Mint a mesebeli harcos a nagy viadal után: megrázta magát, és új erőtől duzzadva talpra állt. A nagy viadal (nem csupán a Bosch esetében) a gazdasági válság volt, amin példás gyorsasággal túllépett a világ egyik legnagyobb vállalatcsoportja – derült ki Thomas E. Beyernek, a magyarországi Bosch-csoport vezérigazgatójának mai sajtótájékoztatóján.
A Bosch magyarországi első embere – mielőtt az itteni gyárak és a budapesti fejlesztőközpont eredeményeiről szólt
volna részletesen –, fölvázolta a világ mintegy 150 országában jelen lévő, az idén 125 esztendős vállalatóriás tavalyi legfőbb eredményeit, köztük azt, hogy a cég forgalma 47,3 milliárd euróra rúgott (2009: 38,2 mrd €),
munkatársainak száma 283 507 volt (2009: 270 687), a globális árbevétel 24 százalékkal nőtt tavaly a 2009. évihez
mérten, a Bosch naponta 15 (az egész évben 3800!) szabadalmat nyújtott be, a kutatásra és fejlesztésre 2010-ben a bevétel 8,1 százalékát (3,8 milliárd €) költötte.
„Számunkra a válság véget ért” – jelentette ki nyomatékosan Beyer ügyvezető, utalván arra, hogy tavaly a
közútijármű-gyártás ugyancsak negyedével nőtt a 2009-i teljesítményhez képest; tudvalevő, hogy a Bosch számára
(a termékei jórészét tekintve) a személy-, teher- és haszonjármű-gyártás létfontosságú. Remek első negyedévet is zárt a Bosch: 15 százalékkal nőtt az árbevétele az esztendővel ezelőtti azonos időszak eredményéhez mérten, ami eleve reálissá teszi a cégóriás idei tervezett 50 milliárd eurós árbevételének a teljesítését.
Bennünket mindenekelőtt a magyar Bosch-gyárak eredményei érintenek és érdekelnek leginkább. Thomas E. Beyer
hangoztatta, hogy „a vállalatcsoport visszaállt a stabil növekedési pályára”. Teljes hazai forgalma 27 százalékkal
nőtt, 401 milliárd forintra emelkedett, itthoni árbevétele (ebbe nem tartozik bele a saját vállalatai között folytatott
kereskedelmi tevékenység) 118 milliárd forint lett, ami nyolc százalékkal több a 2009. évinél. Beruházásokra
kereken 21 milliárd forintot költött (másfélszer annyit, mint 2009-ben), mindenekelőtt a hatvani és miskolci üzeme
gyártási kapacitását bővítette.
A magyar Bosch sem fukarkodik, amikor kutatásról és fejlesztésről van szó; erre a célra tavaly 11 milliárd forintot fordított. Ez is az oka annak, hogy a frissen végzett magyar mérnökök között a legkedveltebb munkahelynek számít; a cég budapesti K+F központjában már 505 mérnök tevékenysége bizonyítja: kiemelkedő szellemi teljesítményekre képes a magyar szürkeállomány; a mérnökgárdát további kétszázzal kívánják bővíteni. A magyar műszaki értelmiség teremtő képzeletét, alkotókészségét mutatja, hogy tavaly 25 szabadalmibejelentést tett a nálunk működő Bosch-csoport, és magyarországi működésének megkezdése óta mintegy 200 találmányt dolgoztak ki munkatársai. A múlt évben 300 új munkahelyet teremtett a cég, munkatársainak száma tavaly december 31-én 6300 volt, az idén további felvételek lesznek. Beyer: „Az idei üzleti évben jó tízszázalékos növekedéssel számolunk, mindenekelőtt a gépjármű-technológia területén”. A fejlődési pályán haladást bizonyítja a budapesti új, központi telephely építése, ami egymagában hatmilliárd forintos beruházás. Oda költözik a Bosch Rexroth Kft., a fejlesztési központ egy része és a kereskedelmi részleg is.
A vezérigazgató mellett a magyarországi Bosch-csoport gyárainak vezetői is beszámoltak az általuk vezetett
termelőegységek eredményeiről. Elhangzott, hogy a múlt év legnagyobb szabású hazai Bosch-beruházása a miskolci
Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. újabb gyártócsarnokának felépítése volt; a hivatalos átadás ezen az
őszön lesz. A beruházás egyébként már tavaly 550 új munkahelyet teremtett, és még újabbakkal lehet számolni,
amint megindulnak az új és újabb gyártósorok. A cégcsoport legnagyobb magyarországi gyára, a hatvani Robert
Bosch Elektronika Kft., ugyancsak folyamatosan bővül, igazgatója hangoztatta, hogy hosszú távú munkalehetőséget
kínál gyakornoknak, tapasztalt mérnököknek egyaránt. „Mi sem bizonyítja jobban, hogy a magyarországi Bosch-
csoport kilábalt a válságból, mint az, hogy a cégcsoport motorjának bevétele tavaly harmadával növekedett a 2009-
ihez mérten”.
A Bosch gépjármű-technológiai gyártásának és az újításoknak, szabadalmaknak a bázisa a hat évvel ezelőtt alapított Budapesti Fejlesztési Központ, ahol a jelenlegi jó ötszáz mellé továbbí kétszáz mérnököt vesznek föl. Az ipari technológiai üzletágat nálunk két Rexroth vállalat képviseli. A gyártás jórészt Egerben zajlik, a fővárosban elsősorban a kereskedelemmel foglalkoznak. Elhangzott a mai sajtóeseményen: a magyarországi gyártókapacitás folyamatos növelése az egri üzemet a Bosch Rexrothon belül a legnagyobb pneumatika-gyártóegységgé fejlesztette. Más, külföldi üzemekből további 12 termékcsaládot telepítenek Egerbe. Európa legnagyobb kéziszerszám gyárában, a miskolciban elkészült a harmincmilliomodik termék; az üzem élenjár a termékfejlesztésben és a helyi egyetemmel
ápolt kiváló kapcsolata révén a mérnöktoborzásban is.
A kerékpárosok számára is elhangzott egy jó hír: ez év augusztusától az eBike, az elektromos kerékpár motorját a
miskolci Robert Bosch Energy and Body System Kft. is gyártja, kezdetben 60 ezret, majd százezernél is többet. A
villanybicikli motorját a hajtóművel és az elektronikával összeszerelve exportálják a kerékpárgyárak megrendeléseit
kielégítendő. Talán még nem késő: magyarországi cég is fölfedezhetné, hogy nagy üzlet rejlik az elektromotorral hajtott kerékpár gyártásában. Európa működő(bb) felében igen nagy a kereslet iránta.