedi igények megfelelő érvényesítését ezért célszerű felkészült biztosításközvetítő szakemberre bízni.